Seamaster som lekker!

De fleste urmakere sier at man trenger service ca hver 5 år og min klokker er ikke fullt 5 år men jeg har fått den trykktestet med jevne mellomrom.

En urkasse vil ALLTID inneholde fuktighet da luft generelt vil inneholde en viss mengde vann. Når en bruker en klokke i feks basseng eller badstu, vil en ofte kunne se konsentrert dampskygge på innsiden av glasset. Dette er ikke pga en utett kasse, men den "naturlige" fuktigheten i kassa vil konsentrere seg på innsiden av glasset grunnet varmen som kassen blir utsatt for. Derfor skal en ikke bruke klokker (uansett type) i veldig varme rom som badstu. En kan også få den konsentrerte duggskyggen på innsiden av glasset når en bruker klokka i sola og ved særlig varme dager.
Dette gjelder som sagt både dykkerur og penur og har ingenting med tetthet og gjøre i det hele tatt.

Dette problemet forteller ingen verdens ting om klokkemerker og skjer like gjerne på en Rolex som en Omega eller Seiko for den saks skyld. Dette problemet er eliminert på klokker med gass eller oljefylt kasse, noe en kan finne hos merker som Sinn.

Har opplevd akkurat det samme.. 2 ganger, faktisk! Med to forskjellige seamastere.. 1. gangen husker jeg ikke helt hva som skjedde (8 år siden..) 2. gangen var jeg på 50 meters dyp, da jeg oppdaget at heliumventilen var åpen. Hadde skrudd den til ordentlig før dykket, men den hadde på ett eller annet vis åpnet seg. Jeg kommer ikke til å bade mer med den klokken! Hvis jeg har den på meg og skal dusje sjekker jeg alltid ventilen før jeg går inn i dusjen. Et fåtall av gangene har jeg merket at den har vært åpen. Fortsatt noen ganger for mye, i og med at det er en dykkerklokke, som skal være vanntett til 300 meter.

For meg dreier kvaliteten på en klokke seg nesten like mye om serviceapparatet rundt som selve klokken. Dette dreier seg om finmekanikk som aldri vil være 100%. Jeg har sluttet å sette som absolutt krav at det aldri skal være feil med dyre ur. Har innfunnet meg med at (som ellers i livet) et eller annet alltid vil gå galt også med high-end ur. Det som imidlertid er ekstremt viktig for meg er å bli behandlet bra når noe går galt. Når jeg bruker mye penger på en klokke forventer jeg at forhandler tar meg på alvor når jeg kommer med en reklamasjon. Så lenge det er på plass kan jeg leve med at det innimellom er ting som er galt med klokka.

Takk for det :) Jeg er bare ikke fornøyd med Omega og urmakeren, tenker det skal mye til å få en klokke som er vanntett til 300m til å lekke når pakningen i baklokket er myk og fin uten synlige skader. Det må være heliumventilen eller kronen som lekker.
IMG_2295.jpg

Hei!
Tipper det er krona som bør byttes, pakningen blir tørr og bør byttes etter 2-3 år.
Hvis du kikker i instruksjons boka, tror jeg det står noe om det der;)
Lykke til