Ser ikke treet for bare skog-hvilket innstegs-vintage?

Medlem
6. feb. 2021
Innlegg
28
Sted
Bergen
Hei,
er helt fersk her og lurte på om jeg kunne få litt hjelp.

Har pt et par "halvgamle" klokker i tillegg til en SKX007, hhv Mühle Glashütte M12 (ETA2824-2) fra ca.2000 og en snedden Timex Automatic fra '87:)


Vil nå tillegge meg min første vintage, og går meg rett og slett litt vill i den store mengden som ligger ute, bl.a. på Finn.
Originale visere? Riktig krone? Patina innenfor? Riktig pris? Etc etc.

Det jeg er ute etter er 50-60 talls Longines, Omega Seamaster, Zenith el.l. i stål, og det ligger som nevnt mange ute begynnende på ca 3000,- og oppover.
Jeg har smale håndledd, og SKX007 er litt ustabil pga vekt og høyde - jeg vil derfor tro at +35mm diameter burde være ok størrelse hvis lug til lug står i forhold.

Siden det er den første tenkte jeg å gi max 10 000,-, gjerne bare halvparten siden jeg ikke vet om det er noe for meg.

Har dere noen tips til en fersking?
Er spm kanskje bedre postet på Klokkeriet?

Mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C og andres
Tenker fort at Longines Flagship er en vinner her. Bør kunne skaffes enkelt, og ligger gjerne noen lapper under Omega i pris. Ingenting å utsette på urverket. Virker også som det er mange av disse som ikke er så mye tuklet med.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bollis og hen
Jeg skal ikke uttale meg for sikkert men jeg trur du får Omega billigere om det ikke står Seamaster på den, men heller Geneve.
Dette er min Geneve fra 1966.
IMG_20200603_184800 (2).jpg


Ellers har du vel sett denne tråden?: Omega Constellation/Chronometer kalender januar 2021 | TIDSSONEN

Det er en tråd på Omega forum om nettopp dette temaet: Learn How To Fish | Omega Forums


Også benytter jeg sjansen til å poste disse igjen, ingen av dem er mine, bare mine favoritter.

omega seamaster 165-002.jpg
.
165-002

Omega Dynamic 5202.51.00.jpg

5202-5100

Omega Geneve Admiralty 135.015.jpg

135-015
 
  • Liker
Reaksjoner: Bollis
Hei, og velkommen! Grunnen til at du ikke ser skogen for bare trær, er at det finnes så mange varianter av Longines, Omega, Zenith sine 35 mm fra 60-tallet, spesielt dress-klokkene. Legger du til de fantastiske modellene fra JLC, Universal Geneve, IWC osv. også, kan det fort bli veldig uoversiktlig.

Men det som er fint er at det er mye av dette store utvalgtet som er veldig kule klokker, og med verk som ikke står i veien for mer moderne varianter sånn kvalitetsmessig. Også heldig at dette er en størrelse som gjør at prisene ikke er helt hinsides heller, i alle fall for de som ikke er kronografer.

For at du skal ha kontroll, bør du finne noen referanser (modeller) som du liker, og aktivt prøve å finne eksemplarer. Mens du gjør dette, må du finne ut mer om denne referansen, kasser, verk, og i hvilke perioder gitte skiver, visere, kroner gjaldt slik at du har kontroll på originaliteten. Noe som vil ta deg videre til re-dials og oppussede eksemplarer. Fra et samlerperspektiv er dette no-go, og den beste måten å spotte re-dials og re-lume er å sjekke på nettet og se etter klokker som er originale og sammenligne med eventuelle kandidater for kjøp.

Derfor kan det være smart å spørre på fora før man kjøper, det finnes hjelp å få, som her, hvor flere har trening i "faget" og kan gi deg råd og feedback på eventuelle klokker du vurderer på Finn eller andre steder. Er det Omega som du ønsker å gå for, er Omegaforums.net et bra sted med mange flinke folk som gjerne hjelper deg, skulle du ha spørsmål om f.eks. 35 mm Seamastere. Du finner mye bra info om Seamastere på Desmond sine sider, dog er det mest Constellation det går i der i gården. Men et fantastisk nettsted med mye bra info. Det å orientere seg og lære er halve moroa for mange vintage-samlere.

Men anse deg selv som heldig, 35 mm fra 50- og 60-tallet er et "sweet spot" ift utvalg og pris!

Her er noen av mine egne favoritter:

74B7E18E-8A6F-459F-B219-8343A9B57A87.jpeg

Omega Constellation 168.005 Pie Pan. Regnes som en av klassikerne, Genta-design.

1026DFFE-0565-4EC4-BB1B-BAB66C4C4E3A.jpeg

JLC Memovox, ref E875. Memovox ble laget i perioden 1952-1980 og finnes i svært mange varianter. Med alarm, noe som JLC visste å benytte seg av i markedsføringen. 37 mm og noen tusen over ditt indikerte budsjett. Som fort kan øke henger du på forumet her en stund.

F0D5DB4B-2505-47DA-860C-FA38E1EB7F98.jpeg

De lagde dykker-ur på 36 mm også, som utseende- og størrelsesmessig fungerer som dressklokker i dag. Her en Hamilton Super-Compressor 600. Den ligger vel på ca toppen av budsjettet ditt, kanskje noen tusen over.

Lykke til!
 
Redigert:
Hei,

Takk for svar, eksempler og linker. Som SpaceCowboy skriver er det en hobby som raskt kan ta av litt oppover :)

Det er mye som ligger ute på Finn, men jo flere, jo vanskeligere å velge.
Skal finne meg noen favoritter og lese meg opp.

Er kanskje litt løsere på avtrekkeren hvis det skulle dukke opp noe her eller på Klokkeriet vs på Finn skulle det ikke dukke opp noe F2F i Bergensområdet.
 
Hei :)
Jeg leser deg slik at du ønsker en vintage klokke til daglig bruk. Når vi er tilbake på 50/60 tallet var det mange sveitsiske produsenter av høy kvalitet. Noen momenter å tenke på:
1. Hold deg til budsjett
2. Kjøp klokke i best mulig stand, glem alt tullet med patina osv. Klokken skal holde tiden og være lett å trekke/justere
3. For daglig bruk må du regne med å koste på en service, minimum rens, smøring og pakninger
4. Se på forskjellige produsenter, det finnes mange kvalitetsmerker som er rimelige på bruktmarkedet

Min første vintage var en Eterna. Dette var et kvalitetsmerke på høyde med de beste. Dagens moderne ETA verk er basert på Eterna sine automatiske verk som ble introdusert så tidlig som rundt 1950.

Nedenfor en av mine som ble solgt igjennom Canadiske Birks (1968). Vintage Certina har også mye fint


0B44AD11-602E-4CE3-9C0A-89BDD1330DE7.jpeg
 
2. Kjøp klokke i best mulig stand, glem alt tullet med patina osv. Klokken skal holde tiden og være lett å trekke/justere

Støttes! Tilstand er alfa-omega. Det overordnede inntrykket skal være at klokka er attraktiv. Er det noe som gjør at den ikke er det?

Det første jeg selv sjekker er skiva: fuktskader eller andre skader? Hva med lume/lume plots, hvis den har det? Fine, hele og lys brun eller svart og oppsmuldret? Så visere, samsvarer patinering, eventuelt lume med skive? Er det service eller uoriginale visere? Er skiva i overkant strøken ift andre deler av klokka? I så fall kan det tyde på re-dial.

Deretter kasse: polert og i hvilken grad? Har den sine opprinnelige kanter og form? Fortsatt original sunburst eller annen finish? Krone? Service eller original? Er den signert (hvis den skal være det)?

Til slutt verket (hvis du får se det): Tegn til rust? Slitasje og slitte skruer? Stemmer eventuell kaliber og serienummer med referansenummer, ofte på innsiden av baklokket?

Og pass deg for selgere som selger skader som særegenheter («tropical», «spider» eller «pen patina»). Generelt vil det være færre samlere som går for disse. Dog er dette individuelt, noen liker klokker med «karakter». Uansett vil slike skader i de fleste tilfeller kunne brukes aktivt i prisdiskusjonen.
 
Vis vedlegg 233645
JLC Memovox, ref E875. Memovox ble laget i perioden 1952-1980 og finnes i svært mange varianter. Med alarm, noe som JLC visste å benytte seg av i markedsføringen. 37 mm og noen tusen over ditt indikerte budsjett. Som fort kan øke henger du på forumet her en stund. Lykke til!

Meget pen JLC! Men stemmer prisen du sier her? Finner ingen på Chrono i god stand til under 20 000?
 
Meget pen JLC! Men stemmer prisen du sier her? Finner ingen på Chrono i god stand til under 20 000?

Takk! Det er riktig, denne var inkludert som en teaser, vi snakker nok fra 35 og oppover for disse (i god tilstand). Ned mot 20 i mindre god stand. Men vi vet jo hvordan det går med budsjett når man begynner med denne galskapen. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: darkcho
Ja det er ingen tvil om at prisen man betaler øker med interessen. Det er vel også slik at det med klokker lønner seg å kjøpe kvalitet og da vil det alltid koste. På den andre siden så er det slik at dersom man kjøper den rette klokka til »en god pris» så vil den sannsynligvis holde seg i verdi, og ofte øke i verdi. Så da trenger det ikke å bli dyrt, hvor dyr klokka er vet man jo ikke før man har solgt den. Har kjøpt klokker i ca 30 år, nesten alle har vært kjøpt brukt, og de aller fleste har økt i verdi. Så på den måten har hobbyen vært meget billig, og er per nå i et ganske stort pluss, i motsetning til mange andre hobbyer der verditapet på de gjenstandene man kjøper som regel er hinsides.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og hen
Ett alternativ er selvsagt Genevaen reldor har lagt ut til 5500,-.
Her vet man hva som er gjort med uret.
Et spm: Sliter litt med skjermkalibreringen på PC og er faktisk litt usikker på om det er i stål eller gullfarget kasse?