Seiko Automatic som går for fort på natten..

Medlem
20. juni 2012
Innlegg
77
La merke til at min Seiko Spork går veldig nøyaktig når jeg bruker den. Dvs kanskje max +2 sekunder fra jeg står opp om morgenen i 0630 tia til jeg legger meg i 23-24 tia. Men over natta har den en tendens til å gå ca 10 sekunder for fort. Som regel har den ligget med glasset opp, men prøvde og sette den med Krona ned i natt, uten at det utga noen forskjell..

Veldig rart den går såpass nøyaktig når den er i bruk, og ikke ellers? Kan det være p.g.a den holder høyere temperatur på armen enn når den ligger på hylla, eller er dette p.g.a tyngdekraft og klokkas posisjon?

Dette er en brukt spork, men som i følge sin tidligere eier kun har vært brukt 2 ganger i maks 2 timer.. (mulig løgn?)
Kanskje jeg bør roe ned å la den gå seg "inn" først? :)

Har en annen Seiko Glossy Diver (7s36) som går mye mer nøyaktig. Ca 5+ sekunder straight out of the box..

-E
 
Kronen ned er vel som regel en posisjon som sakker ned, men det er godt mulig sporken er annerledes. Prøv litt forskjellig, for eksempel kronen opp, støtt klokken inntil noe slik at klokken 12 peker opp, glasset ned osv.

Ellers ville jeg ikke stresset over et avvik på bare 10 sekunder på denne klokken, det er en helt akseptabel nøyaktighet for 4R15 urverket.
 
Redigert:
Min Spork gikk også ca 10 sek for fort i døgnet de første ukene, men den roet seg fort, nå er klokken ca 1 år, og nå sakker den ca 1 sek i døgnet.
Slik den går nå, må jeg stille 1 min frem hver andre mnd. når jeg stiller datoen.

Stadig imponert hvor nøyaktig denne Sporken faktisk går. Jeg tror også at din Spork kommer til å roe seg når den får noen gang-timer.
 
Japan er jo i en helt annen tidssone enn oss, kan det tenkes at den simpelthen sover når vi har arbeidsdag, og er mer aktiv om natten da den har sin dag?
 
Japan er jo i en helt annen tidssone enn oss, kan det tenkes at den simpelthen sover når vi har arbeidsdag, og er mer aktiv om natten da den har sin dag?

igjdid.jpg
 
Hvor stor sjangse er det for at man ødelegger vanntettinga på en klokke om man spretter baklokket på den og regulerer den mot "minus" da? :)

Kay