Servicekostnader

Ingen vil bruke merkeverksted, men alle vil ha merkeverksted stempel i servicehefte når de kjøper bil...

Har nevnt det før, når en bil er innom et merkeverksted utføres diverse utbedrende tiltak som sikkerhetskampanjer og oppdatering av software. En slik oppdatering kan også hindre store utgifter for bileiere i framtiden. Ta f.eks Toyota som gir ekstra garanti på hybrid batteriene ved original service.

Jeg tar konsekvent EU-kontroll på NAF, ettersom min erfaring med bilverksteder er at det kan være litt som bukken som blir satt til å passe havresekken. Mulig min nåværende bil er av bedre kvalitet enn den forrige, men har fått langt færre feil hos NAF enn andre steder.
Obs! NAF er ikke lenger en nøytral part som tidligere. De har startet verksteddrift, så det er bukken ved havresekken her også. Mitt inntrykk er at de seriøse verkstedene ikke prøver å lure kundene sine, men en del deler er en vurderingssak. Det er lov med en viss slakk i hjuloppheng, og det er liv med litt slitte bremser. Er du kunden som klager fordi du får nye feil et halvt år etter PKK? Skulle det vært påpekt under kontrollen, eller vil du vente til det ryker?

Garantien gjelder, så lenge det uautoriserte verkstedet følger servicepunktene fra bilfabrikanten. Dette har de ikke alltid tilgang til, og de er for dårlig til å dokumentere. Dokumentasjon tar tid, og tid er penger. Har en fulgt service hos «ad», kan man også få dekket feil på goodwill, også etter garantien har utløpt. Da sparer det seg fort inn.

Hvis en får en feil på bilen, bør en heller ikke anta at det er billigere med utbedring hos et frittstående verksted. Selvom de har lavere timepris, vil de ofte bruke lengre tid på å finne feilen enn et merkeverksted, da merkeverkstedet har langt bedre produktkunnskap.

Når alt dette er sagt - hvor holder du til?

• Liker
Reaksjoner: Grendel
NAF holder jeg meg unna. Jeg har alt for dårlig erfaring med dem.

Min Far ble medlem av NAF fordi de hadde noen gode pensjonisttilbud. (Tidligere vært mangeårig medlem av KNA). Han hadde hatt bilen hos Mekonomen pga at det var "forsvunnet" mye kjølevæske. Han mente dette var mye, og at det måtte være noe galt. Mekonomen fylte på 4,5 liter og ønsket han god tur videre. Selvfølgelig gikk motoren til H dagen etter (eller var det påfølgende?). Han ba om støtte fra NAF sin advokat, men de mente at service og kundebehandling fra Mekonomen var helt akseptabel og absolutt å anse som god kvalitet.

Bukken og havresekken, som @Thomas84 nevner? Nei, NAF har nok alt for mye interesser med Mekonomen (etc) til at de vil "ramme" dem til fordel for en gammel pensjonist.

NAF kan du fp billig av meg...

8

Obs! NAF er ikke lenger en nøytral part som tidligere. De har startet verksteddrift, så det er bukken ved havresekken her også. Mitt inntrykk er at de seriøse verkstedene ikke prøver å lure kundene sine, men en del deler er en vurderingssak. Det er lov med en viss slakk i hjuloppheng, og det er liv med litt slitte bremser. Er du kunden som klager fordi du får nye feil et halvt år etter PKK? Skulle det vært påpekt under kontrollen, eller vil du vente til det ryker?

Garantien gjelder, så lenge det uautoriserte verkstedet følger servicepunktene fra bilfabrikanten. Dette har de ikke alltid tilgang til, og de er for dårlig til å dokumentere. Dokumentasjon tar tid, og tid er penger. Har en fulgt service hos «ad», kan man også få dekket feil på goodwill, også etter garantien har utløpt. Da sparer det seg fort inn.

Hvis en får en feil på bilen, bør en heller ikke anta at det er billigere med utbedring hos et frittstående verksted. Selvom de har lavere timepris, vil de ofte bruke lengre tid på å finne feilen enn et merkeverksted, da merkeverkstedet har langt bedre produktkunnskap.

Jeg så leste faktisk rett etter at jeg skrev innlegget at NAF også har startet verksteddrift, så som du sier, så vil nok ting endre seg litt i tiden fremover. Siste EU kontrollen min var i fjor, så da får jeg se hva jeg finner på til neste år.

Jeg synes det er helt rett at verkstedene skal påpeke åpenbare feil og mangler, og at biler som har vært gjennom EU godkjenning skal være i orden. Selv bytter jeg en del deler selv, og får gode priser ettersom jeg har jobbet for en av de store bilrekvisitaforhandlerne tidligere. På større jobber leverer jeg heller bilen på verksted ettersom jeg ikke lengre har et ordentlig sted å skru. Holder til i Bergensområdet.

Det er så å si nesten ingen som lurer kundene sine, men så klar så finnes det noen lugubre garasjer rundt omkring. Jeg vil si ganske sikkert at ingen mekonome, bilexstra verksteder osv holder på med det!

Det ikke lov med en "hvis slakk" i hjulopohenget noe mer! Det har blitt mye strengere på PKK og hyppigere stikk kontroller fra statens vegvesen. Det er bare hvis du mangler 1stk skilt lys, varsel trekant eller refleksvest du kan skrive 1`er feil, så er det litt slakk et sted så får du 2`er feil. Før så kunne du skive 1`er feil på "liten slakk" i lenkearm og 1`er feil på indre stabstag foringer, men nå er det slutt på det.
Det eneste jeg ser litt mellom fingrene på er "liten slakk" i hjullager på mange eldre mercedeser da de har justerebare hjullager og også Mercedes Sprintere

Hadde du holdt til litt nærmere, @Lien, skulle jeg prøvd å hjulpet deg ut. TS er familie, vettu;)

@tidsmarskin, jeg er ikke enig med deg. Hvis det ikke var tillatt med noe slakk whatsoever, måtte man skiftet komplett forstilling og bakstilling ved hver eneste service. Fikk bilen til fattern underkjent pga dette, tok etterkontroll på trafikkstasjon der de godkjente den, og fikk pengene tilbake fra verkstedet. Det er toleransespesifikasjoner på alt.

• Liker
Reaksjoner: Lien
image.png
Hadde du holdt til litt nærmere, @Lien, skulle jeg prøvd å hjulpet deg ut. TS er familie, vettu;)

@tidsmarskin, jeg er ikke enig med deg. Hvis det ikke var tillatt med noe slakk whatsoever, måtte man skiftet komplett forstilling og bakstilling ved hver eneste service. Fikk bilen til fattern underkjent pga dette, tok etterkontroll på trafikkstasjon der de godkjente den, og fikk pengene tilbake fra verkstedet. Det er toleransespesifikasjoner på alt.[/QUOTE

Det du sier der stemmer desverre ikke!
Framgang i denne saker går som følgende: er man uenig i en bedømming på pkk så kan man gå til en trafikkstasjon å la dem ta en bedømming av bilen og så melde inn en klagesak på verkstedet som tok pkk. Trafikkstasjoner har ikke lov til å ta pkk eller etterkontroll på bilen din. Da får man med seg trafikkstasjonen på klagen så man får en uavhengig part i saken.
Så hvis trafikkstasjon har gjort dette du sier, så har dem ikke fulgt loven noen jeg tviler veldig på. De er jo kjent for og være skikkelig kranglete når man kommer dit av forskjellige grunner, men hadde vi ikke hatt dem så hadde det vært vestern tilstander på norske veier

Man må heller ikke bytte hele forstillingen eller bakstillingen det er ikke en del, men mange komponenter som lenkearmer,bære kuler, fôringer osv

Det blir vanskelig å diskutere hvordan en PKK skal utføres da mye blir basert
på skjønn fra mekaniker. Men jeg har bitt meg merke i at mange får gjennomslag når de klager det videre. Så hvis man er uenig, så klag...

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
Det blir vanskelig å diskutere hvordan en PKK skal utføres da mye blir basert
på skjønn fra mekaniker. Men jeg har bitt meg merke i at mange får gjennomslag når de klager det videre. Så hvis man er uenig, så klag...
Helt klart at man skal klage hvis man er uenig. Og man skal ALLTID dømme i kundens favør, noe som kanskje ikke praktiseres alle steder.
Helt ening med deg her!
BTW: Jeg opplever flere ganger i uken at folk som ikke har peiling på bil kommer innom jobben og klager på at pristilbud var vel litt vel dyrt og feilene dere har funnet kan ikke være riktig for jeg bytta jo skivene mine i fjor! Og da jeg spør om bilen har stått stille lenge så sier han at han jobber i utlandet og bilen har jo nesten ikke vært brukt.

I jule tider så har vi alltid et par damer som regel som tar til tårene når de får bilen fra EU kontroll og et pristilbud på 12-25000kr, da er det ikke hyggelig å være mekaniker selv om det er cash i kassa.

Så har vi veldig ofte flotte fruer som prøver på en liten flørt for å prute, det er alltid hyggelig og noen ganger så får dem 10% på delene ;)

Mitt råd som mekaniker er å stikke til verkstedet i nærheten av der du bor. Å styr unna merkeforhandlere så lenge du ikke har noen veldig prekære elektriske problemer på en rimelig ny bil av dyrer merke. Da får man en mye hyggelige pris på jobben og som jeg opplever så er vi små verksteder ofte mere nøye på det vi gjør en større merkeverksteder, for de tjener penger uansett og er mest opptatt av og ta inn mere jobb enn å gjøre kunden fornøyd

Når dei kjem med slikt vås som utslitt frontrute . Då er det på tide å finne seg et anna verksted.

Ellers er det med foringer heller vanskelig, men stort sett så merker en det sjøl når foringene er slitt. Ellers virker det for meg som at mindre verksted til tider tar kundene meir seriøst en det merkeverksted gjer .

• Liker
Reaksjoner: tidsmarskin