Service på Rolex

Medlem
18. aug. 2011
Innlegg
2.085
Sted
Mellom skogen og jordet
Jeg har en GMT Master II fra 1986, og en 5513 fra 1974. Jeg kjenner ikke servicehistorien til noen av dem, men begge to går godt - mellom +5 og +10 pr. dag. GMTen har litt lav amplitude, mens jeg har ikke målt Suben.

Uansett, jeg vurderer å levere begge to inn til service. Først og fremst fordi disse kommer jeg til å beholde resten av livet, og derfor ønsker å "nullstille" dem - fikse dem så de blir mekanisk og funksjonsmessig som nye, slik at jeg kan ha glede av dem i all fremtid.

Jeg er imidlertid litt usikker på hva jeg skal gjøre/hvem jeg skal få til å gjøre jobben.

- kvalifisert urmaker som ikke er offisiell Rolexurmaker
- offisiell Rolexurmaker som f.eks. Bjerke eller Lervik
- Rolex Service Center - f.eks. i London eller Geneve

Hva ville du gjort? Ville du levert den inn eller ikke? Hvor i så fall? Og hvorfor?
 
Hadde jeg vært i din posisjon hadde jeg levert klokken til RSC. Kan jo muligens bli mer ventetid og "styr", men hvis du er ute etter noen som gjør det perfekt hadde jeg satset på det.

Kan jo liksom ikke bli feil?! :)
 
Jeg hadde sendt de til Lervik. Jeg stoler på de. Og så får du de raskt tilbake.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tek
Jeg hadde aldri tatt sjangsen på og sende en av mine vintage til et RSC Kjipt og få den tilbake med ny skive, visere og baklokk etc. Ta kontakt med Lervik er mitt tips.
 
Jeg hadde aldri tatt sjangsen på og sende en av mine vintage til et RSC Kjipt og få den tilbake med ny skive, visere og baklokk etc. Ta kontakt med Lervik er mitt tips.

Er det noe de gjør av seg selv/uten videre? Hvis jeg ber om kun en mekanisk oppussing, kan jeg risikere at de likevel bytter slike deler?

Jeg har sett en del vintage Rolex med ny skive, visere etc. på Chrono24, Rolex forum, VRF osv., men har alltid antatt at de er pusset opp etter eiers ønske? :confused:
 
Helt klart. Rolex har ingen interesse av vintage og samleverdi. De er opptatt av at klokken skal virke som en Rolex skal. Og at den skal være vanntett. Jeg vet om et forum-medlem som leverte sin vintage DJ til RSC og de byttet baklokket for å få den vanntett. Det utskiftede baklokket kunne han se langt etter. Jeg opplevde selv på Bjerke at de
ikke ville serve min 1016 da jeg kun ville ha en service av urverket og bytte av pakninger. De ville sende den til Geneve for en full fabrikkoverhaling (grøss) Det hører også med til historien at en uavhengig urmaker (dog med signifikant Rolex erfaring) servet klokken og fikk den vanntett med det orginale buede plexiglasset og uten polering:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tek og Bluebear
Helt klart. Rolex har ingen interesse av vintage og samleverdi. De er opptatt av at klokken skal virke som en Rolex skal. Og at den skal være vanntett. Jeg vet om et forum-medlem som leverte sin vintage DJ til RSC og de byttet baklokket for å få den vanntett. Det utskiftede baklokket kunne han se langt etter. Jeg opplevde selv på Bjerke at de
ikke ville serve min 1016 da jeg kun ville ha en service av urverket og bytte av pakninger. De ville sende den til Geneve for en full fabrikkoverhaling (grøss) Det hører også med til historien at en uavhengig urmaker (dog med signifikant Rolex erfaring) servet klokken og fikk den vanntett med det orginale buede plexiglasset og uten polering:)

For Guds skyld: hør hør!
 
Hiver meg på skrekkpropagandaen jeg å. Leverte inn min sub uten dato kjøpt i 94, til Bjerke på service. Da jeg fikk den tilbake etter 4 mnd, var skive, visere og innerring byttet. Grunnnet at lumen var borte. Skive og visere med gulnet lume var selvfølgelig borte.
 
Redigert:
Jeg har selv levert inn min 114270 til Bjerke for en standard periodisk service/rens, men fikk etter noen uker en telefon om at de hadde sendt den til RSC i Geneve. Hva kan jeg forvente at de gjør med klokken der? Er det noen standard prosedyre som gjelder for alle klokker de får inn?

Jeg har lest på et forum at en fyr fikk tilbake sin klokke oppgradert med parachrom blu hairspring og ny type lås på lenken, uten å ha bedt spesifikt om dette så jeg ble litt nysgjerrig
 
Jeg regner med at deler som ny hair spring, baklokk og lås er ekstra kostnad. Legger de til slike kostbare deler uten å varsle kunden om ny pris først?
 
Leverte inn min Polar, altså nyere ur til ikke navngitt AD i oljebyen med melding om å ; ikke bytte en dritt og holde poleringskosten langt unna.... Svar; å ja du er en av de du.

Resultat; de gjorde akkurat som jeg sa til en fantastisk fin pris. Med andre ord service der neste gang også...
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost og Loevhagen
Jeg lurer også på litt rundt dette, bytter de visere og skive uten ekstra kostnad eller krever de også betalt for å ødelegge vintage gleden?
 
Leverte inn min Polar, altså nyere ur til ikke navngitt AD i oljebyen med melding om å ; ikke bytte en dritt og holde poleringskosten langt unna.... Svar; å ja du er en av de du.

Resultat; de gjorde akkurat som jeg sa til en fantastisk fin pris. Med andre ord service der neste gang også...
Snakker vi her om den ene AD av Rolex i sentrum? Hva legger du i fantastisk pris? :)