Sandblåsing av klokke

Medlem
7. mai 2017
Innlegg
9
Sted
Trondheim
Har kjøpt en Hamilton Khaki automatic (38mm) for ca 6 mnd. siden.

Første skuffelse var oppdagelsen av at de hadde byttet til H10 drivverk.
Den neste skuffelsen var at jeg etter noen uker innså at denne faktisk var FOR fin.
Jeg liker designet godt, men kunne nok heller ha tenkt meg den røffere, sandblåste finishen som de benytter på den manuelle utgaven.

Nå har jeg egentlig ikke lyst på manuelt opptrekk, så da blir spørsmålet om det finnes noen urmakere e.l. som kan modde min nåværende Khaki til sandblåst finish? og det til en pris som går an å leve med.
Er dette galskap? Bør jeg heller bare selge som den er, å kjøpe en manuell? Det blir en litt annen klokke, men jeg får hvertfall ETA drivverk med på kjøpet :)
 
Hvorfor er du skuffet over at den har H-10 urverket? Det er vel et modifisert ETA 2824 med 80 timers gangreserve og det er vel ikke å forakte:)
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Hvorfor er du skuffet over at den har H-10 urverket? Det er vel et modifisert ETA 2824 med 80 timers gangreserve og det er vel ikke å forakte:)

Det er nok en høyst subjektiv skuffelse. For meg har den høyere frekvensen til ETA 2824 større verdi enn den økte gangreserven.
 
Det er mulig å få gjort i Norge.
Se eksempel på en Certina DS-3 som jeg har fått glassblåst (mer skånsomt enn sandblåsing, gir mer silkematt overflate)
Sandblåsing lager større krater, og jeg vil ikke anbefale det på noe så smått som en klokke.

Certina_DS3_2.JPG


Et godt tips - sørg for å få glassblåst lenke og spenner også - så har du noe som matcher klokka.
DS3_mkII_front_mesh.JPG


Har også en Seiko Samurai som har fått "behandling"
S_seiko_sam_blast.JPG


Jeg har fått mine glassblåst hos Centrum Fornikling (Oslo). Plukket selv ut urverk, osv, men det kan sikkert en urmaker hjelpe til med. Man kan også "maskere" ved bruk av vanlig tape. Da forblir overflaten under tapen uendret.
 
Det er mulig å få gjort i Norge.
Se eksempel på en Certina DS-3 som jeg har fått glassblåst (mer skånsomt enn sandblåsing, gir mer silkematt overflate)
Sandblåsing lager større krater, og jeg vil ikke anbefale det på noe så smått som en klokke.

Certina_DS3_2.JPG


Et godt tips - sørg for å få glassblåst lenke og spenner også - så har du noe som matcher klokka.
DS3_mkII_front_mesh.JPG


Har også en Seiko Samurai som har fått "behandling"
S_seiko_sam_blast.JPG


Jeg har fått mine glassblåst hos Centrum Fornikling (Oslo). Plukket selv ut urverk, osv, men det kan sikkert en urmaker hjelpe til med. Man kan også "maskere" ved bruk av vanlig tape. Da forblir overflaten under tapen uendret.

Og hva tar Centrum Fornikling for å glassblåse en urkasse?
Vurderer å gjøre dette på min Victorinox INOX som jeg bruker som arbeidsur ute i felten, og den trenger en tøff oppgradering.
 
Og hva tar Centrum Fornikling for å glassblåse en urkasse?
Vurderer å gjøre dette på min Victorinox INOX som jeg bruker som arbeidsur ute i felten, og den trenger en tøff oppgradering.

Hør med de:)

Mener å huske jeg betalte 4 - 500,- eller noe. Det var samme pris enten de skulle sandblåse litt eller mye. Tror jeg leverte 3 kasser med lenke/spenner/kroner osv osv. Så stykkprisen ble rimelig. Men dette er noen år siden...
 
  • Liker
Reaksjoner: RemiWM
Hør med de:)

Mener å huske jeg betalte 4 - 500,- eller noe. Det var samme pris enten de skulle sandblåse litt eller mye. Tror jeg leverte 3 kasser med lenke/spenner/kroner osv osv. Så stykkprisen ble rimelig. Men dette er noen år siden...

Det var mye billigere enn fryktet :) Når det er sagt, så heller jeg mer og mer mot å selge auto'n og kjøpe en Khaki Mechanical. Uansett greit å vite at dette kan gjøres til en overkomlig pris, da også mange andre klokker jeg ser på (diver klokker) ofte er tøffere etter litt blasting.