Service Pam 321

Medlem
24. feb. 2012
Innlegg
78
Sted
Slemmestad
Hei

Klokken min er nå inne i sitt 5. leveår, og etter anbefalinger er det da klart for service.
Er det Bjerke som gjelder, eller er det andre leverandører av service på Panerai i Norge?

Dersom det er andre 3. parts leverandører av service, hva tenker dere verdien på dette er for uret ved et eventuelt salg?

Forøvrig så holder klokken tiden godt, så det er ingen ting på den måten som tilsier akutt servicebehov, på en annen side kunne det vært fint å få sjekket pakninger og status ved å åpne opp.

Tanker eller erfaringer, hit me!
 
"If it ain't broke, don't fix it"

Er en grunn til at Rolex nå sier at de anser 10 år som en realistisk service-intervall. Oljer har blitt bedre, maskineringen har blitt bedre og urverkene har blitt bedre. Om klokken holder tiden bra og gangreserven er korrekt ville jeg nok ventet med å levere den inn til service. Er jo fullt mulig å ta den innom Bjerke og trykkteste den i forhold til pakninger og slikt.
 
Takk for raskt svar @Guybrush Threepwood
Høres jo i og for seg fornuftig ut det, for kanskje starte med en liten trykktest hos Bjerke.

Noen som kjenner konsekvensen utover unøyaktighet og gangreserve, dersom man tøyer strikken for service?
 
Noen mener "if it ain't broke, don't fix it", andre mener det er som med tannlegebesøk; Du kan gjerne drøye litt lenger mellom besøkene, og vips så sitter der med ei rotfylling. Personlig tror jeg litt på den siste. Det er sikkert ikke krise å gå litt over tiden, men jo lenger klokka går med skitten olje osv, desto større er sannsynligheten for at komponenter må utskiftes, enn ved et noe tidligere "oljeskift". Det kan vel også sammenlignes med en bilmotor; sparer man egentlig penger på å la bilen gå 5000km ekstra PR service. I think not, selvom det på kort sikt ikke er veldig skadelig.
 
Forstår analogiene du bruker men min personlige erfaring er ikke slik. Har en gammel vintage Certina som gikk flott uten service i 20 år og den går perfekt nå etter en service på 3K. Svigerfar har en Eterna som har gått i 20+ år uten service og ble levert på service til 5K etter å ha gått fint gjennom alle disse årene. Faren min har en DD som gikk 10+ år før han tok service til vanlig kostnad. Broren min har en DJ med rundt samme intervall uten problem.

Kan selvfølgelig bli krise ved enkelte tilfeller men min erfaring er hvertfall ikke slik. 5 år har vært etablert veldig lenge som en standard og det er naturlig at denne standarden blir strukket når de nye syntetiske oljene ikke klumper seg på samme måte som tidligere. Skal ikke prøve å være alt for bastant her, snakker egentlig bare av egen erfaring som er utelukkende positiv i forhold til å vente på servicen
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Bra innspill og følger helt klart logikken i begge argumentasjonene.
Det som er interessant er da, hvilke slitedeler er det som typisk ryker, og hva blir kostnaden på disse, ekstra på toppen av service.

Mulig det er umulig å svare på, men man jo trekke litt i den retningen for å vurdere risiko.

Samtidig litt tilbake til første spørsmål også. Noen som har erfaring utover Bjerke på service?
 
Om Bjerke ikke er et alternativ, kan du jo ta deg to helger i Stockholm (Nymans ur), eller København (Klarlund).
Den største forskjellen er at de to "naboene" tar servicen selv fremfor å sende til servicesenter. Jobben som blir utført, vil jeg tro at er tilnærmet lik:)

Jeg prøvde å finne en link sam omhandlet dette med service og merarbeid om klokka går for lenge uten "stell", men finner den ikke igjen. Tror ikke det er den store forskjellen i kroner og øre om man venter eller ei på en Panerai.
Tror det stiller seg litt annerledes på andre merker, der delene kan være vesentlig dyrere. Som f. eks AP med gullrotor, som ved enkelte anledninger må skiftes pga slitasje. Da snakker vi nok en sum med fire nuller, bare i deler.
 
Skal til Stockholm i morgen, da skal jeg høre med Nymans.
Igjen takk for bra tips.
Det som er grunnen til at jeg spurte, er det faktum at Bjerke tar inn klokken før den skal inn til service, slik at den kan risikere å ligge lagret der før den serves, altså for sin plass i køen av ur som serves.
Hadde vært deilig å få avtalt servicetid, og heller levert klokken inn da den hadde servicetid, slik at man ikke er uten urverk for lenge!

Mange av dere vil da kanskje si at det er en gylden mulighet for å kjøpe et til noe som selvfølgelig kan være en mulighet!
 
Nå er dette panerai tråden men spørsmålet har en generell interesse samt at rlx med sin nye 10 års er nevnt. Jeg aner ikke bakgrunnen for dette og skal følgelig trå varsomt. Men, dersom 3135 (og dets derivater, stort sett alt bortsett fra daytona) ikke har endret seg nevneverdig siste 10 årene (kjenner kun til balanse-balansefjær pluss nytt "kif" system) så vil jeg "mene" følgende...
Slitt rotoraksel har vært diskutert opp og ned i mente. Jeg har sett- skiftet flere. Det vanligste synet er at rotoren blir slapp og høvler ned verket i ytterkant som jeg i hovedsak anser som en kosmetisk greie. I og med at merket ikke benytter seg av glass bak, så er det kun din urmaker som vil se resultatet. Ikke så lenge siden servet jeg en nøyaktig ti år gammel 3135 som ikke hadde vært på service tidligere. Jaggu så jeg tydelig slitasje. Nok en gang, jeg klarer ikke å se noe problem utover det estetiske på et "usynlig" verk, men jeg liker ikke å se det ☺
 
Skrekk og gru!
Fikk idag opplyst på serviceavdelingen ved Bjerke at "normal full service" på en Panerai med inhouse verk vil koste ca kr 7K!
Ikke inhouse verk, ca en tusing mindre......

Klokkene sendes til fabrikken.
 
Ikke inhouse er jo stort sett Eta 6497 og eta 7750 minus chronograph delen... Hmmmmmmmm.
 
Skrekk og gru!
Fikk idag opplyst på serviceavdelingen ved Bjerke at "normal full service" på en Panerai med inhouse verk vil koste ca kr 7K!
Ikke inhouse verk, ca en tusing mindre......

Klokkene sendes til fabrikken.

Da er det bare å ta servicen andre steder enn Bjerke? De ETA baserte selvsagt
 
Skrekk og gru!
Fikk idag opplyst på serviceavdelingen ved Bjerke at "normal full service" på en Panerai med inhouse verk vil koste ca kr 7K!
Ikke inhouse verk, ca en tusing mindre......

Klokkene sendes til fabrikken.
Har hatt service på tre ur i år - Dyrt......! Prisene har vært overraskende jevne til tross for ulike merker, og service er gjennomført både innland, utland hos produsent og utland tredjepart. Alle har ligget på ca 7-8' kroner for full service. Virkelig noe å være klar over hva gjelder prissetting på bruktmarkedet!
 
Jeg hadde min Omega Seamaster 300 Chrono fra 1998 inne hos Swatch Group tidligere i år. Full service, skifte av krone, skive og visere samt polering av lås kostet under 4k og tok et par måneder. Meget god service som en ekstrabonus :)
 
Redigert:
Paneraien min har aldri vært på service. Den er nå 8,5 år gammel og dermed er det høyst på tide!
Leverte den hos Bjerke i forrige uke. 7.500,- skal de hao_O
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Er det noen som vet hva Bjerke skal ha for en service på en ikke-inhouse Panerai nå om dagen?
 
Skrekk og gru!
Fikk idag opplyst på serviceavdelingen ved Bjerke at "normal full service" på en Panerai med inhouse verk vil koste ca kr 7K!
Ikke inhouse verk, ca en tusing mindre......

Klokkene sendes til fabrikken.

Hmmm...
Jeg bor i Spania i år og leverte akkurat en Pam 111 (ETA 6497) inn til service. Jeg brukte Suarez som er en stor klokkekjede her i landet (AD for Panerai, Rolex, Omega, Patek, Lange etc.) Butikken i Bilbao kunne ikke ta service selv, men sendte den videre til Panerai service senter i Madrid. Fikk akkurat et prisestimat på 4400 Euro. Det inkluderte full overhaling av urverk, bytting av deler etc., samt gratis polering (som jeg avstod fra). Det skulle vel være tilsvarende "normal full service".