Seiko Spring Drive

Medlem
21. okt. 2010
Innlegg
5
Jeg er fasinert av Spring Drive. men jeg forstår ikke helt forskjellen på en "vanlig" Seiko Spring Drive og Grand Seiko.
Noen som kan forklare meg forskjellen, bortsett fra at Grand Seiko er dyrere?

Ønsker meg en Seiko Spring Drive GMT - SNR013, men ikke lett å finne.
 
Spring Drive er en teknologi, kort fortalt er det et mekanisk verk, hastighetsregulert av en quartzmodul. Dette gir et veldig presist mekanisk verk.

Grand Seiko er Seikos luksuslinje, de flotteste urene deres, om du vil. Grand Seiko kommer med vanlige mekaniske verk, SD-verk og quartzverk.

Spring Drive benyttes også i Seikos andre linjer, f.eks Ananta-linjen.
 
Litt Spring Drive fun fra min Seiko Ananta

seiko030.jpg
[/URL][/IMG]
seiko026.jpg
[/URL][/IMG]
seiko_zpsf3cc1cdb.png
[/IMG]
 
Redigert:
Som det ble sagt er Spring Drive urverkstypen, og Grand Seiko en serie som blant annet har ur med Spring Drive-verk.

Men "Spring Drive" brukes også om den første internasjonale serien som teknologien ble lansert med, der blant annet SNR013 hører til. Det er vel derfor det er litt forvirrende. Den serien er ute av produksjon nå, men fabrikken produserer fremdeles de samme urverkene for bruk i andre serier, som for eksempel Grand Seiko, Ananta, Prospex, Credor (oversnobbete undermerke) osv, og da kan urverkene ha en annen kode, for eksempel 9R86 mot 5R86, men da går dette på dekoreringen mener jeg, hvis de ellers er like.

Her er en SNR015 fra den originale serien: Seiko Spring Drive GMT til salgs for kr*18,856 fra en Trusted Seller på Chrono24

De prøvde seg frem med litt ukonvensjonell stil med den første serien, på noen måter, og jeg har litt sansen for dem nesten alle sammen. Nettstedet for den er fremdeles oppe her: SPRING DRIVE - SEIKO men skal du ha en må du altså finne den brukt eller NOS.
 
Takk for nyttig informasjon. Har også sett den på Chrono 24, men ønsker meg primært den med champagne farget skive. Men siden de er ute av produduksjon, så får jeg kanskje revurdere.

c
Som det ble sagt er Spring Drive urverkstypen, og Grand Seiko en serie som blant annet har ur med Spring Drive-verk.

Men "Spring Drive" brukes også om den første internasjonale serien som teknologien ble lansert med, der blant annet SNR013 hører til. Det er vel derfor det er litt forvirrende. Den serien er ute av produksjon nå, men fabrikken produserer fremdeles de samme urverkene for bruk i andre serier, som for eksempel Grand Seiko, Ananta, Prospex, Credor (oversnobbete undermerke) osv, og da kan urverkene ha en annen kode, for eksempel 9R86 mot 5R86, men da går dette på dekoreringen mener jeg, hvis de ellers er like.

Her er en SNR015 fra den originale serien: Seiko Spring Drive GMT til salgs for kr*18,856 fra en Trusted Seller på Chrono24

De prøvde seg frem med litt ukonvensjonell stil med den første serien, på noen måter, og jeg har litt sansen for dem nesten alle sammen. Nettstedet for den er fremdeles oppe her: SPRING DRIVE - SEIKO men skal du ha en må du altså finne den brukt eller NOS.[/QUOTE
 
Første uke med Ananta SD GMT

Jeg har nå levd med min "nye" Spring Drive GMT i en uke. Blir fortsatt helt "tryllebundet" av å se på tiden som bare "flyter" men i rett tempo. Har ikke vunnte mer enn 1 sek. på denne uke, litt spooki er det også. Kvaliteten på klokken er helt i klasse de beste. Lenken på den annen side er liksom ikke helt med, her kan Rolex mm bedre.
 
Spring Drive er en teknologi, kort fortalt er det et mekanisk verk, hastighetsregulert av en quartzmodul. Dette gir et veldig presist mekanisk verk.

@krille - er det lov å komme med oppfølgingsspørsmål - for en novise kan jeg lese dette som at det sitter en quartzklokke som justerer den mekaniske delen i den, det mistenker jeg ikke er tilfelde :)
 
Redigert av en moderator:
Den korte forklaringen på hvordan et Spring Drive-verk virker er omtrent slik: Det er et helmekanisk verk på alle måter, med tradisjonell "barrel" med fjær som lagrer energi og opptrekksmodul som trekker denne. Forskjellen kommer når det i et ordinært verk blir overført energi til balansen som "skaper" sekundet ved å fjære frem og tilbake, blir det i et Spring Drive-verk overført energi direkte ut på "wheel train" som driver viserne. Det ligger en slags clutch eller brems og bremser et svinghjul her, noe som gjør at kraften fra hovedfjæra blir overført ut på viserne i akkurat rett hastighet. Denne bremsen reguleres av en liten quartzkrystallmodul som får en spenning fra en bitteliten generator.

Så ja og nei, det er ikke en quartzklokke som regulerer det mekaniske verket, men det er en liten quartzmodul som bremser det.

Disclaimer - jeg er ikke urmaker og noen av uttrykkene her kan være brukt feil, og forenklinger er brukt in abundance.
 
Denne bremsen reguleres av en liten quartzkrystallmodul som får en spenning fra en bitteliten generator.

Bra forklaring!

Og dette er sikkert et dumt spørsmål: men denne generatoren er da batteridrevet? Er dette da et standard batteri som hvem som helst kan skifte? Spring Drive frister, men batteriskift i Tokyo er no-go.
 
Bra forklaring!

Og dette er sikkert et dumt spørsmål: men denne generatoren er da batteridrevet? Er dette da et standard batteri som hvem som helst kan skifte? Spring Drive frister, men batteriskift i Tokyo er no-go.

Nei, det gir jo ingen mening. Generatoren er drevet at fjæra, den står på en av akslingene, jeg er ikke sikker på akkurat hvor den står. Det er litt av poenget med Spring Drive, det er det samme som et hvilket som helst mekanisk verk, det er bare regulatoren (balanse/quartzkrystall) som er forskjellig. Energi lagres kun i fjæra, som trekkes av bevegelsene dine.
 
Nei, det gir jo ingen mening.

Bra! Har ikke gjort ordentlig research, men har sett "quartz" dukke opp flere ganger når jeg har lest om spring drive, og har mentalt koblet dette til batteri. Takk for oppklarende svar!

Sukk, da går Spring Drive inn på listen sammen med GMT II, Navitimer 01 og Daytona. Hvor skal dette ende...
 
5R66/9R66 GMT-funksjon

Husk at GMT-funksjonen på SD GMT verket er noen anderledes enn jeg husker det fra Rolex GMT2. Du kan ikke stille 24H hånden uten å stoppe tiden. På den annen side følger dato time-hånden helt slik at du alltid har rett dato med deg inn i ny tidssone.