Service på mekaniske urverk

Medlem
7. aug. 2014
Innlegg
374
Sted
Hedmark
Det er sikkert en tråd eller flere om dette allerede, men jeg finner ingen ...

Jeg har begynt å bekymre meg om service på alle klokkene. Var innom en urmaker i dag med den eldste klokka, en Citizen Promaster kjøpt i 2009. Prisen på en service på mekanisk klokke var kr 1900,-, så det er da omtrent det dobbelte av hva klokka kostet ny.

Det er sikkert ingen urimelig pris for et fagmessig utført stykke arbeid, det virker bare litt håpløst sett i forhold til hva klokka koster.

Nå har jeg den innstillingen at noe av vitsen med mekaniske klokker er at det ikke skal være bruk-og-kast, så jeg kommer sikkert til å få utført service til priser som er langt høyere enn hva det koster å kjøpe en ny klokke.

Han mente at så lenge klokka går helt fint, trenger den ikke service, så da kan jeg utsette det litt ...

Men er det ingen som utfører service billigere?

Eller er dette noe man fint kan lære seg å gjøre selv, om man har litt teknisk innsikt og er noenlunde netthendt? (Jeg er veldig flink til å fikse elektronikk, men mekanikk har vært mer av et mysterium.)
 
Det koster en del å rense et urverk, uansett hva slags type ur det er. 1900kr for en service er igrunnen en god pris, du kan som regel legge på 1000kr til.
Det er få som tar service på de rimelige urene, da det er ofte billigere å kjøpe nytt.
 
Det skal være mulig å finne en som tar en enkel rens og justering til en rimeligere penge. Jeg antar at mange av de som selger eldre, mekaniske ur på bl.a. finn.no og skriver "renset og ettersett" bruker frittstående urmakere som gjør dette rimelig. Jeg har hatt flere ur til service/rens og justering hos urmaker Andersen på St.Hanshaugen i Oslo, det har kostet mellom 800 og 1000 kroner. Dette har da vært Omega-ur fra 60-tallet og han har gjort en utmerket jobb, men det kan ta lang tid, 8-12 uker. Du kan jo kontakte NURK og be om tips. Jeg har også noen nyere og mer kostbare ur, disse sender jeg inn til AD, mest pga. trygghet og garanti.
 
Takk for tips! Det føles liksom feil å kjøpe ny klokke og kaste den gamle bare fordi at klokka trenger service. :)
 
Vet ikke hvordan det er med Citizen, men med Seiko kjøper man nytt urverk på internettene og bytter hele.
 
En urmaker som tar under tusen lappen på en full service med en garanti kan ikke tjene penger. Det koster å drive en butikk. Men selvfølgelig med noen kjappe løsninger som å dyppe hele verket i heptan uten å demontere, tørke etterpå med en hårføner, hive på litt smøring der man kommer til, så er tusen kroner godt betalt for 40 minutters arbeid.

Når det gjelder Andersen på St.Haugen så er han godt brukt av mange som selger vintage Omega, Certina pga hans hobbypriser på servicer. Jeg sier ikke at han tar noen kjappe løsninger, men han har jo drivet butikken som en hobby de siste årene. Det er mange som har lurt åssen enkelte selgere kan annonsere klokker for salg til 4-5000,- som det er gjennomført full service på, for så å ha en fortjenste på salget. Skal man bruke Andersen nå må man forte seg. Ryktene sier at han gir seg nå om veldig kort tid.
 
Jeg lurte også på det, om det kunne la seg gjøre å rense hele urverket uten å demontere ... :p

Ved nærmere ettertanke tror jeg ikke jeg vil utsette klokkene mine for det. Det er sikkert en god grunn til at man vanligvis demonterer.

Og så har jeg tenkt på at det egentlig ikke er noen grunn til å henge seg altfor mye opp i hva klokka kostet ny. Rimelige klokker behøver vel ikke å være dårlige? Den lave prisen kan vel skyldes at de er produsert i store antall, og at urverkene er solide arbeidshester uten noen fiksfakserier, som er billige å produsere.

Men når man sier at service bør tas hvert fjerde - femte år, så mener man vanligvis fra man kjøpte klokka. Nå har vel mange av klokkene som selges til redusert pris ligget lagret en god stund, kanskje flere år? Og hvordan er det da med oljer og smøremiddel, stivner det når klokka bare ligger på lager?

Å bytte hele urverket er jo selvsagt en løsning, men jeg synes det er litt synd ...
 
Rimelige klokker er ikke dårlige, men kvaliteten er ikke fantastisk. Det kan diskuteres om de er laget for service eller ikke. Mitt tips; If its not broken, dont fix it. Vurder en service når den ikke går lengre.
 
Det er ganske morsomt at vi sitter og kaller klokker til 2000 kr rimelige. For enhver "normal" person som ikke er avhengig av sonen er jo det en dyr klokke ;)

skille

Når det gjelder rens av urverk stiller jeg meg veldig skeptisk til hvordan man i det hele tatt kan rense et urverk helt. Det er jo noen vitale deler som ikke lar seg rense med urverket helt. Tenker spesielt på "fjæren" hvor energien til å drive urverket sitter. Denne ligger jo inni en slags "beholder". Denne trenger jo rens, og ofte å skiftes ut da den blir slitt. Et urverk må jo også oljes riktig for å holde lenge uten slitasje.
 
Det er ganske morsomt at vi sitter og kaller klokker til 2000 kr rimelige. For enhver "normal" person som ikke er avhengig av sonen er jo det en dyr klokke ;)

skille

Når det gjelder rens av urverk stiller jeg meg veldig skeptisk til hvordan man i det hele tatt kan rense et urverk helt. Det er jo noen vitale deler som ikke lar seg rense med urverket helt. Tenker spesielt på "fjæren" hvor energien til å drive urverket sitter. Denne ligger jo inni en slags "beholder". Denne trenger jo rens, og ofte å skiftes ut da den blir slitt. Et urverk må jo også oljes riktig for å holde lenge uten slitasje.

Moderne fjærer har et belegg på seg som gjør at dem smørefrie og tåler en rens.
 
Hehe, dette med å få renset et ur på enkleste og billige måte får meg til å tenke på en kommentar på en annen diskusjon her inne. "Lightertrikset" - Å holde en lighter under baklokket slik at oljen blir varm og flytende igjen, og dermed begynner uret å gå! Hahaha, beste trikset jeg har hørt noen gang :D