Service på rimelige mekaniske klokker

Medlem
16. mai 2011
Innlegg
77
Sted
Bærum
Hei,

Vil først si at jeg forsøkte å gjøre noen søk på dette emnet i forumet, men fant ingenting. Beklager om det allerede finnes en slik tråd.

Er inne på å handle noen rimeligere mekaniske ur (type Hamilton, Sinn, Fortis, Certina), men kom til å tenke på dette med service. Å levere inn en Rolex til over 40k for en service som koster 4-5k føles jo ikke så dumt, men om klokken koster alt fra 5k til rundt 15k, så føles det veldig "dumt" å betale alt fra samme prisen som en ny klokke til 30% av klokkens nyverdi for service.

Er det slik at det er billigere å gjøre service på en rimeligere klokke mtp pris på reservedeler etc? Timekostnaden er vel den samme for urmakeren.

Og hva gjør man når det ikke finnes AD for merket i landet (spesielt mtp Sinn)?

Forstår at en løsning kan være å bytte hele urverket, men jeg regner ikke med at en urmaker gjør det helt gratis?

Mvh
Christian
 
De merkene du nevner der bruker vel, stort sett, nokså standard ETA-verk? De kan "alle" urmakere ta service på. Kostnaden kan nok variere. Kommer nok an på hva som må gjøres.

Ifølge "min" urmaker i Haugesund koster en vanlig service på, f.eks., ETA 2824 ca. 1500 kroner. Skal klokken poleres og slikt i tillegg kan prisen komme opp i underkant av 2500 kroner.