Schizofrene Brightz

Medlem
4. aug. 2011
Innlegg
1.636
Sted
Kristiansand
Hei alle sammen. Da har jeg fått en pakke fra østeuropa, og de som følger meg på instagram vet vel hva dette er. Da jeg var alene hjemme med barn i helgen fikk jeg ikke gjort noen unboksing før nå.



Uten boks og papir og ikke orginal reim.


Full pakke og kvitering fra service 2013.






Seiko Brightz SAGN005, med liten sekundviser og gangreserveindikator. Urverk 4s29. Titan kasse og emaljert skive.








Seiko Brightz SAGN001, le 500 eks, titan og urverk 4s15.


For Seikofolket:
Det er endel forvirring og ikke lett å finne ut av Brightz, men her er hva jeg tror.
Brightz serien, som var rettet mot det japanske markedet, kom mot slutten av 1990 tallet. De første modellene var som SAGN005. Cushion kasse, emaljert skive, mekaniske urverk og titankasser med stålfinish. Det var no-nonsen kule klokker som ikke var flashy.

SAGN007 - Fra den første serien, samme som min SAGN005.

Senere kom SAGL001 som fortsatte designet, det samme gjorde SAGJ003, men det var en quartz krono og SAGM005 og SAGM007 var quartz klokker med tre hender. Min SAGN001 og SAGN003 kom som LE med rund kasse og senere kom det kinetic, soldrevne og radiobølge kontrolerte ur.

SAGL001, denne må være produsert seinere en min SAGN005, da denne har 8L21 urverk, som er det samme som 8L35 som er i MarineMaster 300, bare det ikke har dato. 8L caliberet er ujusterte GS 9S51 urverk som ble utviklet i 1998 . Min SAGN005 er produsert i 1997.


SAGN003 er samme kasse som min SAGN001, men med liten sekundviser.

Stålfinishen i titan ble kalt brighz-titanium, mens Brightz serien etter hvert fikk mange stålklokker.

I dag er det alt fra klokker med e-papir skjerm, radio bølge, sol drevne, quartz, kinetic og automatiske klokker.

SAGA001 - Radio Wave og Solar.


En egen Star Wars kolleksjon har det også vært under Brightz navnet.


SDGM001 er en ny brightz automatic med 6r15 urverk. Dette er en lett oppgradert coctail time SARB065. Jeg antar at finishen er bedre på Brightz versjonen da den koster endel mer. Gøy å se at coctail time biter seg fast som et varig design, og jeg angrer på salget av min SARB065.


En blå LE versjon, prisen på 120.000 jpy er stiv sammenlignet med SARB serien. Seiko gir jo som regel valuta for pengene, og når prisen er så pass høyere med samme urverk, så bør forskjellen finnes i finishen.

Brightz har og egne underserier, som Brightz Ananta og Brightz Phoenix. Ananta var en egen serie i vesten, mens det ser ut som den i Japan alltid har vært markedsført som Brightz Ananta.

Seiko Brightz Antana SAEH007, med vintage subdials og hypermoderne datohjul, datohjulet er halvt synlig på mesteparten av skiva.

Phoenix var tidligere en underserie til Credor, men er nå en underserie til Brightz.

Seiko Brightz Phoenix SAGQ001 med 8L35 urverk


Seiko Brightz Phoenix SAGK003 med 8R28.


Jeg liker godt mine to, og selv om det er flere pene modeller blandt de moderne Brightz urene, så er det lett i denne sammenheng å si "alt var så mye bedre før i tiden" :D
 
Flott klokke, flott write-up og flotte bilder. Rene kinderegget :)
Gratulerer med nytt!

Grattis med et råkult ur og takk for en flott gjennomgang av historien til klokke-serien!

Flott ur! I tilegg er det herlig at du deler din Seiko kunnskap.
Settes stor pris på!

-Oddemann-

Grattis med nytt og takk for dagens historie leksjon :)

Tusen takk alle sammen. Det er en glede å dele med en så hyggelig gjeng.
 
Gratulerer med flott klokke, og takk for gjennomgangen. Veldig interessant.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Ali