Sbdx001 vs sbdx017

Medlem
16. juni 2015
Innlegg
27
Sted
Ålesund
Lurer på å gå til anskaffelse av en Marinemaster i løpet av våren. Hvilken modell bør jeg satse på? Ser at sbdx001 går brukt for ca 12000,- mens sbdx017 har blitt solgt her for 14500,- Er den nyeste modellen verdt de ekstra tusenlappene? Vet at det er noen forskjeller på disse, men er det noen forskjell i utseende på disse klokkene? Og hvorfor i alle dager har de prospex x-en på krona i steden for seiko S-en? Det skjønner jeg ingen ting av?

Har ei Sumo (sbdc001) som ble kjøpt som et MM-substitutt. Synes urskiva på sumoen er veldig clean. Er nesten litt redd for at urskiva på MM300 (med fire linjer tekst) oppleves som rotete. Har bare sett bilder av marinemasteren. Er dette et problem IRL?

Å gå fra skx til sumo føltes virkelig som å rykke opp en divisjon. Er det samme forskjellen på Sumo og Marinemaster?

Håper at noen har noen innspill på dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Yes og Ruos
Jeg har ingen erfaring med Sumo, men hva jeg har lest er den et godt løft fra skx.
Det gjelder ihvertfall definitivt for mm300. Det er en helt annen divisjon hva gjelder presisjon og utførelse.
En annen ting er at det er et lengre og tykkere ur, som veier mye. Likevel oppleves ikke tykkelsen så fremtredende når man har den på armen. Men nato funker ikke etter min mening. Delvis fordi det bygger klokka enda mer pluss at klokken blir veldig ubalansert i vekt.
Med lenke er dette en tung klokke som gjør det best på gummireim, synes jeg.

Angående sbdx017, har vel denne diashield coating som gjør kassen mer motstandsdyktig mot riper, og så er vel noe av komponentene l urverket laget med noe som heter MEMS teknologi. Jeg mener å ha lest at dette ble allerede introdusert i sbdx001 i slutten av dennes produksjon.
Ellers er de vel ganske like, bortsett fra at sbdx001 heldigvis mangler den kjipe prospex-x´en på kronen. Hadde den i det minste vært gravert inn, og ikke printet :(
https://www.fratellowatches.com/hands-seiko-mm300-sbdx017-review/

Marinemaster er fantastisk. Det er bare vanskelig å ikke babysitte den, når man i tillegg har en skx man trygt kan hive veggimellom. Marinemaster er litt for fin til å brukes til det den er laget for...
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Jeg ligger hakket bak deg, og venter for øyeblikket på en Seiko Sumo (sbdc033) - satser på å bli fornøyd, da jeg kun har sett den på film og bilder. Planlegger også å gå for marinemaster (en gang i fremtiden), og vil følge denne tråden. Lykke til med valget! og hold oss gjerne oppdatert på hva du går for :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Jeg ligger hakket bak deg, og venter for øyeblikket på en Seiko Sumo (sbdc033) - satser på å bli fornøyd

Det tror jeg absolutt at du blir. Liker Sumoen kjempegodt selv. Jevnt over høy kvalitet. Hadde den bare hatt en bedre lås på lenka, men den går jo alltids an å skifte ut.
 
Med lenke er dette en tung klokke som gjør det best på gummireim, synes jeg

Hvordan er kvalieten på gummireima som følger med? Den ser jo utrolig kul ut, men hvordan er den på armen? Forhåpentligvis bedre en den kjipe Z22-reima som følger med Skx-en. Eller er det andre alternativer som er å foretrekke?
 
Hvordan er kvalieten på gummireima som følger med? Den ser jo utrolig kul ut, men hvordan er den på armen? Forhåpentligvis bedre en den kjipe Z22-reima som følger med Skx-en. Eller er det andre alternativer som er å foretrekke?


Jeg fikk Isofrane rubber for en uke siden til min SBDX017, og er enig med worn & wound som mener "looks like a killer"

http://wornandwound.com/10-days-seiko-mm300/
 
Lurer på å gå til anskaffelse av en Marinemaster i løpet av våren. Hvilken modell bør jeg satse på? Ser at sbdx001 går brukt for ca 12000,- mens sbdx017 har blitt solgt her for 14500,- Er den nyeste modellen verdt de ekstra tusenlappene? Vet at det er noen forskjeller på disse, men er det noen forskjell i utseende på disse klokkene? Og hvorfor i alle dager har de prospex x-en på krona i steden for seiko S-en? Det skjønner jeg ingen ting av?

Har ei Sumo (sbdc001) som ble kjøpt som et MM-substitutt. Synes urskiva på sumoen er veldig clean. Er nesten litt redd for at urskiva på MM300 (med fire linjer tekst) oppleves som rotete. Har bare sett bilder av marinemasteren. Er dette et problem IRL?

Å gå fra skx til sumo føltes virkelig som å rykke opp en divisjon. Er det samme forskjellen på Sumo og Marinemaster?

Håper at noen har noen innspill på dette.


Skjønner ikke argumentet med at fire linjer tekst virker rotete ? Skiva med teksten er jo bare rå, og logoen på krona skjønner jeg heller ikke. Bedre og ha den på krona en på skiva. Jeg ser ikke logoen på krona i det hele tatt, og tviler at andre ser den.
 
Jeg fikk Isofrane rubber for en uke siden til min SBDX017, og er enig med worn & wound som mener "looks like a killer"

Isofrane er jo en sikker vinner. Hva mener puristene? Må det være Seiko-rubber på denne?

Skjønner ikke argumentet med at fire linjer tekst virker rotete ? Skiva med teksten er jo bare rå, og logoen på krona skjønner jeg heller ikke. Bedre og ha den på krona en på skiva. Jeg ser ikke logoen på krona i det hele tatt, og tviler at andre ser den.

Enig at skiva er rå, synes bare at på enkelte bilder kan skiva se litt crowded ut. Også enig at det er bedre med prospex-logoen på krona enn på skiva. Liker ikke at den er trykt på. Burde vært gravet inn og helst på baksida av klokka.

Marinemaster blir det uansett. Enten Sbdx001 eller Sbdx017. Har fra før en Sumo og en Orient saturation diver. Det store spørsmålet nå er om jeg skal selge Oreint-en i tillegg til Sumoen eller beholde den. Frykter at de blir for like til å beholde begge i klokkeboksa? Og regner med at MM300 blir førstevalget hele tiden hvis jeg beholder den.
 
Isofrane er jo en sikker vinner. Hva mener puristene? Må det være Seiko-rubber på denne?



Enig at skiva er rå, synes bare at på enkelte bilder kan skiva se litt crowded ut. Også enig at det er bedre med prospex-logoen på krona enn på skiva. Liker ikke at den er trykt på. Burde vært gravet inn og helst på baksida av klokka.

Marinemaster blir det uansett. Enten Sbdx001 eller Sbdx017. Har fra før en Sumo og en Orient saturation diver. Det store spørsmålet nå er om jeg skal selge Oreint-en i tillegg til Sumoen eller beholde den. Frykter at de blir for like til å beholde begge i klokkeboksa? Og regner med at MM300 blir førstevalget hele tiden hvis jeg beholder den.

Om du ikke vil ha det siste oppgraderte verket, diashield, ny og bedre lumen går du for 001 :p
 
MM anbefales, blir bare mer og mer glad i min 001 :) Selv ville jeg enten gått for en billig brukt 001 hvis tilgjengelig eller en ny 017. Feil blir det ikke uansett - kjør på!;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Aslewl og Ruos
Om du ikke vil ha det siste oppgraderte verket, diashield, ny og bedre lumen går du for 001 :p
Som Ruos sier; om du vil ha de siste oppgraderingen, gå for SBDX017. Om du ikke synes de er viktige, gå for SBDX001.
Jeg har hatt begge. Skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg nok gått for en sen SBDX001 istedenfor:) Tror de også oppgraderte lumen på de siste produserte SBDX001, for merket ikke noe forskjell hverken på lume eller verk på de to jeg hadde (samtidig en liten stund).
Jeg synes SBDX001 hadde litt kjip krone, siden den var blank, men synes egentlig ikke printen på SBDX017 var noe bedre :p
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Jeg er veldig fornøyd med min SBDX001.
Lumen er helt rå, utrolig behagelig på armen. Lenka er kanskje ikke 100%, lenkeleddene er litt
«lange», men jeg har blitt vant til den nå.
Eneste som kan bli en utfordring er service. Har noen hatt service på sin SBDX001? Ble den sendt til Japan? Pris?
Tok det lang tid?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ruos
Tror nok den må sendes til Japan for service, ved mindre servicesenter med ekspertise på disse monocoque-kassene har åpnet et sted i Europa innen den tid. Mulig en god urmaker i Norge kunne gjort det, men det er visstnok ganske risikabelt og enkelt å ripe skiven når urverket skal skrus ut av kassen. Om vedkommende ikke har erfaring med dette fra før så ville jeg neppe gjort min klokke til "forsøkskanin".

Heldigvis er det ikke en stor sak å sende den til Japan for service, Seiko skal ha god oppfølging. Tror også at du kan gjøre dette igjennom norske urmakere som fører Grand Seiko, hvor de tar seg av frakt og kommunikasjon. Det blir da veldig likt som å levere den inn til vanlig service.

Sukk, merker jeg begynner å savne min MM300. Rå klokke, på gummireim er den nesten perfekt. At bezel-inserten er lakkert er bare prikken over i'en.

19122857656_f1acfdce09_b.jpg



17503481989_582dacafc7_b.jpg




17332112395_fa7720843f_b.jpg



17155824239_4e67270f26_b.jpg
 
Redigert:
Har ikke gjort det selv men det sies at en kan ta service i Nederland og UK.