Seiko automatiske kronografer og Divers

Medlem
6. aug. 2014
Innlegg
111
I jakten på stadig penere Seiko (Divers) har jeg gått fra Seiko SX007J til SRPB55K1 (Samurai) til SBDC03 "Sumo". Fornøyd med samtlige, men ønsker noe med litt flere VPH og jevnere flyt på sekundviser og det jeg oppfatter som mer ekslusiv og enda mer massiv look.

Har tenkt at jeg ikke blir fornøyd før jeg handler Marine Master SBDX017 (8L35, 28,800 vph, 50h power reserve, -10/+15s/døgn)) - evt grand seiko - men oppdaget akkurat transocean-serien.
transoce.jpg
transo.jpg


Jeg syntes dette er en serie som få snakker om for tiden (det går mest i sumo, tuna, samurai og MM) men somvirker svært pene. Designet er jo en slags hybrid mellom den nye Seiko Black Solar-serien og Samurai. Spesielt spennende er versjoner med kronograf. Urverket er bra (8R49, 28,800 vph, 45h power reserve, vertical cluth, -15/+25s), og prisen ligger rundt 16k. Interessant nok har de en spesialutgave av Transocean Diver uten kronograf men med Spring Drive og GMT;
da vil seikogalskapen koste ca 30k.
Seiko-Prospex-200M-Spring-Drive-GMT-Dive-watch-1.jpg


For meg var det en nyoppdagelse at Seiko hadde automatiske kronografer, og i den videre søken oppdager jeg Seiko Ananta-serien (8R28, 28,800 vph, 48h power reserve, vertical clutch). Prismessig ligger disse på 13 - 20k avhengig av år og limited eller ikke, de peneste nærmer seg 20k.

spq013m.jpg


Alt i alt virker Transocean som et relevant alternativ til Marine Master som jeg ikke har vært oppmerksom på. Urverkene i begge disse urseriene har svært like kvaliteter (identisk VPH), men med Transocean får du kronograf på kjøpet men slipper prismessig noe billigere unna. Hvis man ikke jevnlig befinner seg mer enn 200m under vann spørs det ikke om Transocean kan være et bedre kjøp. Estetisk gir likevel Marine Master en mer massiv følelse som i sin enkelhet kanskje er enda mer tilfredsstillende. Skal se om jeg ikke finner en urmaker hvor begge disse kan prøves.