Screw down or push down crown?

Medlem
1. des. 2015
Innlegg
10
Sted
Oslo
Dette er min første tråd, beklager hvis jeg bryter en eller flere regler. Mitt spørsmål er: Kan jeg trygt bade/svømme med et ur som har trykk inn krone 10 atm? gitt at jeg har trykktestet uret først. Jeg blir aldri klok, uansett hvor mye jeg googler.

Grunne til at jeg spør er fordi jeg vurdere en Nomos Club og jeg vil ikke la den ligge på stranden;)

Jeg legger ved hva Nomos skriver på sin hjemmeside:

http://www.nomos-store.com/en/FAQ/All-about-the-watches/
 
FD1420D1-B548-4106-826F-01F33619A385_zpsxuzpvsli.jpg
Så lenge den er godkjent i trykktesten går det helt fint. Jeg har badet med min Club uten problemer. Bare bytt reim først, skinnreimer er ikke glad i vann.
 
Tusen takk for svaret. Den er flott på nato-rem ser jeg:)


Jeg hadde en seiko som var 10 atm uten skrukrone. Den ble svømt med i innebasseng 3-5 ganger i uken i et år og dampbadstue hver gang. Ingen problem, nå skal det sies at Nomosen er noe dyrere da.
 
Hehe ja. Har selv en seiko 10 atm som jeg bevisst har straffet litt ekstra med snorkel og klor. Spennende og teste ut litt med klokker som ikke koster skjorta:)
 
Aldri forstått dette:
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

Nedi tabellen står det å lese:
Water Resistant 3 atm or 30 m Suitable for everyday use. Splash/rain resistant. Not suitable for showering, bathing, swimming, snorkelling, water related work and fishing. Not suitable for diving.

Jeg forstår at 3ATM ikke er suitable for dykking. Men jeg forstår ikke at 30M ikke er det.

Rolex reklamerer med meter, og ikke ATM, da tar jeg ikke hensyn til Wikipedia-modellen og ville med en Deepsea følt meg trygg (for klokken) på 3900m: http://www.rolex.com/watches/sea-dweller/m116660-0003.pdf

Jeg har en Rolex Date 15200 som er vanntett (ifølge rolex) til 100m. Ifølge wikipedia-tabellen er den ikke suitable for dykking: Water Resistant 10 atm or 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. Not suitable for diving.

Men jeg har hatt mange dykk til 25m med denne. Og den går fortsatt som ei klokke:)

Min oppsummering: det er vel forskjell på hva produsentene oppgir. Er det kun meter som oppgis må forbruker kunne forholde seg til nettopp meter. Står det ATM bør man kanskje forholde seg til wikipedia-tabellen.
 
Aldri forstått dette:
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark

Nedi tabellen står det å lese:
Water Resistant 3 atm or 30 m Suitable for everyday use. Splash/rain resistant. Not suitable for showering, bathing, swimming, snorkelling, water related work and fishing. Not suitable for diving.

Jeg forstår at 3ATM ikke er suitable for dykking. Men jeg forstår ikke at 30M ikke er det.

Rolex reklamerer med meter, og ikke ATM, da tar jeg ikke hensyn til Wikipedia-modellen og ville med en Deepsea følt meg trygg (for klokken) på 3900m: http://www.rolex.com/watches/sea-dweller/m116660-0003.pdf

Jeg har en Rolex Date 15200 som er vanntett (ifølge rolex) til 100m. Ifølge wikipedia-tabellen er den ikke suitable for dykking: Water Resistant 10 atm or 100 m Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing and water sports. Not suitable for diving.

Men jeg har hatt mange dykk til 25m med denne. Og den går fortsatt som ei klokke:)

Min oppsummering: det er vel forskjell på hva produsentene oppgir. Er det kun meter som oppgis må forbruker kunne forholde seg til nettopp meter. Står det ATM bør man kanskje forholde seg til wikipedia-tabellen.
1ATM = trykk på jordoverflaten. Dette trykket tilavarer en vannsøyle på 10meter. 3ATM = 30meter = 30M. 100M/10ATM er OK for svømming. Forklaringen jeg har fått er at når en svømmer og "veiver" med armene under vann, fører dette til ekstra trykk på klokken. Selv om klokken er 100M/10ATM, så skal vistnok det ekstra trykket fra "veivingen" føre til at en er over 100M tyrkkgrensen. For min del synes jeg dette er en litt tynn forklaring.

At 10ATM/100M klokke har overlevd 25m dykk er vel egentlig å forvente, men kanskje ikke å anbefale???

At det står oppgitt i meter eller ATM har ikke noe med hva en skal forholde seg til av wiki eller produsent.
 
1ATM = trykk på jordoverflaten. Dette trykket tilavarer en vannsøyle på 10meter. 3ATM = 30meter = 30M. 100M/10ATM er OK for svømming. Forklaringen jeg har fått er at når en svømmer og "veiver" med armene under vann, fører dette til ekstra trykk på klokken. Selv om klokken er 100M/10ATM, så skal vistnok det ekstra trykket fra "veivingen" føre til at en er over 100M tyrkkgrensen. For min del synes jeg dette er en litt tynn forklaring.

At 10ATM/100M klokke har overlevd 25m dykk er vel egentlig å forvente, men kanskje ikke å anbefale???

At det står oppgitt i meter eller ATM har ikke noe med hva en skal forholde seg til av wiki eller produsent.

Det er begrenset hvor mye kraft man klarer å generere ved å dra armen gjennom vannet. 1 meter vannsøyle (0,1Bar) gir en kraft på ca 10kPa. Antatt at armen (og klokken) beveger seg med en konstant hastighet på 2m/s (forenkling, det er i virkeligheten en akselerasjon til stede og) kan man bruke formelen "trykk=p*v^2/2+gamma*h" som gir et trykk på ca 11,8kPa. Det vil si trykket er 1,8kPa større ved bevegelse enn ved i ro. Dersom en klokke er oppgitt til å tåle 3 bar, skal den (etter mine beregninger, så ta det med en klype salt) ved 1 meters dyp være nødt til å ha en hastighet på 21,4m/s (77km/t). Om armen til vedkommende som svømmer beveger seg med en hastighet på 21,4m/s er det bare å sope inn OL- og VM-gull i årene fremover :)