Seiko-forhandler i Oslo?

Ikke ennå, kan stikke innom etterpå å høre. De har i det små åpnet butikken her nede nå.

Jeg vet at Bendik som dreiv der før også hadde Seiko, men han tok ikke inn mekaniske da han mente det ikke var marked for det.
 
Vår lokale AD fører Seiko og ifølge ham er det rimelig begrenset hva de får tak i av mekaniske ur.
Jeg har sjekket litt rundtomkring når jeg har vært uttaskjærs og funnet ut at de billige klokkene som f.eks Monster kan kjøpes til halve prisen på nettet. Hvordan det er med klokker til over 4-5K vet jeg ikke.
 
Jeg tror det er den norske Seikoimportøren som bremser hva man kan få inn av mekanisk Seiko her til lands. Alle de typiske mekaniske Seikodykkerne som folk på TS gjerne vil ha, er tydeligvis ikke interessante. Når det er sagt, Christensen på Paleet og Stortingsgaten har en del mekanisk Seiko, men litt opp i prisklasse og kompleksitet, f.eks Ananta-serien.

Jeg tror nok pris er en del av forklaringen på hvorfor de enkleste ikke blir tatt inn. Jeg fant for noen uker siden en Seikoforhandler i Pisa (tror jeg det var) som hadde mye rart, blant annet klassikerne SKX007/009. De var priset til stive 375 euro, på nett går de vel for rundt $200.

IMAG1536.jpg
 
Jeg tror nok pris er en del av forklaringen på hvorfor de enkleste ikke blir tatt inn. Jeg fant for noen uker siden en Seikoforhandler i Pisa (tror jeg det var) som hadde mye rart, blant annet klassikerne SKX007/009. De var priset til stive 375 euro, på nett går de vel for rundt $200.

Tja, tror du det? Den jevne norske klokkekjøper sjekker nok ikke pris i Hongkong-nettbutikker før de handler. Og selv for de som måtte orientere seg synes jeg ikke forskjellen var så stor, mva og gebyrer tatt i betraktning. Det samme kan jo sies om de aller fleste klokkemerker da det, med få unntak, er godt rabatterte gråmarkedsklokker å få tak i. Nå har jeg ikke sjekket hvordan importleddet er organisert i Europa (evt. Skandinavia), men kan det være at disse ikke har tilgang til disse klokkene?
 
En liten varsel når det gjelder Seiko mekaniske som ikke selges i Norge.

Jeg sendte på et tidspunkt en forespørsel til den norske importøren, for å undersøke om de tok service på mekaniske klokker i Norge. Jeg vurderte da å kjøpe fra en utenlandsk nettside Seiko prospex til meg selv og en Grand Seiko til fattern.

Svaret var at de kun tok i mot klokker som selges i Norge. Ettersom nevnte ur ikke selges i Norge, blir det problematisk å eie slike ur over tid. Jeg tar alltid kostnaden og mulighet for service inn i det store bildet ved klokkekjøp da jeg sjelden flipper en klokke.

Synes det er en merkelig praksis å si nei til serviceinntekter. Om de ikke har kunnskaper om nevnte klokker lokalt, burde de i det minste ta på seg oppdraget med å videresende til et egnet sted internt i Seiko andre steder.
 
Den norske/svenske Seiko importøren tar inn begrenset med Seiko automatic.. Men de har blandt annet SKX007/009 med gummirem, og den koster den nette sum av kr 2999,-

De mene nok at det ikke er noe kjempe marked for dette i Norge, men de får nok heller ikke ta inn alt av modeller uansett! Seiko lager og selger ulike modeller til ulike markeder/verdensdeler etc, og det vil de nok fortsette med! Alt av Seiko er desverre ikke tilgjengelig for alle over disk hos lokal AD eller nasjonal importør. Handler man derimot på www.etellerannet.com får man tilgang på det aller meste:)
 
En liten varsel når det gjelder Seiko mekaniske som ikke selges i Norge.

Jeg sendte på et tidspunkt en forespørsel til den norske importøren, for å undersøke om de tok service på mekaniske klokker i Norge. Jeg vurderte da å kjøpe fra en utenlandsk nettside Seiko prospex til meg selv og en Grand Seiko til fattern.

Svaret var at de kun tok i mot klokker som selges i Norge. Ettersom nevnte ur ikke selges i Norge, blir det problematisk å eie slike ur over tid. Jeg tar alltid kostnaden og mulighet for service inn i det store bildet ved klokkekjøp da jeg sjelden flipper en klokke.

Synes det er en merkelig praksis å si nei til serviceinntekter. Om de ikke har kunnskaper om nevnte klokker lokalt, burde de i det minste ta på seg oppdraget med å videresende til et egnet sted internt i Seiko andre steder.

Det er i alle fall ikke noe problem her oppe i fjellbygdene. Lokal AD tar både service og rep på importerte Seikomodeller uten knussel. At importøren ikke vil ta service på disse er nok bare en del av strategien som brukes for at vi ikke skal handle utenlands eller på nettet.