Seamastermodeller med sverdvisere.

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Jeg har i noen tid vurdert å samle på Seamastere med sverdvisere. Etter at Anders en gang nevnte at jeg i så fall måtte kjøpe 28 stk for at samlingen skulle bli komplett har jeg vel mer eller mindre slått fra meg dette. Det måtte i så fall gått på bekostning av alle andre klokker jeg kunne tenkt meg. Tenkte at det allikevel kunne vært artig med en oversikt over de forskjellige utgavene/modellene.

Det er KUN modellen som er lik 2254.50 jeg søker etter. Chronograph og GMT inkluderes, men Americas Cup, PloProof, James Bond eller andre spesialutgaver er ikke interessant. Apnea har semi-sverdvisere og utgår. Det finnes flere ref.nr på samme klokke, avhengig av hvilken rem/lenke den leveres med. Dette tar jeg ikke hensyn til - det er altså kun selve uret som er interessant.

Edit: Kun 41mm og selvsagt automatisk verk.

Nå har jeg saumfart nettet og har klart å finne følgende modeller.

2254.50 Stål. Sort skive/bezel. "Black Sword"
2230.50 Stål. Sort "Non-AC" skive. Hvitt gull bezel
2232.80 Titan. Blå skive
2031.50 Titan. Sort skive
2255.80 Stål. Blå skive. "Electric Blue"
2234.50 GMT. Stål. Sort skive
2455.80 Stål. El.blue skive. Gull bezel
2294.52 Chrono. Titan. Gull bezel
2594.50 Chrono. Stål. Sort skive
2538.20 GMT. Stål. Hvit skive
2293.52 Chrono. Titan. Sort skive.
2636.50 Gull. Sort skive
2455.50 Gull/stål. Sort skive
2455.80 Gull/stål. El.blue skive

Er sikker på at det finnes flere modeller der ute. Tror til og med at det finnes utgaver med sverdvisere her inne på sonen som ikke er med i min "oversikt". Spørsmålet er om noen av dere vet om flere - evt finner flere?

For at ingen skal være i tvil om hvilken type sverdvisere det snakkes om så legger jeg ved et eksempel på "korrekte" visere her:

Seamaster2254.jpg

Seamaster GMT kommer i to varianter; 2234.50 - GMT med Speedmaster lenke, og 2534.50 - Gmt med Bond lenke.

Modellnumrene kan virke forvirrende, men hvert tall indikerer ulike elementer ved de ulike klokkene.

Her er en grov guide:

How to read OMEGA Seamaster model numbers
for the Aqua Terra, Professional Diver, GMT, and Chronograph
Warning: Codes are not used consistently by OMEGA, use this table only as a rough guide
1 Product 2=Seamaster

2 Case / Bracelet 1=Gold (yellow or white), 2=Steel (Pro 2000 bracelet) OR Titanium (Chronograph),
3=Stainless Steel and Gold, 5=Stainless Steel (Pro Diver, GMT, or Chrono) or Titanium (Pro Diver), 6=Red Gold w/Strap (Pro Diver), 8=Stainless Steel w/Strap, 9=Seamaster Pro 2000 w/Strap, 0=Seamaster Pro 2000 w/alternate bracelet (USA)

3 Size / Movement Size/movement codes are not consistent, especially with the new models introduced in 2000.
0=Coaxial, 3=Pro Diver full-size Automatic or GMT Automatic, 4=Pro Diver full size Quartz, 5=Pro Diver mid size Automatic, 6=Pro Diver mid size Quartz, 7=Ladies Auto, 8=Ladies Quartz, 9=Chronograph Automatic

4 Bezel Bezel codes are not consistent by color - they vary by model and case material.
1=Blue (Steel Pro) OR Gold (Gold Pro) OR Brushed Steel (Titanium Pro Diver), 2=Polished Steel (Steel Pro) OR Gold (Two-Tone Pro) OR Blue (Gold Pro) OR Polished White Gold (white Gold Pro, silver dial limited edition 150th Anniv. Pro) 3=Plain (Aqua Terra), Steel w/black numbers (Titanium Diver) 4=Black (Steel GMT or Steel Pro) OR Yellow Gold (Yellow Gold GMT), 5=Steel w/blue numbers (Steel Diver), 6=Gold (Titanium/Tantalum Chronograph), 8=Polished Steel (Steel Chronograph or GMT) OR Gold (Two-Tone Chronograph) OR Blue (Titanium Chronograph), 9=Blue (Steel Chronograph)

5 Dial 2=White, 3=Silver, 5=Black, 7=Special (such as Mother-of-pearl), 8=Blue (dark or electric)

6 Option Currently used for miscellaneous options.
3=Blue hands (Aqua Terra), 4=Gold hands on steel model (Aqua Terra)

7 Option 0=undeclared, 3=Foldover clasp for strap models, 9=Rubber strap

8 Option 0 or not shown=standard bracelet, 1=rubber strap with steel clasp (Pro Diver) or black alligator strap (Aqua Terra), 3=rubber strap with non-steel clasp, 7=brown alligator strap (Aqua Terra), 8=blue sharkskin strap (Pro Diver), 9=green sharkskin strap (Pro Diver)

Så min Seamaster GMT har betegnelsen 2534.50

P1000831.jpg

2534.50 betyr altså:

2 = Model: Seamaster
5 = Bracelet: Stainless Steel (Pro Diver, GMT, or Chrono) or Titanium (Pro Diver)
3 = Movement: Pro Diver full-size Automatic or GMT Automatic
4 = Bezel: Black (Steel GMT or Steel Pro) OR Yellow Gold (Yellow Gold GMT)
.
5 = Dial: Black
0 = Står som 0, hvis viserne ikke er blå eller i gull.

Litt rotete, men det er hvertfall et system bak det ;)

Jeg ser forresten at det er noen huller i denne tabellen. Hvis vi f.eks ser på 2254.50, vil denne ifølge tabellen ha mid-size movement, noe som ikke stemmer. Hvis noen vet om en bedre tabell, si fra, dette var det beste jeg fant i farten ;)

2230.50 "Non-AC" er jo en ordinær Seamaster med hvitt gull bezel

Det er den du har, er det ikke?

Topale, takk for utførlig informasjon. Jeg har brukt samme tabell, men som deg så fant jeg ut at denne ikke alltid stemmer.

Jeg fører disse inn i min tabell i første tråd, og håper at det dukker opp flere underveis.

Edit: Jeg fører ikke inn din, topale, da dette er en "lenkevariant" av den jeg har med.

Hei, ser din kone snek seg med på bildet av ditt Black Sword.

Men seriøst så er jeg enig med deg at sverdvisere på SMP er rått :) Kjøp alle sammen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

...og gull. Og titan. Og applied logo. Og, ja - lekkert!

Edit: Denne klokken er i stål. Denne klokken er i stål. Denne klokken er i stål. Og ikke i titan.

Tror anders kjenner noen som har en sånn :) Ellers, beundringsverdig prosjekt. Holder din krono som en foreløpig vinner i utseende-avdelingen. Super oversikt over modellnummerering, men jeg merker at jeg nå irriterer meg litt over at 2254 er på jordet :)

Fra reims mobil

Beklager å dra opp en gammel tråd, men jeg fant ikke noen som var mer passende for mitt spørsmål ved et kjapt søk. Har lett litt rundt på nettet, men finner ingen gode svar. Prøver derfor her på gode gamle TS:)

Noen som vet når Omega's Seamastere med sverdvisere gikk ut av produksjon? Og da spesielt "Electric Blue"-modellen?

Er ikke 100% sikker, men tror rundt 2006/2007. Rundt tiden 8500 ble introdusert. Tror jeg altså.

Jeg er heller ikke sikker, men jeg mener at jeg har sett en 2254.50 fra 2008. Det var i annonse, så her må alle mulige forbehold legges inn.

Takker for gode svar, gutter! TS vet det meste:)

2006-2008 er godt nok for meg! Skjønner at det er vanskelig å si nøyaktig år.

Ikke en EB, men min 2254.50 gikk over disk i Stavanger 16.12 2009. Mistenker at dette var en av de absolutt siste, og aner ikke om det var en hyllevarmer.