SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009 - nå også Super Jubilee!

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.341
Sted
Oslo
Se her for Super Jubilee!

Jeg diskuterte Super Oyster-lenker med et par TS-ere på sist NURK, her kommer det noen bilder og forklaringer.

Først litt kontekst: SKX007/9 er to solide, klassiske og rimelige dykkere i Seikos mekaniske linje. Utstyrt med det bunnsolide 7S26-verket og med god byggekvalitet er de to favoritter blant mange klokkesamlere, og kanskje særlig hos de med begrenset budsjett:) Kvaliteten og det faktum at de er 100% inhouse gjør imidlertid sitt til at de i mine øyne ikke behøver å skamme seg i noen klokkeforsamlinger.

Uansett, klokkene leveres stort sett enten med Seikos standard gummirem eller med en lenke av Jubileetypen. Jeg er ikke særlig fan av førstnevnte, og sistnevnte er i mine øyne en nokså skranglete og lei affære uten solide endestykker.

Disse klokkenes popularitet har gjort at det har poppet opp noen alternativer, og de mest nevnte er nok Super Oyster-lenkene. Disse har vært å få hos Yobokies en stund, men ulempen med dem er at endeleddene ikke tar de tykke pinnene, som er standard på disse klokkene.

Her er et par bilder av Yobokies' Super Oyster:
P1060547.jpg


P1060550.jpg


Det finnes nå også en annen variant, som selges av en kar som heter William Jean. Han skryter i sine annonser (på WUS' og SCWFs salgsforum) av at hans tar de tykke pinnene. Jeg hadde Yobokies', så jeg tenkte jeg kunne prøve Williams også. Den ankom her om dagen, slik ser den ut:
P1060556.jpg


P1060541.jpg


Det første en legger merke til er at Willams er tykkere enn Yobokies'. Sistnevnte smalner til ca 18mm tykke ledd ved spennen, mens Williams er ca 20mm ved spennen. Det gjør at den fremstår som litt kraftigere og kanskje litt mer "mandig", mens den andre kanskje er litt mer elegant og diskré.
Yobokies til venstre:
P1060564.jpg


Endestykkene er også forskjellige. Da disse ikke er originale, er dessverre ikke integrasjonen med kassen optimal. Av disse to vil jeg påstå at Williams ligger best inntil, samt at de tykke pinnene gjør at det ikke blir noe "vandring" ved bevegelse. Til gjengjeld var det et f** leven å montere lenken på.....
Her er en sammenligning, Yobokies på Pepsi, Williams på 007:
P1060560.jpg


P1060562.jpg


Lenka og spenna er nok av samme fabrikat og kvalitet på begge to, selv om størrelsen varierer. Det er i alle fall ingen merkbar forskjell i kvalitet sånn sett.
P1060570.jpg


P1060567.jpg


P1060569.jpg


P1060543.jpg


P1060545.jpg


Konklusjon: Jeg tror jeg liker Williams' best, da endeleddene er mer solide og sitter bedre. Yobokies' lenke er fin den også, og jeg blir ikke helt enig med meg selv om jeg liker at den smalner mer enn den andre. Begge lenkene er uansett mye bedre enn standardoppsettene, og anbefales som gode valg til den relativt rimelige prisen ($60-70 inkl frakt).

Kontakt Yobokies på yobokies ætt yahoo dått com.hk og William på WJean ætt richtree dått ca. Begge to er pålitelige, vennlige og sender varene fort og greit.
 
Redigert:
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

Takk for en tøff komparativ gjennomgang av to latterlig mye lenke-for-penge-alternativer til Seiko! :D
 
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

Der er kommet mange forskellige aftermarket (læs:uoriginale) lænker til SKX--- serien. En af de bedre er helt klart Super Oyster lænken, men et kig værd, er også Super Jubilee Type II lænken, som har fast endestykke og som tager fat spring bars. Lænken er, ligesom en af de to viste Super Oyster lænker, 20mm ved spændet, og alle led er massive.

Seikos Z22 gummirem bliver blød, håndledsformet og medgørlig af en kogetur i et te-krus. Remmen er både slidstærk, holdbar og behagelig at bære - når fårst den er blevet kogt ;)

Her er den monteret på min MM300 - uret sidder faktisk bedre på armen på Z22 end på den originale MM300 waffle strap :eek:
MM021209.jpg
 
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

xe3l skrev:
Takk for en tøff komparativ gjennomgang av to latterlig mye lenke-for-penge-alternativer til Seiko! :D
Det er helt opplagt at dette er mye lenke for pengene. Et annet alternativ som jeg ikke har prøvd selv er den såkalte Anvil-lenka som Yobokies selger (ikke hele endeledd). Jeg må kanskje bestille meg en sånn også.....

Joepete skrev:
Der er kommet mange forskellige aftermarket (læs:uoriginale) lænker til SKX--- serien. En af de bedre er helt klart Super Oyster lænken, men et kig værd, er også Super Jubilee Type II lænken, som har fast endestykke og som tager fat spring bars. Lænken er, ligesom en af de to viste Super Oyster lænker, 20mm ved spændet, og alle led er massive.
Jeg har ikke vært borti denne Super-Jubilee-en du snakker om her, så takk for tipset! Selger Yobokies dem? Har du noen link til noen bilder eller salgssider?
 
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

Veldig bra sammenlikning, krille! Kjører 007 på Yobokies sin Super Oyster selv, mye lenke for pengene indeed. Hele klokka er et fantastisk eksempel på mye for lite.

3687329543_04b2c53f23.jpg
 
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

Joepete skrev:
"wjean" fra SCWF sælger både Super Oyster Type II og Super Jubilee Type II på ebay. Lige nu, der ser det dog ud til, at Super Jubilee type II er udsolgt. De kan dog sikkert skaffes igen.

http://shop.ebay.ca/wjean28/m.html?_nkw ... ksid=p4340
Den 'wjean' du linker til er nok identisk med selgeren William Jean jeg kjøpte den omtalte Super Oysteren min fra. Visste ikke at han er aktiv på Ebay også.
 
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

Ja, William Jean - out of Ontario, Canada 8) :) ... tror jeg nok ... :oops:
 
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

Ja, wjean og william jean er samme person. Har handlet av ham tidligere og er veldig fornøyd.
God kommunikasjon og sender raskt varene. Anbefales på det varmeste :D
 
Re: SEL Super Oyster-lenke på Seiko SKX007 og SKX009

Hei! Har nettopp mottatt SUperOyster fra William selv. Krille nevnte at den var vrien å få på, men jeg lurer på om noen har prøvd å få de av igjen siden det er snakk om kraveløse baretter og lugsene ikke er gjennomboret :)

Vegard
 
Har også mottatt min Oyster lenke dra Willian Jean idag. Rask og problemfritt handel! Må si jeg er imponert over kvaliteten av denne rimelige lenken! Synes ikke det var så "big deal" å få av og på lenken. Bruker et Bergeon tool.
 
hjelp!

Hoy!

Trenger litt kvitt respons her; det er massevis av Super Oysters i wJeans ebay-store, men hvilken velger jeg til min SKX009? Mange der som skal passe, og som ser kliss like ut, til alt fra 40 til 70 dollars..

Hvilke(n) velger jeg?


..og vil noen gi meg en kjapp runde med info om springbars? Er ny i gamet, nettopp bestilt Bergeron tool, men lurer på om springbars alltid følger med når man kjøper lenge/rem/nato/strap? Og hvordan vite hvilke bars/pins som passer min klokke, med diameter o.l.? Flere diametre som kan passe også?

ikke minst; er springbars og pinnene mellom leddene på lenker like, eller er dette to forskjellige ting?

Takker!
 
Det du må se etter er om det er solid end links, ikke curved og at den tar fat spring bars. Så må du velge om du vil at den skal gå fra 22 mm ved lugsene til 18 mm eller 20 mm ved claspen. Se i min første post for bilder av begge alternativene.

Denne går fra 22 til 18, mens denne går fra 22 til 20.
 
..og vil noen gi meg en kjapp runde med info om springbars? Er ny i gamet, nettopp bestilt Bergeron tool, men lurer på om springbars alltid følger med når man kjøper lenge/rem/nato/strap?

krille tok for seg hva du må se etter, så jeg får komme med en litt mer generell post.
Springbars har det ikke fulgt med når jeg har kjøpt nato fra diverse eBay selgere, men dette tror jeg må sjekkes opp per kjøp, da jeg minnes å ha sett lenker der springbars følger med også.

ikke minst; er springbars og pinnene mellom leddene på lenker like, eller er dette to forskjellige ting?

Nei, disse er ikke like.

Springbar består av en tykkere metall hylse, med to mindre endestykker som er spent opp med en fjær (ref navnet) igjennom hylsen, og kan komprimeres.
Ser ofte slik ut:
spring%20bar.jpg


Braclet pins(?) minner litt om ekspansjonsbolter. Enden er ofte splittet og litt for stor for hullet, men kan komprimeres akkurat nok til at du får dyttet pinnen igjennom, før den ekspanderer igjen og sitter fast.
Kan se slik ut:
633892614770947259.jpg
 
aha, forskjellige standarder hos forskjellige klokkemerker altså..


Tusen takk for infoen folkens!
 
snzg13j

Har mye å lære..

Trenger en ny lenke til min snzg13j military mod fra yobokies. Vil en slik super oyster passe denne?
 
Jeg bumper denne tråden opp fra det mørke dyp. I min innledning til Super Oyster-reviewen skrev jeg følgende: Uansett, klokkene leveres stort sett enten med Seikos standard gummirem eller med en lenke av Jubileetypen. Jeg er ikke særlig fan av førstnevnte, og sistnevnte er i mine øyne en nokså skranglete og lei affære uten solide endestykker.

Jeg fikk i sin tid min SKX007 på den nevnte jubilee-lenken, og selv om den ser kul ut, og er relativt behagelig å ha på, er den av såpass laber kvalitet at den sjelden blir lenge på. For litt siden ramlet det inn en konvolutt fra W.Jean, som leverte den ene Super Oysteren på forrige side. Han har også fått laget en Super Jubilee som jeg nå har testet. Og dette er andre boller!

P1080523.jpg

Forskjellen er tydelig allerede her. Original jubilee til høyre, Super til venstre.

Super Jubilee er som Super Oyster en aftermarket oppgradering til Seikos SKX-dykkere. Den har solide endeledd, betydelig tightere lenke, skrudde ledd og en god clasp med fold-over sikring. Endeleddene tar for øvrig de tykke pinnene til Seiko, noe som var et problem i noen versjoner av Super Oyster tidligere.

Original Jubilee:
P1080525.jpg


Super Jubilee:
P1080524.jpg


Endeledd, Super til venstre:
P1080553.jpg


Solide endeledd, baksiden:
P1080529.jpg


OK integrasjon mot kassen:
P1080549.jpg


P1080550.jpg


Skrudde ledd:
P1080532.jpg


Claspen antar jeg er en original Seiko-clasp, mens resten av lenken er aftermarket:
P1080548.jpg


P1080551.jpg


P1080552.jpg


Et wristshot til slutt:
P1080546.jpg


Jeg har gått med denne noen dager, og kan virkelig anbefale den til SKX007/009-fans. Den er behagelig, tøff og føles vesentlig mer solid enn den originale. Kan bestilles fra William Jean som er en hyggelig fyr som sender fort. Ebaystoren hans er her, men det går også an å handle direkte med ham på WJean ætt richtree dått ca.
 
Bra jobbet Krille! Flott test.

Har faktisk en SKX009 på vei, tror jeg satser på å kjøpe denne lenken til den, ser jo meget bra ut.