Selge nye klokker

Medlem
11. jan. 2016
Innlegg
0
Sted
Østfold
Hei,

mitt første innlegg men er jo en første gang for alt :)

Jeg har blitt forespurt om å bli forhandler av et nytt klokkemerke i Norge. Har aldri solgt klokker før. Jeg har saumfaret lover og regler opp og ned men klarer ikke å finne noen håndfast om reklamasjon på klokker. Finner kun at " dersom produktet er ment å vare i 5 år osv" men ikke hvilke produkter som er ment å vare i f.eks 2 el 5 år. Hvor kommer klokker inn i bildet? Klokker selges jo i alle prisklasser så man kan vel ikke forvente at klokke til 199.- skal ha samme garanti som en rolex?
Fabrikken som har forespurt meg om å selge klokkene gir 1 år fabrikkgaranti. Er dette vanlig? Hvis loven f.eks sier at jeg må gi 2 års garanti så må jeg selv dekke alle reklamasjoner fra mnd 12 til 24?
Kan jeg selge klokker med kun fabrikkgarantien på 1 år og ikke noe utenom etter det?

Prisklassen vi snakker om her ligger i siktet 800-1600.- kr klassen hvis det er av betydning.

Håper på noen seriøse svar siden det er viktig for meg å få dette til på riktig måte.
 
Du må forholde deg til norsk kjøpslov uansett. Det finnes plenty med info på nett lett tilgjengelig. Norsk kjøpslov er et helvete hvis du selger søppel. Bra for oss forbrukere, kjipt for importøren/selgeren
 
Her må du skille mellom garanti og reklamasjonrett, som er to vidt forskjellige ting.

"Vare vesentlig lenger enn 2 år" er et vurderingsspørsmål det ikke alltid er så lett å bli enig om.

Ellers tror jeg Google er er din venn.