Service Rolex 5513

Medlem
5. okt. 2012
Jeg har en Rolex 5513 som trengte service, hadde amplitude på 210-230 og gikk plutselig veldig sakte, tror den fikk sist service i 2009 og jeg fikk den i 2013. Har ligget et par år og vurderte å sende den til en profesjonell urmaker, men han jeg vanligvis bruker har minst et års ventetid. Jeg har tatt service på en del Omega i det siste og har bygget opp selvtillit til å prøve meg på Rolex’en. Gikk nervøst igang, her ser dere hvordan det gikk:

Klokka, 5513 fra 1987, monterte for noen år siden high dome glass som kommer fra Michael Young i Hong Kong da de originale high dome er ekstremt kostbare, dersom man i det hele tatt får tak i.

IMG_4634.jpeg

IMG_4601.jpeg

Verket var ikke veldig skittent som jeg kunne se med det blotte øyet, litt rundt tannhjulet fra auto verket, men ellers lite, regner med størknet gammel olje var hovedårsaken til at at klokka plutselig gikk veldig sakte.

IMG_4604.jpeg

IMG_4616.jpeg

Parkerte alle delene på a4 ark, med skruene sammen med delene for å være sikker på at skruer og slikt havner sammen med de riktige delene
IMG_4618.jpeg

IMG_4620.jpeg

Rolex 1520 verket har inkabloc på både balansen og escape hjulet, den ene inkablocen på escape hjulet bydde på problemer. Fikk juvelen lett ut men da den skulle inn igjen slet jeg, holdt på i 30-40 minutter bare med den, holdt på å gi opp men så smatt låsen inn, de andre var problemfrie

IMG_4627.jpeg

Brukte L&R vaskemiddel i Elma’en, etter det ble delene skylt i isopropyl alkohol i tre omganger, pallet fork og balanse i «one dip»

C32BBAEF-92DE-4AC8-AB5A-DA1A773E2B84.jpeg

Redigert:
Og slik gikk det, etter oppstart gikk verket med amplitude på 260-270 i alle posisjoner, begynte å gå 10-15 sekunder for fort etter noen timers gange
IMG_4633.jpeg

Etter en ukes tid regnet jeg med at det var «innkjørt» og regulerte, med godt resultat, amplitude hadde på en ukes med fordeling av olje gått opp til mellom 290-310 og mellom 0-3 sekunder pluss.

01A4CBB5-D2BF-4136-8329-FAB3312C3562.jpeg

Brukte 9010 på juvelene, 9415 på pallet fork, og to andre grease 9501 og 9504. Pegwood i juvelene og pith wood for pivot.
Så dette ble suksess! Er godt fornøyd med resultatet. Må innrømme at jeg «juksa litt», tok ikke fra hverandre fjæra, men med over 300 i amplitude
ser det ikke ut som det var noe problem. Og etter å ha tatt fra hverandre en Rolex for første gang er det bare å konstatere at dette er kvalitet. Alt
passer sammen perfekt, når jeg på andre «normale» verk setter opp de fire tannhjulene til drivverket og forsøker å montere brua er det nesten alltid plundrete, og det krever alltid flere forsøk, men ikke på denne, brua datt rett ned på plass og alle fire tannhjul var i perfekt posisjon, bare å stramme skruene. Det sier også urmakere, at Rolex 1520 er en drøm å jobbe med. Den er ikke kronometer sertifisert men den går som om den er, og det etter 41 år! Vet ikke hvorfor jeg slet med den ene inkablocen, har vel noe med manglende erfaring å gjøre.

Redigert:
Meget morro lesing, og takk for at du deler! Det er utrolig deilig å skru på kvalitet helt klart.

Selv bygger jeg meg opp mot til å serve min egen 116613lb. Det mest spennende her blir å bytte og nagle på plass ny rotoraksling samt demontere visere (Livredd for å ripe skiven). Men det går nok fint. Heldighvis null problem å få tak i deler til disse verkene. Cousins har både spesialverktøyene og delene man trenger for å bytte alt av pakninger og slitedeler. Microstella skruene på balansen til regulering blir også artig å bryne seg på 😅 Finnes heldigvis spesialverktøy til det også!

• Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Meget morro lesing, og takk for at du deler! Det er utrolig deilig å skru på kvalitet helt klart.

Selv bygger jeg meg opp mot til å serve min egen 116613lb. Det mest spennende her blir å bytte og nagle på plass ny rotoraksling samt demontere visere (Livredd for å ripe skiven). Men det går nok fint. Heldighvis null problem å få tak i deler til disse verkene. Cousins har både spesialverktøyene og delene man trenger for å bytte alt av pakninger og slitedeler. Microstella skruene på balansen til regulering blir også artig å bryne seg på 😅 Finnes heldigvis spesialverktøy til det også!
Ja det er vel slik at det er lettere å skru på en Rolex enn mye annet, fordi delene passer så presist sammen. Men å kaste seg på microskruene på Rolex balanse er «high end» for min del, da skal man ha stødig hånd! og rotor aksling, nok en utfordring! 1520 verket til Rolex har vanlig stud på balansen så ingen utfordring å regulere den 👌

Redigert: