Service av High-end quartz?

HSR

Medlem
28. april 2011
Innlegg
324
Sted
Oslo
Hei!

Hvis dere hadde en quartz Cartier, Audemars eller Rolex for den saks skyld, hva hadde dere gjort vedr. service? Sendt den til fabrikk eller snakket med en vanlig urmaker her på berget?
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71
Avhengig av om selve verket er in-house eller ikke tenker jeg. Vil tro at både Rolex (eget) og også AP har egne verk, mens Cartier benytter litt av hvert avhengig av modell. Har selv en Seiko GS quartz, og den kan i hvert fall ikke min lokale AD "skru" på bortsett fra batteribytte. Samme med min Breitling Airwolf. Den røres ikke av AD lokalt, men sendes til eget servicesenter (Ur-teknikk AS).

Vil tro (og håpe) at en seriøs urmaker fort vil gi beskjed om at dette er noe hen ikke vil risikere å skru på/ødelegge :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Jeg vil tenke meg at hvis det angår en enkel batteribytting kan det gjøres hos en vanlig urmaker eller hjemme hvis han eller du har de riktige verktøyene for å åpne en sånn kasse uten å skade den.
Men skulle urverket selv ha problemer (vannskader/mekaniske/elektroniske skader eller deler som er "brent" etc) er det ofte sånn at disse urverk må fullstendig byttes og da må en autorisert urmaker gjør det fordi bare han kan få tilgang til delen.
Eller muligvis klokken sendes til varemerket sitt verksted, etter vurdering.
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og HSR
Avhengig av om selve verket er in-house eller ikke tenker jeg. Vil tro at både Rolex (eget) og også AP har egne verk, mens Cartier benytter litt av hvert avhengig av modell. Har selv en Seiko GS quartz, og den kan i hvert fall ikke min lokale AD "skru" på bortsett fra batteribytte. Samme med min Breitling Airwolf. Den røres ikke av AD lokalt, men sendes til eget servicesenter (Ur-teknikk AS).

Vil tro (og håpe) at en seriøs urmaker fort vil gi beskjed om at dette er noe hen ikke vil risikere å skru på/ødelegge :)
Jeg vil tenke meg at hvis det angår en enkel batteribytting kan det gjøres hos en vanlig urmaker eller hjemme hvis han eller du har de riktige verktøyene for å åpne en sånn kasse uten å skade den.
Men skulle urverket selv ha problemer (vannskader/mekaniske/elektroniske skader eller deler som er "brent" etc) er det ofte sånn at disse urverk må fullstendig byttes og da må en autorisert urmaker gjør det fordi bare han kan få tilgang til delen.
Eller muligvis klokken sendes til varemerket sitt verksted, etter vurdering.

Takk!
Hvordan fungerer serviceintervallene på quartz vs automatiske ur?
 
Takk!
Hvordan fungerer serviceintervallene på quartz vs automatiske ur?

Noen kvartsurverk har det sånn at når de trenger service, hopper sekundviseren hver 2 sekunder.
Man kan bruke en del forskjellige batterier på samme klokke: altså samme type batteri men fra forskjellige fabrikanter.
Et batteris levetid kan ha å gjør med temperaturene klokken ble eksponert til og jeg vil påstå at ingen batteri lever helt akkurat så lenge som den andre.
Jeg har to automatiske klokker som er fortsatt ganske riktige (under -10 sekunder/dag) og som har ikke fått service i kanskje 10 år.
Batteriklokker (som ikke ha et batterie som lades med automatisk urverk eller solar tallskive) skal ikke holde mer enn 5 år tenker jeg.
 
Redigert: