"Servicenummer" - hva forteller de?

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
På begge Rolexene mine -5513 fra 1974 og 16760 fra 1986 - er det risset inn "Alf Lie" og et sekssifret nummer. Hva kan disse fortelle oss? Har Alf Lie et arkiv/system som gjør at disse nummerne kan fortelle litt om klokkens historie?

Jeg har forsøkt å kontakte Alf Lie, men har ikke fått noe svar fra dem. Tenkte jeg skulle høre her, før jeg evt. begynner å mase på Alf Lie.

EDIT:

Slike nummer er det jeg tenker på:

b3f3cf69-ebe0-49fe-a908-c6b9bca1a4e9_zps0bb0c2e0.jpg

Redigert:
Det stemmer. Sist gang jeg servet en klokke på Alf Lie fikk jeg med en xerox fra deres "analoge" service-kartotek.
Dvs et papirkartotek:eek:

Så da har (eller ihvertfall hadde) de faktisk et ordentlig kartotek? Hva slags info fikk du @MINUTE_REPEATER?

Det så ut som et godt gammeldags kartotek fra skolebibloteket;) Der stod det klokkens serienr. Samt alt som var gjort på servicen. Hovedfjær, pakninger etc. Dette var en gammel IWC Porsche Design i titan. De hadde ikke risset et nummer på kassen etter hva jeg kunne se.

Redigert av en moderator:
Det så ut som et godt gammeldags kartotek fra skolebibloteket;) Der stod det klokkens serienr. Samt alt som var gjort på servicen. Hovedfjær, pakninger etc. Dette var en gammel IWC Porsche Design i titan. De hadde ikke risset et nummer på kassen etter hva jeg kunne se.

Flott. :) Takk for hjelpen. Da skal jeg mase/purre på dem, det hadde vært morsomt å fått vite mest mulig om historikken til klokkene.

Jeg er en novise når det kommer til Rolex, men denne tråden fikk meg til å komme på et fenomen jeg lurte på under ferien.
I Dubai for kort tid siden kikket jeg på noen brukte Rolexer som hadde noen "stygge", men riktignok små, sorte merker på siden av kassen, altså motsatt side av kronen.
I følge en forhandler var dette lasergraveringer fra den første forhandleren slik at man kunne i ettertid kunne spore klokken for å finne ut om servicer m.m.
Er dette også et fenomen i Norge? Eller holder forhandlerne her fortsatt på med "graveringen" under lugsene?
Jeg finner desverre(?) ikke noe bilder av fenomenet på google.

Så vidt jeg vet er dette kun et klistremerke på nyere Rolex og Tudor, tror ikke du skal stole på gullsouken i Dubai, i forhold til min kunnskap der ( 6-10 ganger ) er souken å regne som et dårlig "Finn" å regne. Kun min erfaring, har aldri funnet det fornuftig å handle klokker der.
Tom

Så vidt jeg vet er dette kun et klistremerke på nyere Rolex og Tudor, tror ikke du skal stole på gullsouken i Dubai, i forhold til min kunnskap der ( 6-10 ganger ) er souken å regne som et dårlig "Finn" å regne. Kun min erfaring, har aldri funnet det fornuftig å handle klokker der.
Tom

Det ble ingen handel der ;)
Watches Market The Watches Market var mer tillitsvekkende, men noe dyrt.

På gamle lommeur og andre gamle ur jeg har er det risset inn bokstaver (initialer?) og tall inne i baklokket. Tallene kan på noen ur se ut som det er datoer, mens det på andre bare er en eller annen kode. Kanskje AD-kode? Om det ut fra dette kan finnes igjen noe i et eller annet kartotek er kanskje tilfelle.

Når det gjelder rissing på baksiden av lugsene på nye ur så vet vi at Bjerke fortsatt praktiserer dette. Saastad likeså, men da jeg kjøpte den siste derfra så sa jeg fra at jeg ikke ønsket dette - og det etterkom de.

Det var vel en god stund at urmakerne utstyrte dyrere ur med et såkalt NUF-nummer (Norsk Urmakerforening). Jeg lurer på om mens Lie hadde sitt eget system så holdt (og holder) Bjerke på med NUF nummer den dag i dag på alle klokker de selger. Det er en trygghetsfølelse i dette hvis klokken blir stjålet og jeg har konkret kjennskap til at NUF nummeret har bidratt til å løse politisaker. Dette med Bjerke tar jeg fra husken slik at jeg korrigeres gjerne hvis de har sitt helt eget inhouse nummereringssystem de også da.