Service - type rimelig for vintage ur - finnes det ?

Medlem
31. jan. 2009
Innlegg
456
Sted
her og der
Jeg har flere ur som brukes dann og vann som nå burde få litt omsorg. Prisene har imidlertid tatt knekken på lysten min til å få rens og justering på dem. Ta f.eks et Seiko dykkerur fra 80 tallet. En rens kommer på . tja hva vet jeg??? etter at den eldre herren som gjorde dette for meg tidligere har lagt inn årene er det ikke verdt det lenger. Kan få kanskje få 5-800 for uret som det er og ikke særlig mer hvis renset. Hva gjør man da? Lar det ligge? Selge som det er og kjøpe et nytt fra en gråhandler? Jeg hadde vært fornøyd med en quick and dirty helrens av verket med litt etterfølgende olje, men det er det jo ingen som gjør lenger.

Hva gjør dere og har dere noen tips?
 
Når det gjelder Seiko så er det vel i mange tilfeller like greit å kjøpe et nytt urverk. Da kan man kjøpe enten et servet urverk av samme type som sto i klokken eller kjøpe et helt nytt urverk som tilsvarer det gamle. F.eks: 7s26 går ann å bruke i klokker som originalt har et 7009- eller 7006-verk (hvis jeg husker riktig). Dette fungerer selvsagt dårlig dersom du ønsker å beholde klokken så original som mulig.

Du kan jo selvsagt prøve deg på å serve selv, men det er mye enklere å bytte hele urverket :)

Edit: Kanskje litt knotete forklart, men håper du forstår hva jeg prøver å si :p
 
Redigert:
Look abroad...

Jeg bruker urmakere i England eller USA. Koster meg en brøkdel av hva det gjør her hjemme.

Hva slags Seiko dykkerur er det? Det kan være en mulighet å bytte hele verket. Enkelte Seikoer kan plukkes opp nye for peanuts på Ebay. Det er lett å bytte urverket selv, hvis du ikke har tolv tommeltotter.

Hvis ikke er det sikkert flere av oss hobbyurmakere her som kan hjelpe deg.

Mvh

Jarl
Classic Heuers
 
Redigert:
Jeg bruker urmakere i England eller USA. Koster meg en brøkdel av hva det gjør her hjemme.

Hva slags Seiko dykkerur er det? Det kan være en mulighet å bytte hele verket. Enkelte Seikoer kan plukkes opp nye for peanuts på Ebay. Det er lett å bytte urverket selv, hvis du ikke har tolv tommeltotter.

Hvis ikke er det sikkert flere av oss hobbyurmakere her som kan hjelpe deg.

Mvh

Jarl
Classic Heuers

Har også sendt til USA , men ikke prøvd England, tar gjerne mot kontaktopplysninger på PM Jarl :). Men det skal jo være rimelig rimelig for at en Seiko får en slik tur uansett.

Har en: 6309- 729A, en 7002-700J og konas 4205-0140. Har en til som jeg ikke fant akkurat nå.

Hvis noen hobbyurmakere har lyst til å bidra blir jeg glad ja :)
 
Det er flere gode urmakere her som sikkert vil bidra med service.
Jeg brukte en i Tyskland for en rimelig jobb. Det gikk greit, men kan være knotete med hensyn til EØS og utsendelser. Jeg var heldig og hadde en svensk kollega. Han sendte klokken fra Sverige (les EU/Europa).

Kan være fordel med Norge.

:cool:
 
Hobbyurmaker

Jeg kom i kontakt med en her på forum som servet min vintage omega på en for meg ypperlig måte og til en pris som gjør at han skal få min neste klokke også.