seiko 5 automatic

Medlem
22. april 2008
Innlegg
1.404
Er det noen som vet om urverket til seiko 5 automatic?

Det er et simpelt 21 jewels urverk, 7s26. Er urverket i seiko 5 bra og til å stole på? :?:
 
7s26 urverket til Seiko er kjent for å være pålitelig og svært robust. Jeg har en Seiko skx007 med 7s26 verket som jeg har hatt et års tid. Jeg er godt fornøyd med klokka og synes kvaliteten på klokka er skyhøy i forhold til prisen. Reguleringen av urverket i nye Seikoklokker varierer nok ganske mye og en kan nok ikke forvente topp nøyaktighet rett fra boksen. Gangavviket ligger nok typisk på -10 s. til +20 s per døgn for en ny Seiko 5, men man kan jo ha flaks. Min skx007 holder seg innen et par sekunder per døgn :) I tillegg så varierer gangavviket mellom ulike posisjoner (krone opp, skive opp, osv) mer enn jeg har opplevd med andre urverk. En grei gjennomgang av urverket finner du her:
http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/7s26/

Som du skriver så er 7s26 et enkelt urverk og det kan ikke trekkes manuelt og sekundviseren stopper heller ikke når kronen trekkes ut, men dette er kanskje med på å gjøre urverket mer robust?

Alt i alt så synes jeg Seiko 5 klokkene gir utrolig mye klokke for pengene og de egner seg godt som "beaters".

Rune