Service på Vintage Omega Geneve

Medlem
10. juni 2012
Innlegg
20
Sted
Bergen
Heisann, usikker på om jeg skulle poste denne under urmakeri, Omega eller vintage... Prøver her. Har leitet i mange år etter en klokke fra 1975. "Plutselig" dukket det opp en på finn som jeg kjøpte. Den ser ikke ut som den har vært brukt, kanskje en NOS. Jeg tok den med til Bjerke i Bergen for å sjekke at alt var på stell. Urmakeren som var på jobb den dagen, sa så greit at han aldri hadde sett en så pen Omega Geneve med 1030 kaliberet live..... Han åpnet den og kikket inni og sa at den så helt strøken ut men at den var litt tørr. Kunne trenge en ørliten rens og litt olje. Han kunne ikke gjøre dette (selv om han ville) fordi at alle Omega'er måtte sendes til Swatchgroup for service. Javel, jeg tenkte jo da siden den var så strøken så kunne jeg gjøre det slik at den ble 100%. Fikk i dag prisoverslag fra Bjerke på 6600,- FULL overhaling, bytting av deler og pakninger samt polering.... Synes det hørtes voldsomt ut i forhold til hva urmakeren hadde sagt. Og polering er bare å glemme for den er strøken. Så det store spørsmålet er hva gjør jeg? Lukker øynene og drar kortet for å få "super" service og 24 mnd garanti. Eller ber jeg om å få den igjen og prøver noen som vil ta en liten service med oljing....

Faktiske bilder av klokken...:
40_1740261987_zpswrqazusf.jpg


40_1587898357_zps9s2hqjxx.jpg

40_1603196650_zpsgwqlgrj5.jpg


40_1971074927_zpsg2zdzmky.jpg


40_2142977506_zpsqehbxcba.jpg



l_1983730992_zpskpgp0rjm.jpg
 
Klokken er grei den, men du verden så flott den blir etter en god polering! (Unnskyld ;p )

Grunnen til at du får det prisoverslaget og arbeidsbeskrivelsen er at det er en "standard" reparasjon fra swatchgroup som alltid innebærer disse tingen. De bytter også enkelte deler rutinemessig. Klokken din er jo ubrukt så det er ikke noe poeng i å skifte deler som har ligget i ro i 40 år. Hadde du kommet med et skikkelig vrak av en vintage kunne 6600,- vært en grei pris. I dette tilfelle er det voldsomt.

Helt utrolig flott klokke forresten! :)
 
Klokken er grei den, men du verden så flott den blir etter en god polering! (Unnskyld ;p )

Grunnen til at du får det prisoverslaget og arbeidsbeskrivelsen er at det er en "standard" reparasjon fra swatchgroup som alltid innebærer disse tingen. De bytter også enkelte deler rutinemessig. Klokken din er jo ubrukt så det er ikke noe poeng i å skifte deler som har ligget i ro i 40 år. Hadde du kommet med et skikkelig vrak av en vintage kunne 6600,- vært en grei pris. I dette tilfelle er det voldsomt.

Helt utrolig flott klokke forresten! :)

+1
 
Alt for dyrt, disse kan renses og oljes hos mange forskjellige flinke urmakere for en brøkdel av prisen. Feks @Arcticboy sutterud på bjølsen som nevnt over. Du kan jo sende klokken til han i posten, han ordner det for billigere enn 6600 det er jeg sikker på :) siden han på bjerke selv sa den så strøken ut innvendig og bare er litt tørr, så er det en smal sak for sutterud :)
 
Fantastisk stand på din Omega Geneve! Varmer et vintage-hjerte... ;)

Ofte vil en jobb gjort av Omega i Bienne (eller et AD Service Center) på ei vintage Omega bety:

1. Skifte av kosmetiske deler som ofte devaluerer klokka
2. Puss/polering av kasse osv. som også devaluerer klokka
3. Det til en pris som bærer preg av at det er gjort av et autorisert verksted, dvs. "merkevarepris"

Man kan fort ende med å betale for å gjøre klokka mindre verdt med andre ord. :)

Din klokke er såpass mint at jeg vil anta (og håper) at punkt 1 ikke kommer til anvendelse. Men jeg er usikker her, fordi mye rart kan skje på et Service Center eller hos Omega i Sveits gitt at det er standardjobb som gjøres fortløpende av urmakerne der nede. Da er det bedre med en lokal urmaker som forstår hva som skal gjøres med ei vintage-klokke. Vanligvis vil man prøve å gjøre så lite som mulig, kun rens av verk og skifte av verk-deler som er slitt for å få den til å gå nogenlunde nøyaktig og med en amplitude som gir deg ønsket gangreserve.

Sjøl lar jeg kun utvalgte urmakere skru på mine vintage-klokker, eks. @Arcticboy på Bjølsen. Urmakere som jeg er sikker på forstår hvorfor man bør unngå punkt 1 og 2 ovenfor. Ingenting er surere enn å betale 3-5.000 for en service og samtidig redusere gjensalgsverdi med en 3-5000 i tillegg.

Kan nevnes at dette gjelder andre vintage-klokker også, ikke bare Omega.