Solgt Seiko 6105-8110

Medlem
20. juni 2014
Innlegg
711
Jeg vurderer å selge en av mine Seiko 6105-8110.
Klokken er fra 1975 og vurderes som pen for alderen.
Klokken har vært i mitt eie siden januar 2015 og hadde et svært medtatt glass da jeg overtok den. Klokken er helt orginal bortsett fra krystallen som jeg valgte å skifte ut.

urverk:

Urverket ble ved overtakelse levert til urmaker for full service.
(vedlagt foto) Jeg har ikke målt hvor nøyaktig den går, men det dreier seg nok om en +/- 15 sekund i døgnet.
Dette kan selvsagt justeres hos en urmaker om man ønsker det.
Kronen fungerer og låser som den skal, men pakningen er ikke vanntett. Dette er typisk for denne modellen, da det fra Seiko sin side var meningen at kronen skulle skiftes i sin helhet. Spencer Klein i USA har dog utviklet en metode for å skifte pakningen, men da må klokken sendes dit.

urskive:
Urskiven må karakteriseres som svært pen med tanke på hvordan disse klokkene som regel ser ut (sjekk ebay) Denne urskiven har index rammer som er frie for korrosjon, og lumen er plettfri. All tekst er også svært skarp.
Det er et par små, mørkere merker i området over "resist". Disse må beskues nøye med lupe for å få øye på.

visere:
Viserene er blanke, men med lupe kan man se at de har en matt hinne noen steder. I kanten, mot lume er det noe antydning til korrosjon, uten at dette er sjenerende for det blotte øye. Lumen er plettfri på alle visere men det er en antydning til sprekk på timeviseren pluss at lumepip på sekundviseren har løsnet litt. Dette har vært slik i hele mitt eie, men jeg ville anbefale å få en urmaker til å få det stabilisert. Den rosa lumepipen på sekundviser har vært borte i hele mitt eie.

kasse:
Denne er helt urørt og bærer preg av et langt liv i tjeneste. Det er en jevn overflate av slitasje, men de orginale maskineringslinjene er fortsatt synlige. Aksentene mellom toppflaten og undersiden er skarpe men har noen mikrohakk her og der. Baklokket har spor etter noe som kan tyde på årevis bruk av perlon/nylon reim.

bezel:
Denne har fortsatt skarpe serateringer. Inserten har mye riper men må karakteriseres som ganske god. Seiko lagde virkelig gode inserts på den tiden og denne har klart seg godt. Lume-pip er ikke lume, men maling som er blandet for å matche lume fargen.

reim:
Reima er av typen Waffle på seiko fat-springbars, og levert av Uncleseiko. Egentlig skulle det sitte en 19mm på denne, men jeg bestillte ved en feil 20mm. Det er et tight fit for å si det slik, så den går nok ikke å tas av uten å måtte ødelegge reima. Men 6105 skal ha Waffle mener jeg, selv om Captain Willard hadde den på tire-Tread i Apocalypse Now ;)

krystall:
Den orginale hardlex krystallen var som sagt svært stygg, så den måtte skiftes ut. Dette var før jeg fant ut at Spencer Klein i usa leverer tro kopi harlex til disse klokkene. Denne klokken har derfor en saffir fra crystaltimes i california. Double dome og riktig fasong, men altså i saffir istedet for hardlex. For puristen kan dette være et problem, men for oss andre går det helt fint ;)

NB! Jeg har bestilt en korrekt hardlex krystall fra Spencer Klein i usa. Klokken selges med denne montert.

For de som ikke kjenner denne klokken, så måler den 44mm i bredden (uten crownguard) og ca 12mm i tykkelse (uten glasset). lug-lug ca 48mm. Det er en stor klokke, men bærer mye mindre a den er så tynn og flat på undersiden.

Jeg har tatt makrobilder for å avdekke alle sider av klokken slik at alle kort ligger på bordet.
Dette er ikke et smykke, men et godt holdt eksemplar av denne legendariske seiko modellen, og er en modell som har hatt forholdsvis stor verdiøkning de siste årene.

Pris: 9500,-

IMG_2205.jpeg
P1180364.JPG
P1180365.JPG
P1180366.JPG
P1180367.JPG
P1180368.JPG
P1180369.JPG
P1180371.JPG
P1180372.JPG
P1180373.JPG
P1180375.JPG
P1180376.JPG
P1180377.JPG
P1180378.JPG
P1180379.JPG
P1180380.JPG
P1180381.JPG
P1180382.JPG
P1180383.JPG
 
Redigert:
Prisen jekkes ned til NOK 9500,-
Ny Hardlex krystall fra Spencer Klein i usa er bestilt. Klokken selges med denne montert.

Screen Shot 2017-08-22 at 09.11.54.png
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: tordfo