Seiko SKX007 – en (mildt sagt) annerledes test

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.122
Sted
Fredrikstad
Fikk nylig tilsendt denne testen via Optura som er den norske og svenske distributøren for Seiko.

Testen er utført av en svensk urmakerelev og fikk i alle fall undertegnede til å trekke litt på smilebåndet :)

Enjoy!

Seiko%20test%20info1.jpg


Seiko%20test%20info2.jpg


TEST NR. 1

Test%201.jpg


Test%201_resultat.jpg


TEST NR. 2

Test%202.jpg


Test%202_resultat.jpg


TEST NR. 3

Test%203.jpg


Test%203_resultat.jpg


TEST NR. 4

Test%204.jpg


Test%204_resultat.jpg


TEST NR. 5

Test%205.jpg


Test%205_resultat.jpg


TEST NR. 6

Test%206.jpg


Test%206_resultat%201.jpg


Test%206_resultat%202.jpg


TEST NR. 7

Test%207_1.jpg


Test%207_2.jpg


Test%207_resultat.jpg


TEST NR. 8

Test%208.jpg


Test%208_resultat%201.jpg


Test%208_resultat%202.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nytoft og Huygens
Dette var gøy! Dan Bilzerian(?) satt i system
Herlig at den klarte kakebaksten så pass bra som den gjorde,
men rundt joggetur-testet en plass fikk jeg litt vondt inne i meg
 
Utrolig bra! Imponert over hvor godt det gikk med kakebaksten, jeg var sikker på at det var nådestøtet. :p
 
Var det ikke noen som testet en Orange Monster i fryseren her for et par år siden? Mener jeg ramlet over den før jeg anskaffet min OM, i hvert fall... Og verket er jo det samme som i SKX007, så det tåler en støyt... :D
 
Helt klart en klokke som tåler en støyt. Nesten trist at han ødela klokken til slutt den hadde virkelig kjempet for livet! Mer enn andre.

Reklame for Seiko dette.

:cool:
 
Og den var faktisk utgaven som er montert i Kina med kinesisk deler(bortsett fra urverket selvfølgelig)
De "Made in Japan" burde bli bedre på kvalitets kontrol.
 
Nå ble jeg mye mindre engstelig for om klokkene mine tåler det tøffe kontorlivet jeg utsetter dem for.
 
Artig test. Er glad i min SKX009, og er nå ennå mindre redd for at den skal bli ødelagt av tøff bruk nå :)
 
Noe av det morsomste jeg har lest på lenge. Takk, @Fyrsten!

@Hammerfjord: er også Seiko lagd i Kina? Eller: hvilke Seiko er ikke lagd i Kina?
Står det "Assembled in China" eller lignende på dem?
 
Redigert av en moderator:
Noe av det morsomste jeg har lest på lenge. Takk, @Fyrsten!

@Hammerfjord: er også Seiko lagd i Kina? Eller: hvilke Seiko er ikke lagd i Kina?
Står det "Assembled in China" eller lignende på dem?

@Hvalrossen
Det står aldri "China" eller noe relatert til Kina på disse men ja mange er bygget i Thailand, Kina eller Singapore med japansk urverk: Seiko, Citizen, Orient...
Står det ikke "Made in Japan" eller "japan": Er den fra en annen plass.
Bare "Japan" på tallskiven for Citizen eller Orient er som Made-in-Japan som jeg forstår det.
"Japan MOVT" betyr at urverket er japansk: Men klokken er hverken montert i Japan eller med japansk deler.
Akkurat som klokkene men "Swiss MOVT" på tallskive: Ikke noe "Swiss-made" der...
Jeg mistenker at noen japansk urverk er også montert i noen andre land på de billig utgaver som har ikke "Japan" eller "Made in Japan"
Man må også se på det som "Swiss-made" som betyr ikke at alle deler er sveitsisk;)

Det er noe som er sikkert: Grand Seiko, Credor er fullstendig Made-in-Japan og er kanskje de eneste som er 100% in-house.

Mye snakk om det der: http://forums.watchuseek.com/f21/chinese-jdm-seiko-398930.html

Seiko produserer rundt 12 millioner klokker per år: Ikke noe små industri det... De er overalt.
For å sammenligne, Rolex produserer rundt 1 million/år.
 
Redigert av en moderator:
Glimrende, @Hammerfjord! Takk skal du ha.

Bare hyggelig.
Det var også en tid når ETA solgt mange urverk deler til Kina og plutselig startet de kinesere å lage en GMT module på det 2836-2 .
Jeg tror at modulen sin teknologi har sin opprinnelse i India faktisk.
ETA sin originale GMT standard urverk er en 2892-2 med GMT module: Altså det 2893-2 urverk.
Siden det 2892-2 som basis koster dyrere en det 2824-2 (dato) eller den 2836-2 (dato-dag) ble det billigere GMT uverk produsert sånn i Kina.
ETA kuttet alle forsyning til Kina : For mange falske Swiss-Made klokker var produsert og siden det, det GMT 2836-2 er ikke så spredt nå.

Som sagt jeg mistenker at noen japanske firmer sender urverk deler i sine andre asiatiske fabrikker for å spare på monterings pris men har ikke bevis på det.
Rykter sier at japanerne har sterke fysisk kontroll på kvaliteten i disse asiatiske fabrikker og at det er lite eller ingen forskjell mellom de billig japanske og andre asiatiske Seiko, Orient, Citizen.
For min del, å kjøpe Made-in-Japan eller JAPAN er noen jeg er oppmerksom på: Det tilhører en minimum kvalitets stempel jeg krever i disse klokker fra Asia.
 
Redigert av en moderator: