Seiko divers – En slags review

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Innlegg
6.321
Sted
Vestlandet
Mottok denne pakken i dag.:D
DSCF0003.jpg


Hva har vi her?:confused:

DSCF0005.jpg

DSCF0007.jpg


En Spork (SRP043) og en five fathoms (SNZH55). Det som er så fint med disse klokkene er at de er såpass billige at det koster lite å teste dem ut. En kjapp bestilling på internettet, og vips, klokke i posten klar til utprøving.
Faller de ikke i smak kan de selges, eller eventuelt kastes i bunnen av en skuff for å gå inn i glemselen.;)
DSCF0019.jpg


DSCF0011.jpg

DSCF0012.jpg


Krille har jo som kjent skrevet en glimrende review av SNZH’en, så jeg skal ikke gjenta alt her. .Det som er verdt å vite om den kan leses i nevnte review

Hentet likeså godt den modda SKX009’en min også.

DSCF0030.jpg


DSCF0033.jpg


DSCF0062.jpg


DSCF0067.jpg


DSCF0086.jpg


DSCF0090.jpg


DSCF0092.jpg


Nå skal vi sammenligne disse litt.:cool:

DSCF0035.jpg


DSCF0037.jpg


Spork'en har en langt kraftigere kasse. Jeg liker den.:)

DSCF0040.jpg


DSCF0044.jpg


Dette er en solid diver. Tykk kasse, skru krone, baklokk i stål, flatt hardlex glass. Denne gir inntrykk av å tåle en smell.

DSCF0097.jpg


DSCF0103.jpg


DSCF0105.jpg


DSCF0108.jpg


Ikke så ”posh” som five fathoms, men har alikevel en helt ok finish.

DSCF0046.jpg

DSCF0054.jpg

DSCF0057.jpg


Diameteren på denne skal være 44mm, tykkelse 14mm.
Den er stor og tøff, men ikke for stor. Den sitter godt på armen, og jeg tror denne passer de fleste håndledd til tross for størrelsen.

DSCF0026.jpg


DSCF0027.jpg


Denne har lugholes og skikkelige springbars. Ikke de litt pinglete sakene som du finner på SNZH55’en, men de gode og solide du finner på SKX serien. Kombinert med lugholes er dette en vinner!:mrgreen:

DSCF0048.jpg



Denne har det nye urverket til Seiko 4R15 med 50 timers gangreserve. Skal forsøke å teste ut dette etter hvert. Nøyaktigheten er foreløpig ukjent.
Ingen hack eller handwind på denne.:(

Jeg bestilte den med gummireim da jeg er litt lei av den dårlige kvaliteten på lenkene til Seiko.

Gummireimene på SKX serien er jo ganske så crappy, så jeg hadde ikke de store forventningene til denne heller. Det viste seg å være bra for jeg ble hverken skuffet eller imponert. Etter litt bruk viser det seg at gummireima ikke er så aller verst. Bedre enn SKX sin uten at det forteller all verden.

Gummireima ryker nok ut til fordel for en Nato eller en litt kraftig skinnreim av noe slag.
Klokken er såpass tykk at her må det en god og tykk reim til for at dette skal se nogenlunde greit ut.


Men som alltid er det noe å sette fingeren på når det gjelder disse lavpris klokkene til Seiko.

Gjengene på krona er selvfølgelig slurvete maskinert som vanlig.:mad: Den føles imidlertid nokså fast og fin når den er skrudd ut, i motsetning til SKX’en.

Bezel’en virker solid og klikkene akkurat så blikkaktig som forventet av en Seiko i denne prisklassen.
Ikke mye ”klunk- klunk” her i gården når du vrir på denne, men heller kjipe blikkaktige knepp-knepp.
Det gjør ingenting. Denne bezel’en virker bedre enn det som er på SKX’en uansett. Dessuten ser den tøffere ut.

Konklusjonen må vel bli at med tanke på prisen er denne klokken en innertier.
Hvis vi ikke skal ta pris i betraktning vil jeg fremdeles si at først inntrykket er svært bra.
Alt i alt tror jeg dette er en keeper. I hverfall en liten stund…:p

(Beklager dårlig bildekvalitet, men kameraet mitt suger like mye som mine fotoskills...)
 
Tøft, takk for review! Den Sporken ser rimelig bra ut, liker godt både kassedesign og skive. Veldig synd at de ikke koster på seg hack og handwind på 4R15-verket som jeg ser kommer i en del modeller om dagen (eller går for 6R15-verket, som er suverent i den prisklassen). Gummiremmen ser jo bedre ut enn de kjipe Z22-remmene som SKX-dykkerne kommer med, men jeg tror jeg ville kastet på en Nato eller en Zulu.
 
Takk for review! Disse billige seikoene har overraskende god kvalitet mtp prisen. Morsome klokker man kan mishandle litt uten så alt for dårlig samvittighet :).
 
Takk for at du deler med deg, kjekt med disse klokkene som det går ann å handle innimellom den andre galskapen uten at lommeboka blir helt skrapa.
 
Takk for flott tråd med masse bilder, UJU!
Seiko ruler. Ingen andre lager så mange bra manufacture divers.
Helt utrolig egentlig, at man kan kjøpe inhouse ur til så latterlige priser.:cool:
 
Takk for flott tråd med masse bilder, UJU!
Seiko ruler. Ingen andre lager så mange bra manufacture divers.
Helt utrolig egentlig, at man kan kjøpe inhouse ur til så latterlige priser.:cool:

Enig med deg her og det får meg daglig til å fundere på hvorfor jeg føler den dragningen mot "inhouse" som jeg gjør. Forbanna markedsføring som fungerer på meg skal jeg si deg ;).