Seiko SKX007 – en (mildt sagt) annerledes test

Noe av det morsomste jeg har lest på lenge. Takk, @Fyrsten!

@Hammerfjord: er også Seiko lagd i Kina? Eller: hvilke Seiko er ikke lagd i Kina?
Står det "Assembled in China" eller lignende på dem?

Redigert av en moderator:
Noe av det morsomste jeg har lest på lenge. Takk, @Fyrsten!

@Hammerfjord: er også Seiko lagd i Kina? Eller: hvilke Seiko er ikke lagd i Kina?
Står det "Assembled in China" eller lignende på dem?

@Hvalrossen
Det står aldri "China" eller noe relatert til Kina på disse men ja mange er bygget i Thailand, Kina eller Singapore med japansk urverk: Seiko, Citizen, Orient...
Står det ikke "Made in Japan" eller "japan": Er den fra en annen plass.
Bare "Japan" på tallskiven for Citizen eller Orient er som Made-in-Japan som jeg forstår det.
"Japan MOVT" betyr at urverket er japansk: Men klokken er hverken montert i Japan eller med japansk deler.
Akkurat som klokkene men "Swiss MOVT" på tallskive: Ikke noe "Swiss-made" der...
Jeg mistenker at noen japansk urverk er også montert i noen andre land på de billig utgaver som har ikke "Japan" eller "Made in Japan"
Man må også se på det som "Swiss-made" som betyr ikke at alle deler er sveitsisk;)

Det er noe som er sikkert: Grand Seiko, Credor er fullstendig Made-in-Japan og er kanskje de eneste som er 100% in-house.

Mye snakk om det der: http://forums.watchuseek.com/f21/chinese-jdm-seiko-398930.html

Seiko produserer rundt 12 millioner klokker per år: Ikke noe små industri det... De er overalt.
For å sammenligne, Rolex produserer rundt 1 million/år.

Glimrende, @Hammerfjord! Takk skal du ha.

Bare hyggelig.
Det var også en tid når ETA solgt mange urverk deler til Kina og plutselig startet de kinesere å lage en GMT module på det 2836-2 .
Jeg tror at modulen sin teknologi har sin opprinnelse i India faktisk.
ETA sin originale GMT standard urverk er en 2892-2 med GMT module: Altså det 2893-2 urverk.
Siden det 2892-2 som basis koster dyrere en det 2824-2 (dato) eller den 2836-2 (dato-dag) ble det billigere GMT uverk produsert sånn i Kina.
ETA kuttet alle forsyning til Kina : For mange falske Swiss-Made klokker var produsert og siden det, det GMT 2836-2 er ikke så spredt nå.

Som sagt jeg mistenker at noen japanske firmer sender urverk deler i sine andre asiatiske fabrikker for å spare på monterings pris men har ikke bevis på det.
Rykter sier at japanerne har sterke fysisk kontroll på kvaliteten i disse asiatiske fabrikker og at det er lite eller ingen forskjell mellom de billig japanske og andre asiatiske Seiko, Orient, Citizen.
For min del, å kjøpe Made-in-Japan eller JAPAN er noen jeg er oppmerksom på: Det tilhører en minimum kvalitets stempel jeg krever i disse klokker fra Asia.