Service Pam 321

Full service av urverket på en 372, kr. 5 700,- fra Bjerke. Full service uten noen form for kosmetiske "oppgraderinger".
 
Hmmm...
Jeg bor i Spania i år og leverte akkurat en Pam 111 (ETA 6497) inn til service. Jeg brukte Suarez som er en stor klokkekjede her i landet (AD for Panerai, Rolex, Omega, Patek, Lange etc.) Butikken i Bilbao kunne ikke ta service selv, men sendte den videre til Panerai service senter i Madrid. Fikk akkurat et prisestimat på 4400 Euro. Det inkluderte full overhaling av urverk, bytting av deler etc., samt gratis polering (som jeg avstod fra). Det skulle vel være tilsvarende "normal full service".

Seriøst? €4400 ?
 
Det høres riktig ut! Service på urverket kan tas av hvem som helst. Jeg vet at i Italia mann betaler ikke mer enn 150/200 euro for overhaling av urverket
 
  • Liker
Reaksjoner: bruno47
Det høres riktig ut! Service på urverket kan tas av hvem som helst. Jeg vet at i Italia mann betaler ikke mer enn 150/200 euro for overhaling av urverket

Ja, jeg følte vel egentlig at prisen var verken spesielt billig eller dyr. Men i forhold til prisen til Bjerke er det jo nesten 2000 rimeligere, og hele det beløpet kan vel ikke være fraktkostnader?!? De sender jo sikkert ikke en og en klokke. Kan det være så stor forskjell på avanse til ulike AD på service som ikke blir utført av dem selv?
Kunne forresten like gjerne brukt en uavhengig urmaker, hadde jeg bare kunnet finne en som kunne ta jobben her nede. Men det viste seg nesten umulig. I en by (Vitoria-Gasteiz) med 250 000 innbyggere var det ikke en eneste urmaker som kunne trykk-teste klokken engang. Da ble det Suarez som helt sikkert er det dyreste alternativet. Minst like eksklusivt som Bjerke.
Jeg lurte forresten på om det er lett for uavhengige urmakere å få tak i pakninger som sikrer vanntetthet. Noen som vet?
Forresten stusset jeg også over at Suarez verken kunne skaffe en ekstra barett (ønsket bare å ha en i reserve) eller tuppen på skrutrekkeren som har brukket. Det sa at disse delene bare kom med hver enkelt klokke og kunne ikke selges separat. Det høres rart ut for meg, men noe er sikkert "lost in translation"
 
  • Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Alle Pam som har et ETA basert urverk kan egentlig få service hvor som helst.
Alt Panerai har gjort på disse urverk er "the Panerai OPX series, which is based on the ETA/Unitas 6497 but modified with unique bridges, a swan neck regulator, and chronometer performance."
Jeg ser ikke for meg at den "swan neck regulator" er en del som ofte trenger bytting:D

Det blir annerledes for disse som har et in-house urverk: skulle noen deler bli byttet, blir ikke disse tilgjengelig på noen andre plass enn hos Panerai servicesenter.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Er det noen som vet hva Bjerke skal ha for en service på en ikke-inhouse Panerai nå om dagen?

Da Bjerke ikke svarer på henvendelser via skjema på nettsidene gikk jeg innom avdelingen i Karl Johans gate.
Det runde svaret på kostnad var fra 5000 NOK og oppover.
Det som er mer uspiselig for meg er tiden. 10-12 ukers servicetid!?! Det var så travelt for tiden...
 
Da Bjerke ikke svarer på henvendelser via skjema på nettsidene gikk jeg innom avdelingen i Karl Johans gate.
Det runde svaret på kostnad var fra 5000 NOK og oppover.
Det som er mer uspiselig for meg er tiden. 10-12 ukers servicetid!?! Det var så travelt for tiden...

Det var dyrt solgt for en ETA service:confused:
Bjerke blir supra eksklusivt luksus verksted...
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368
... Jeg lurte forresten på om det er lett for uavhengige urmakere å få tak i pakninger som sikrer vanntetthet. Noen som vet?
Forresten stusset jeg også over at Suarez verken kunne skaffe en ekstra barett (ønsket bare å ha en i reserve) eller tuppen på skrutrekkeren som har brukket. ...

Pakninger er garantert bare "O-ring" type både på baklokk siden og under bezelen. Men jeg vet ikke hverken diameter eller radiusen på de, dessverre.
Når det gjelder skrutrekken er det ganske sikkert at du får en gratis hos Bjerke. Det er kjent at spissen på disse knekker ganske fort ;)
 
Er det eta verk så kan jeg ikke skjønne at det skal ha noe for seg å betale 5-7k for service hvert femte år. Etter to servicer har man betalt mer enn hva ett helt nytt urverk koster.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Er det eta verk så kan jeg ikke skjønne at det skal ha noe for seg å betale 5-7k for service hvert femte år. Etter to servicer har man betalt mer enn hva ett helt nytt urverk koster.

Disse Panerai-ETA urverk er modifisert av Soprod og er ingen hokus-pokus men skulle urmakeren trenge nye deler gjennom servicen blir det komplisert hvis han ikke er Panerai "autorisert".
Men sant nok : 5-7K for en ETA service er ren utnyttelse.
Problemet er når et monopol etablerer seg og starter å ta folk for melkekuer.

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Soprod
 
Bare vær obs på at PAM sine ETA 64xx svinger på 21600 og ikke 18K, så løpeverket er gearet annerledes og passer ikke om hverandre mellom 64xx-1 og 64xx-2. :)
 
Bare vær obs på at PAM sine ETA 64xx svinger på 21600 og ikke 18K, så løpeverket er gearet annerledes og passer ikke om hverandre mellom 64xx-1 og 64xx-2. :)

6497-2 har også en støre fjær : gangreserven er av 56 timer (på sin teknisk beskrivelse) kontra 46 timer for 6497-1.
Det burde bli en selvfølge for en urmaker å se på urverkets merkingene før man gjør noe...
6497-2 er merket tydelig nok.
Disse urverk er også basiske på en urmakers trening.

Tekniske dokumenter fra ETA der: https://secure.eta.ch/CSP/DefaultDesktop.aspx?tabindex=1&tabid=28

OP1 under.
OPI.jpg
 
OP11 er akkurat samme urverk som OP1(basis ETA 6497-2) med modifiserte "bruer" for å etterligne Rolex 618(Cortébert 616) som var i de originale utgavene.

panerai-luminor-1950-pam-127-special-edition-caseback.jpg

rolex_618_type_1b.jpg
 
Trådstarter spurte om service på PAM 321. I den sitter det ikke et ETA-verk, men et in-house P.9002. Det betyr så vidt jeg vet at ingen utenom Panerai vil ta service på den. Så, Bjerke må evt. videresende den.

Trådstarteren hadde forstått dette på første side men kom også en del som snakket om service prisene: in-house kontra ETA. Det er nok lov å diskutere dette for de andre som har et ETA i sin Panerai...
Problemet er at man betaler en viss "premium" for en ETA service ser det sånn ut.
Men det kan bare begrunnes ved at urmakeren må ha tilgang til noen deler -bare- Panerai fikk produsert gjennom Soprod...Hvis noen deler må byttes i hele tatt.
Det er ikke sånn at vi må starte en tråd for hver tema.
 
  • Liker
Reaksjoner: BRIO1368 og Dr. Fiddy