Seikomatic

Medlem
16. mars 2020
Innlegg
10
Sted
Sarpsborg
Hei. Er ny her på forumet. Har bare hatt en klokke fra før av, en eldre Seiko, kvarts med safirglass og god vanntetthet.
Så fikk jeg lyst på en til, og fikk tak i en pen Seikomatic Weekdater fra 1965, 6206 8990, veldig pen og holder tiden bra, nylig renset.
Men ukedagen har sluttet å skifte, de to første dagene gikk greit, men så ville den ikke skifte fra lørdag til søndag,
og det er jo ikke lørdag hele tiden.
Er det et triks med å få til dette, eller må klokka åpnes?
Det er jo ikke noe voldsomt stort problem, men.......
 

Vedlegg

  • Screenshot_2020-03-16 Meget pen vintage Seiko 6206-8980 Seikomatic Weekdater Diashock .png
    Screenshot_2020-03-16 Meget pen vintage Seiko 6206-8980 Seikomatic Weekdater Diashock .png
    444,1 KB · Visninger: 0
Fin klokke!
Har du uflaks er det tenner i forbindelse med datohjulet som er brukket eller slitt. Enten ved stilling av dato på feil klokkeslett eller rein slitasje gjennom 54 år. Har du flaks har "noe" som en liten fjær hoppet av. Egentlig er det bare en urmaker som kan svare skikkelig på dette.

Virker det å stille dag/dato med krone eller knapp (om den har det)?



LarsB
 
Joda, jeg kan stille dato ved å trekke ut kronen ett hakk. På min andre Seiko, trekker jeg ut kronen ett hakk, og skrur enten
med klokken eller mot klokken forvå stille dato/tid. På denne er det bare dato som rører seg, både når jeg skrur med og mot klokka.
I går kveld skiftet den fra lørdag til søndag!
 
Det er godt mulig sannsynlig at du ikke har hurtigstilling av dagen, men at den stilles ved å stille klokka fram døgn for døgn, og så stille datoen til slutt. Det var hyggelig av den at den skiftet igjen.

Jeg tror nok at et urmakerbesøk er det som skal til for å stille en korrekt diagnose.

LarsB
 
Det er godt mulig sannsynlig at du ikke har hurtigstilling av dagen, men at den stilles ved å stille klokka fram døgn for døgn, og så stille datoen til slutt. Det var hyggelig av den at den skiftet igjen.

Jeg tror nok at et urmakerbesøk er det som skal til for å stille en korrekt diagnose.

LarsB
Ja, du hadde rett, den stiller seg ved å skru frem 12eller 24 timer, avhengig av hvor urverket befinner seg. I går kveld vekslet dagen av seg selv, så kanskje det går bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Larsnie