Jeg bumper denne tråden opp fra det mørke dyp. I min innledning til Super Oyster-reviewen skrev jeg følgende:
Uansett, klokkene leveres stort sett enten med Seikos standard gummirem eller med en lenke av Jubileetypen. Jeg er ikke særlig fan av førstnevnte, og sistnevnte er i mine øyne en nokså skranglete og lei affære uten solide endestykker.
Jeg fikk i sin tid min SKX007 på den nevnte jubilee-lenken, og selv om den ser kul ut, og er relativt behagelig å ha på, er den av såpass laber kvalitet at den sjelden blir lenge på. For litt siden ramlet det inn en konvolutt fra W.Jean, som leverte den ene Super Oysteren på forrige side. Han har også fått laget en Super Jubilee som jeg nå har testet. Og dette er andre boller!
Forskjellen er tydelig allerede her. Original jubilee til høyre, Super til venstre.
Super Jubilee er som Super Oyster en aftermarket oppgradering til Seikos SKX-dykkere. Den har solide endeledd, betydelig tightere lenke, skrudde ledd og en god clasp med fold-over sikring. Endeleddene tar for øvrig de tykke pinnene til Seiko, noe som var et problem i noen versjoner av Super Oyster tidligere.
Original Jubilee:
Super Jubilee:
Endeledd, Super til venstre:
Solide endeledd, baksiden:
OK integrasjon mot kassen:
Skrudde ledd:
Claspen antar jeg er en original Seiko-clasp, mens resten av lenken er aftermarket:
Et wristshot til slutt:
Jeg har gått med denne noen dager, og kan virkelig anbefale den til SKX007/009-fans. Den er behagelig, tøff og føles vesentlig mer solid enn den originale. Kan bestilles fra William Jean som er en hyggelig fyr som sender fort. Ebaystoren hans er
her, men det går også an å handle direkte med ham på WJean
ætt richtree
dått ca.