seiko srp går veldig tregt.

Medlem
21. okt. 2013
Innlegg
123
Sted
sarpsborg
hei seikon min med 4r36 verk går cirka 20 sek for tregt om dagen eller under en dag. Stilte igår klokka 19 via justervesenet.no og sjekket idag klokka 15 tyve sek for tregt.

er dette normalt?
 
Er ikke så veldig kjent med akkurat dette urverket, men jeg må si at 20 sekunder for tregt høres mye ut! :)
Etter litt research virker det som at de fleste som har reviewet en klokke med dette urveket snakker om -3 til +6 sekunder pr. døgn.
Hvis du syntes at det er et problem så hadde jeg anbefalt deg til å dratt til en urmaker, de kan sikkert justere...

Ut av nysgjerrighet; Hvilken Seiko er det? ;)
 
Redigert:
Er ikke så veldig kjent med akkurat dette urverket, men jeg må si at 20 sekunder for tregt høres mye ut! :)
Mange snakker om fra -6 til +5 sekunder pr. døgn.
Hvis du syntes at det er et problem så hadde jeg anbefalt deg til å dratt til en urmaker, de kan sikkert regulere...

Ut av nysgjerrighet; Hvilken Seiko er det? ;)

Jeg vil ikke si at dette er unormalt for dette verket. Kanskje litt i overkant til å fungere i det daglige, men ikke noe stort problem IMO.

En rask justering burde justere den til noe lev-bart igjen! :)
 
Seikos spesifikasjoner for cal. 4R36: -35 til + 45 sekunders avvik i døgnet.

Før du går til urmaker; kontroller avviket i forskjellige posisjoner: urskiven opp, urskiven ned, kronen opp og kronen ned. La klokken ligge i den posisjonen hvor den går raskest når du ikke bruker den for å kompensere for avviket når den er i bruk.