Service Rolex Submariner (Urmaker Bjerke), Polert med en feiltagelse mot mitt ønske

Medlem
14. juni 2017
Innlegg
9
Sted
Vardø
Hei,

jeg har en Rolex Submariner 16610 fra 1994, denne sendte jeg inn til Urmaker Bjerke for full service/overhaling i Juli samt kjøp av ny lenke (får den gamle tilbake også). Dette kom på 21 900,- NOK totalt, jeg forhåndsbetalte dette i Juli.
Jeg spesifiserte når jeg sendte inn klokken at jeg ikke ønsket polering på klokken.

Fikk beskjed på mail i dag at klokken var ferdig og er på slutt/kvalitetskontroll som vil ta ca. 1 uke.
Men den var blitt polert på grunn av en intern misforståelse hos dem og at jeg slipper å betale for poleringen.
Jeg ble ganske paff og frustrert, da jeg ikke ønsket polering. Dette er en brukt eldre klokke som har vært med på jakt of fisketurer, og har litt personlighet.
Dette vil sikkert også ha noe å si for verdien hvis jeg noen gang ønsker å selge klokken?

Som plaster på såret sa Bjerke at dem skal sende med et "Rolex Kashmir Skjerf".
Jeg har full forståelse for at det kan skje feil og at vi alle gjør dem.

Har noen hatt noen lignende erfaringer?
Tips på hva jeg burde gjøre eller kan gjøre?
Skal jeg bare glemme det og la det ligge?

Fikk vite det i dag, så setter pris på hvis noen har noen tips.

-Mats
 
Redigert:
  • Trist
Reaksjoner: Grendel
Et skjerf veier vel ikke opp for feilen, hverken sentimentalt eller faktisk verdiforringelse. (På tross av at det sikkert kan selges høystbydende på klokkeriet. Men det er heller ikke din jobb).

Jeg ville forlangt at du slapp å betale for servicen (og tatt til takke om de bød på halve). :)

Forøvrig opprettholder/underbygger denne feilen (og lite kompensasjon) det generelle ryktet/anbefaling at man ikke bør bruke AD for vintage klokker man ikke vil ha polert (eller skiftet skive osv).
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei Mats

Forstår at at du er skuffet. Det ville jeg også ha blitt.
Men mitt forslag til deg er at du skal akseptere at feil kan skje, og at de som sitter på servicekontoret kun er mennesker som deg og meg. Takk pent for beklagelsen. Ta i mot skjerfet, og skap nye eventyr med din nypolerte klokke.
Nye riper, dings og historier vil skapes i tiden fremover. Så tenk heller at du nå har litt ekstra goodwill hos Urmaker Bjerke.
Mine fem cents.

Ed
 
Det har vel vært noen slike tilfeller med ujevne mellomrom, og det kan være kjedelig for den det rammer. Jeg tviler imidlertid på at du kommer noen vei med å kreve erstatning/prisavslag av betydning. I så fall måtte feilen medføre en forringelse av funksjonene til klokken, noe den åpenbart ikke gjør.
Når det gjelder verdiforringelse vil jeg vel nesten tro at for akkurat denne modellen vil det heller i de fleste tilfeller trekke prisen opp, ikke ned, at den er polert og strøken. Det er jo ikke snakk om vintage her...
Så jeg er enig med siste taler; aksepter at en feil har skjedd, ta imot plasteret på såret og litt goodwill fra Bjerke, og kos deg med klokken. Den er antagelig blitt kjempefin!
 
Takk for alle tilbakemeldinger og tips, jeg setter stor pris på det!
Tidssonen har talt, velger å følge den anbefalingen.

Jeg vil sende mail til Bjerke der jeg "aksepterer" feilen og sier at det er menneskelig å gjøre feil.
Så får jeg håpe at jeg får litt goodwill hos Bjerke hvis jeg skal kjøpe meg en ny klokke i fremtiden.

Takk for hjelpen! :)

Mvh
Mats
 
Joda, dette er en av grunnene til at jeg aldri sender klokker til AD for service, men håper du likevel vil være fornøyd…!
 
  • Liker
Reaksjoner: px200
Forøvrig opprettholder/underbygger denne feilen (og lite kompensasjon) det generelle ryktet/anbefaling at man ikke bør bruke AD for vintage klokker man ikke vil ha polert (eller skiftet skive osv).

Akkurat dette jeg frykter når jeg må sende min 5513 til service. Vil jo bruke AD, siden de blant annet har tilgang til originale deler, men dette er ikke første gang jeg leser at en klokke blir polert ved en feiltagelse. Hvis Bjerke hadde polert klokka mi og bytta ut spider dialen, tror jeg hadde fått hjertestans på stedet. Veldig usikker nå på om jeg heller skal bruke Simen Solvold, men vet ikke om uoriginale deler overveier sjansen for at det kan skje :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Zawatch
Akkurat dette jeg frykter når jeg må sende min 5513 til service. Vil jo bruke AD, siden de blant annet har tilgang til originale deler, men dette er ikke første gang jeg leser at en klokke blir polert ved en feiltagelse. Hvis Bjerke hadde polert klokka mi og bytta ut spider dialen, tror jeg hadde fått hjertestans på stedet. Veldig usikker nå på om jeg heller skal bruke Simen Solvold, men vet ikke om uoriginale deler overveier sjansen for at det kan skje :unsure:

Det er ikke bare AD som har tilgang til originale deler. Den urmakeren jeg bruker i UK skaffer originale Rolex deler, han er en eldre kar og har kontaktene i orden….
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Takk for alle tilbakemeldinger og tips, jeg setter stor pris på det!
Tidssonen har talt, velger å følge den anbefalingen.

Jeg vil sende mail til Bjerke der jeg "aksepterer" feilen og sier at det er menneskelig å gjøre feil.
Så får jeg håpe at jeg får litt goodwill hos Bjerke hvis jeg skal kjøpe meg en ny klokke i fremtiden.

Takk for hjelpen! :)

Mvh
Mats
Tviler er de husker googwill med mindre du minner de på casen senere. (Og det kan jo slå begge veier) Jeg ville vurdert å spørre nå, om å bli satt på venteliste for en klokke du kunne tenke deg å kjøpe i fremtiden. ;)
 
@Eternamaniac Stemmer det. Hender jo at disse "uavhengige" urmakerne har oppdrag for AD'er også ;)
:oops::oops: men da gjelder vel ikke garantien hvis noe skulle skje, eller? Hvis du går til en uavhengig urmaker selv, så vil den ikke det. Men så sender de klokker selv til uavhengige urmakere når Rolex sier det er kun ADer som kan utføre service på klokkene deres?
 
Tviler er de husker googwill med mindre du minner de på casen senere. (Og det kan jo slå begge veier) Jeg ville vurdert å spørre nå, om å bli satt på venteliste for en klokke du kunne tenke deg å kjøpe i fremtiden. ;)
Har erfaring med at det fungerer :)
 
:oops::oops: men da gjelder vel ikke garantien hvis noe skulle skje, eller? Hvis du går til en uavhengig urmaker selv, så vil den ikke det. Men så sender de klokker selv til uavhengige urmakere når Rolex sier det er kun ADer som kan utføre service på klokkene deres?

Vel garanti gjelder jo kun på nyere klokker så det er ikke noe problem, og service innenfor garantitiden er det vel de færreste klokker som trenger. Urmakeren jeg bruker i UK gir 1 års garanti på det han gjør. Sist jeg var der bl.a med en Speedmaster fra 1966 med 321 verk hadde han problemer med å få tak i et tannhjul som måtte skiftes, han holdt på å gi opp men fikk til slutt tak i delen fra Nord Irland av alle steder, original Omega del selvsagt. Service på denne 321 Speedmasteren betalte jeg kun NOK 3800 kroner for, dette var inkludert delen som ble skiftet, tørr ikke tenke på hva Omega AD hadde tatt for en tilsvarende service/reparasjon…
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mauno og netrom71