Selger vil ha cash

Medlem
25. okt. 2014
Innlegg
33
Sted
Bergen
Hei

Er i ferd med å kjøpe min første Rolex.. Når jeg så si ble enig med selger om pris er det kun cash som er aktuelt for han. Dette gav meg en litt ekkel følelse. Noen som kan vite hvorfor han kun godtar cash som betaling?

Mvh. Kristian
 
Antar dette er F2F?

Cash er ikke ideelt i disse dager, fordi hvis det er en dyr klokke så er det rimelig gammeldags å gå rundt med en feit konvolutt med sedler - og du må jo i en bank for større beløp. Har imidlertid handlet med cash selv (kjøpt klokke).

Jeg vil tippe han / hun gjør dette for å sikre seg mot at overføring du eventuelt foretar på kjøpsstedet - blir trukket av deg i etterkant. Det er jo mulig å gjøre. Han kunne jo forlangt forhåndsbetaling, men da er jo du sikret dårligere.

Hvis dette er en selger som er good guy, så ville jeg akseptert dette.

Hvis du ikke kjenner selger, så ville jeg foretatt F2F på en virkedag i et butikklokale, e.l. med videoovervåking.
 
  • Liker
Reaksjoner: ReallyCleverPun
Selger kan ha flere typer problemer med kreditorer og/eller myndigheter som gjør at han ikke vil ha penger på konto. Ville tenkt mitt om selger men ikke nødvendigvis avskrevet klokken. Men ville vært ekstra på vakt ift. originalitet og muligens stjålet vare.
 
Jeg synes det høres dodgy ut, spesielt om det er en selger du ikke vet noe om. At vedkommende faktisk sier nei til penger på konto sier vel sitt.
 
Igjen, takk for gode svar! :)

Alt av bokser og sertifikat følger med så jeg kan hvertfall sjekke serienr. på sertifikat opp mot klokken. Det i tillegg til å fylle ut den kontrakten som ble postet over så er vel jeg relativt godt sikret. Om han har problemer med kreditorer eller myndighetene er vel det strengt tatt ikke mitt problem.
 
Her ville jeg nok vært litt forsiktig - hva slags selger godtar ikke at kjøper forhåndsbetaler via bank? "Buy the seller" er det noe som heter..... Vær i hvert fall forsiktig, og pass på at du ikke kjøper tyvgods. Personlig ville jeg holdt meg unna, og heller ventet på en klokke som selges av en GG med referanser!
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Stusser litt når selger takker nei til forskuddsbetaling.
Hva er det dem sier..Hvis du er i tvil , så er du ikke i tvil.
Hadde ihvertfall googlet all info jeg har om selger. Tlf nr, navn, nick etc
 
Sa han ville ha cash pga han holdt på med oppussing av huset. Regner med det er noen håndverkere som også vil ha cash, men det er bare spekulasjoner og ikke min business. Kunne forklare bedre hvorfor f2f sa han.
 
På tross av hva noen skriver over, så er cash faktisk legitimt å betale med ;)

Jeg tok i mot et mindre beløp (under 40) for en tid tilbake, da det var en person som hadde kontanter til en småbåthandel som hadde gått i vasken. Ikke hadde han samme bank som meg heller, så overføring samme dag ville ikke gitt meg sikkerhet. Tilsvarende ville ikke overføring på forhånd gitt ham sikkerhet.

Aldri cash på store transaksjoner, selvsagt - jeg gidder bare ikke å gå rundt med 100+ i cash, det er for mye risiko for meg, men ikke ulovlig.
 
Ville droppet handelen. I værste fall er det en skikkelig badguy som vet at du står der med masse penger i lommen - med alt det kan medføre av konsekvenser...
 
@tuppenballe - Var dette den 114060 fra Fana? :p Endte du opp med den?

Ja, det var det! Endte opp med å møte både selger, kone og barn på lagunen. Var veldig hyggelige folk, så jeg forstod raskt at dette var ordentlige folk. Selger forklarte meg hvorfor han ville ha cash og det var en veldig grei grunn til hvorfor, uten at jeg trenger å gå nærmere inn på det.

Handelen ble en meget positiv opplevelse, og sitter nå med min første rolex rundt håndleddet.