Seiko 6309 sakker 20 minutter i døgnet. Magnetisert eller behov for service?

HR_

Medlem
21. april 2017
Innlegg
57
Sted
Molde
Jeg har en gammel seiko med 6309 urverk. Det sakker 20 minutter i døgnet. Jeg har justert det til "maks", og allikevel sakker den.

Når jeg tar et kompass over klokka (tester for magnetisme), ser jeg at den er magnetisert. Men kan en slik magnetisering påvirke nøyaktigheten i så stor grad? Eller behøver verket service?
 
Det kan bli mye værre enn 20 min i døgnet men som regel vill klokkene begynne å gå alt for fort hvis de er magnetisert . så det er nok store muligheter for at den trenger en service . Men prøv å få den avmagnetisert først . De fleste urmakere tar ikke stort for det .
 
  • Liker
Reaksjoner: HR_
Høres ut som en service uansett vil være gunstig. Gammel og går for sakte. Luktet gammel olje.
 
  • Liker
Reaksjoner: HR_
Dersom klokka er magnetisert vil den gå for fort, så i dette tilfelle er nok en service veien å gå.
 
  • Liker
Reaksjoner: HR_
Nå har jeg brukt klokka konsekvent over en uke, og ser at urverket faktisk har ombestemt seg og går heller noen minutter for fort. Har ligget stabilt der de siste 4-5 dagene.

Hva kan teorien bak dette være? Slapp power reserve hvor den går sakte ved lite kraft?
 
Du skriver i starten at klokken er gammel.
Da regner jeg med at du også er usikker på servicehistorikk.
Her høres det ut som et oljeproblem.

Få tatt en service. Alle mekaniske urverk trenger dette fra tid til annen.

8
 
Ja, bare undres over at den plutselig går omtrentlig slik den skal gjøre. Da er problem med gammel olje notert!
 
Hvis jeg skal *gjette* på hvorfor en magnetisert balanse svinger fortere, tipper jeg det er fordi viklingene i balansefjæra fester seg til hverandre og i praksis gjør fjæra kortere, som gir høyere egenfrekvens.
 
  • Liker
Reaksjoner: HR_
Seiko klokker trenger jevnlig avmagnetisering, selv kjøpte jeg en slik avmagnetiserer på Ebay da jeg gikk med Seiko og den måtte jeg bruke ofte.
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel