SBDX001 er avviklet, erstattes av SBDX017

Medlem
19. okt. 2011
Innlegg
5.367
Seiko oppdaterer Marinemaster 300 modellen deres, og gir den i samme slengen et nytt navn. Gamle SBDX001 går altså ut av produksjon og erstattes av SBDX017, som på utsiden har helt likt design, men noen små oppgraderinger:

- Det oppdaterte 8L35 verket (nå 8L35C) med MEMS-produsert escapement og pallet fork, noe som gjør det enda likere Grand Seiko verket 9S65 som det er basert på. Disse nye delene passer i det gamle verket også, og kan byttes på ved service.

- Prospex logo i kronen

- Diashield coating.

- Ny "caseback printing technology", som allerede var på plass i SBDX012 limited edition modellen.

- Muligens den nye versjonen av lumibrite som lyser 70% mer (ikke bekreftet, men ville ikke overrasket).

- Muligens safir-glass (ikke bekreftet).

Bilde fra katalog:

eafcfb6c5ea626c2bb23d37a7820fd5b.jpg



Små og konservative forandringer med andre ord. Never change a winning team :)
 
Jeg bestilte en SBDX001 i Japan mandag kveld, og så leser jeg dette i dag. Hrmpf!

Jeg tar det i grunn ikke så tungt all den tid SBDX017 ikke får noen nyvinninger jeg ikke klarer meg uten. Bevares, Diashield ville ikke ha vært noen ulempe, og kraftigere lume er sjelden feil (nå har jeg forsåvidt ikke hørt noen som mener at dagens modell er dårlig på dette området), men jeg lever i troen på at jeg vil kunne leve godt med SBDX001. Jeg er ingen stor fan av Prospex-logoen, så en udekorert krone er å foretrekke for min del. I tillegg vil jeg også kunne bruke klokka i sommer i stedet for å vente til sensommeren/høsten.

Jeg har lest i en annen post at du også har denne modellen. Har du gjort deg noen tanker om hva du gjør når det blir aktuelt med service? På en svensk side er det noen som mener at disse klokkene kan sendes til et servicesenter i Nederland.
 
Jeg bestilte en SBDX001 i Japan mandag kveld, og så leser jeg dette i dag. Hrmpf!

Jeg tar det i grunn ikke så tungt all den tid SBDX017 ikke får noen nyvinninger jeg ikke klarer meg uten. Bevares, Diashield ville ikke ha vært noen ulempe, og kraftigere lume er sjelden feil (nå har jeg forsåvidt ikke hørt noen som mener at dagens modell er dårlig på dette området), men jeg lever i troen på at jeg vil kunne leve godt med SBDX001. Jeg er ingen stor fan av Prospex-logoen, så en udekorert krone er å foretrekke for min del. I tillegg vil jeg også kunne bruke klokka i sommer i stedet for å vente til sensommeren/høsten.

Jeg har lest i en annen post at du også har denne modellen. Har du gjort deg noen tanker om hva du gjør når det blir aktuelt med service? På en svensk side er det noen som mener at disse klokkene kan sendes til et servicesenter i Nederland.

@Loupgarou Leser faktisk nå på Seiko forumet på WUS at MEMS delene har vært i SBDX001 siden 2012 en gang, men at Seiko først nå fremhever det som en "feature" i denne nye. 8L35B verket skal ha disse delene, og det er nå bilder av klokker fra 2012 hvor man klart kan se at pallet gaffelen er laget med MEMS teknologi. Så din klokke har garantert disse bonusene. Nå er verket kommet til C-iterasjonen, men jeg tror ikke det er forskjell på denne og B-versjonen bortsett fra at C-versjonen offisielt deklarerer at den har MEMS-deler. Her vet jeg ikke nok enda, men det virker slik. Dette er jo litt i tråd med hvor eksentriske Seiko kan være til tider, så det ville ikke overrasket meg :p

Ellers er jeg enig, signert krone er ikke viktig for min del, og ser ikke at en Prospex "X" inngravert gjør den penere, etter min mening er den blanke usignerte kronen like fin. Ellers er det jo også mulig at Seiko har oppgradert de nyeste SBDX001 modellene med den nye lumen uten å si ifra også, akkurat som med verket. Igjen, det ville ikke overrasket.

Forandringene på den nye modellen forøvrig er så små at jeg ikke føler jeg går glipp av noe, jeg klarer meg fint med SBDX001. Diashield hadde vært greit, men vanlig 316L stål er jo bunnsolid også.

Har ikke tenkt mye over service, men når den tid kommer så tror jeg at jeg sender den til Japan. Seiko service senteret har visstnok en mailadresse hvor de snakker godt engelsk og er veldig behjelpelige, hvor du får instruksjoner om hvor den skal sendes, samt paypal adresse for betaling osv.

En annen løsning jeg leser om er at flere bruker Seiya fra Seiyajapan eller Katsu fra Higuchi som mellommenn under service, hvor du bare sender klokken til dem og de sender den videre til Seiko. Det er jo også mulig at Seiko vil ha åpnet flere serviceplasser i Europa innen tidspunktet hvor service blir aktuelt. De ekspanderer jo JDM markedet globalt for tiden, hvor Grand Seiko blir mer og mer tilgjengelig, og da er det jo naturlig at de setter opp service huber rundt omkring for å dekke etterspørselen av service også.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Loupgarou og Jon Ali
Jeg bestilte en SBDX001 i Japan mandag kveld, og så leser jeg dette i dag. Hrmpf!

Jeg tar det i grunn ikke så tungt all den tid SBDX017 ikke får noen nyvinninger jeg ikke klarer meg uten. Bevares, Diashield ville ikke ha vært noen ulempe, og kraftigere lume er sjelden feil (nå har jeg forsåvidt ikke hørt noen som mener at dagens modell er dårlig på dette området), men jeg lever i troen på at jeg vil kunne leve godt med SBDX001. Jeg er ingen stor fan av Prospex-logoen, så en udekorert krone er å foretrekke for min del. I tillegg vil jeg også kunne bruke klokka i sommer i stedet for å vente til sensommeren/høsten.

Jeg har lest i en annen post at du også har denne modellen. Har du gjort deg noen tanker om hva du gjør når det blir aktuelt med service? På en svensk side er det noen som mener at disse klokkene kan sendes til et servicesenter i Nederland.

Tror ikke det er noe problem med service på 8L35 urverk i europa, da det er bygd over samme lest som Grand Seiko automatic 9s urverk. Akira Ohira har vært og lært opp urmakere i europa til å serve disse.
 
Tror ikke det er noe problem med service på 8L35 urverk i europa, da det er bygd over samme lest som Grand Seiko automatic 9s urverk. Akira Ohira har vært og lært opp urmakere i europa til å serve disse.

Se der, dette viste jeg ikke! Så bra, da er jo service nettverket til Seiko allerede godt i gang med å bli bygget ut i Europa, så det blir nok en veldig enkel sak å finne en urmaker som kan utføre service om enda noen år når disse skal på service.

Takk for informasjonen @Jon Ali! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Ali
Takk @Kohe321 og @Jon Ali. TS er en informasjonsbank av de sjeldne.

Jeg mener også å ha hørt at noen av nyvinningene er snikinnført for allerede. Og hvis det skulle vise seg at det ikke er tilfelle, ja så lever jeg godt med det også.

Jeg gleder meg stort til en oppgradering fra min Apeks med Seiko quarts urverk. Apeksen går riktignok som ei klokke den, men MM300 er jo så utrolig flott i tillegg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Ali og Kohe321
Min oppfatning er at dere bør gå for den nye versjonen av MM300 og la de ubrukelige urene deres gå for en slikk og ingenting her på forumet. Selv skal jeg være snill og kjøpe en eller to for deres skyld, men da er jeg virkelig generøs og prisen bør være lav:D:D;)
 
Ser at min Seiko-pusher Seiya selger SBDX001 modellen... Når en kjøper nytt er det jo kjekt å få den nyeste modellen. Hvor selger de den?
 
Ser at min Seiko-pusher Seiya selger SBDX001 modellen... Når en kjøper nytt er det jo kjekt å få den nyeste modellen. Hvor selger de den?

Etter hva jeg leser på WUS så skal SBDX017 begynne å selges i Japanske butikker i overgangen juli-august, så det er like rundt hjørnet nå før den blir tilgjengelig.

Den vil koste omtrent 1300kr mer enn den forrige versjonen forresten. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar