San Francisco - Berkeley

Medlem
23. juli 2013
Innlegg
19
Sted
Buskerud
Hei! :)

Nå skal jeg på utveksling til Berkeley i en 6 måneders periode :D

Hva bør man få med seg i California, San Francisco, Berkeley av shopping (må kjøpe meg ny dress, skjorter, sko og alt annet), severdigheter og opplevelser i området?

Alt av tips tas imot med stor takk
 
Pri 1. Best mulig karakter fra Berkeley.

Kjør kystveien Highway 1 fra LA til SF
Helgetur til vinområdet Napa Valley
Helgetur med kompiser til Las Vegas
Besøk Alcatraz
Besøk Tesla motors
Besøk Silicon valley
 
I LA må du leie sykkel på Santa Monica Pier og sykle til Venice Beach (og hvis du er for ung får du se et par episoder av Baywatch og Pacific Blue først)
 
Heldiggris! Alt er herlig i det strøket. Synes selv Napa blir noe kjedelig, men det er smak og behag.

Jeg bodde i strøket i 3 år, og angrer f eks at jeg ikke oppdaget hvor bra det var å kjøre alpint
rundt Lake Tahoe.

Obligatorisk:

-- Nyte San Francisco så mye man kan. Fokuser på en bydel om dagen.
Masse herlige bydeler: Castro, Cow Hollow/Pac Heights (Union Street), Marina,
shopping downtown (Shapour Moffazarian (??) har herlige klokker, bl a UN "The Freak"),
Haight Street, osv osv. Verdens herligste by! Unngå turistfella "Fisherman's Wharf"
med Pier 39.

-- LA er en herlig by, sålenge man holder seg til
vestsiden. Absolutt verdt å speede ned I-5 til LA.
I LA må man jo få med seg:
* Venice Beach
* Beverly Hills, inklusive Rodeo Drive, og ellers kjøre rundt i området.
Ta gjerne "High Tea" i Beverly Hills Hotel; en liten og affordable high-light
med andre film-moguler. Husk også å hilse på Hugh Hefner i Holmby Hills.
* Hvis man liker moderne arkitektur:
- Gehrys opera i downtown ("Disney concert hall"??) (likner på hans Guggenheim-museum i Bilbao)
- Rafael Moneo's (?) katedral er like ed siden av
- Venice Beach (Gehry's Norton House; noe Antione Predock-hus, etc på VB Boardwalk;
Gehry's eget hus i 2800 Washington Ave i Santa Monica er ikke så bra; da er
Gehrys/Oldenburgs Chiat Day HQ på Rose and Main i Venice kulere; endel Eric Owen Moss
i Culver City, o.s.v.)
* Shopping på Melrose Ave, i tillegg, selvfølgelig til Rodeo Driev og gatene rundt
(bra klokkebutikker rundt RD 2)
* Drikke sammen med filmstjerner og wannabes (heller det siste) i West Hollywood og
andre steder. For eksempel Roxbury (fins mulig ikke lenger), Viper Room, og ikke minst
Bar Marmont; alle på Sunset Strip-delen av klassiske Sunset Blvd. Cafe Formosa skal
være et sted med mye moviestars; ligger nært et studio, kanskje på Santa Monica Blvd?

* LA-turistfeller man trygt kan unngå:
- Universal Studios
- Hollywood området (Hollywood/Vine/Highland)
- Getty Center (jeg vet at alle vil uenig med meg her)

-- En tredagers-tur til Las Vegas er 800% obligatorisk.

-- Selv om Coronado (hotellet i "Some like it hot") og beachen der, og broen
over til øya, er fabelaktige, og Salk Institute er OK arkitektur, ville
jeg droppet San Diego, og heller tatt enda en weekend i LA om du har sjansen.

-- Masse utflukter til enhver helg. Hva med en dagstur til Gold Country
(rundt Highway 49, selvsagt)? Moaning Caverns er en enorm grotte å rapelle ned i.
Angel's Camp, etc etc.

-- Stanford University er utrolig vakkert og er et absolutt must, selv om man
holder til på Berkeley (som er en ganske stygg campus; jeg har selv
jobbet litt på Cory Hall)
* Palo Alto har mistet stemningen fra 90-tallet; nå er det mer en lekeplass
for millionærer og ikke en studentby, men hvorfor ikke spise veldig
god og billig sushi på Miyake på University Avenue i Palo Alto? Og en kaffe
på University Coffee Cafe?
* En gammel favoritt på Stanford campus er den bortgjemte skulpturparken med treskulpturer
på Papua Ny-Guinea.

-- Det jeg likte veldig godt er en dagstur med "whitewater rafting" på American River;
vannet er deilig varmt å falle oppi.

-- Ellers masse obskure opplevelser. Hva med å droppe Highway 1, og for eksempel ta en helg
hvor man kjører Highway 101 fra SF og besøker så mange missions som mulig,
før man ender opp i nydelige pensjonistreservatet Santa Barbara? Jeg elsket det.

-- Uansett hva man gjør: drar til SF eller setter seg i bilen, så blir det bra.
Fabelaktig sted å bo.

(Merk: alle disse rådene baserer seg på mitt opphold for 15 år siden ...)

Så herlig at jeg helt klart ikke fokusere på å gjøre jobben jeg skulle
så bra som jeg burde. Pass på det og nyt de 6 månedene!
 
OK: for å svare på sml om shopping av dresser og sko:

Svaret er veldig kjedelig: San Francisco sentrum (rundt Union Square). Noen bra skobutikker.
For eksempel har Alden en liten skobutikk i downtown, hvor jeg har brent opp
for mye penger. Men Alden sko er herlig og tidløse; shell cordovan (hesterumpeskinn).

Det kan lønne seg å kikke innom to discountbuler:
- Loehmann's i downtown.
- Jeremy's nær baseballstadium south of market (2nd Street, tror jeg)

Med litt/endel flaks finner du greie merkeklær billig.

For sko kan man også rusle rundt Hayes Street (vest fra Van Ness), som nå er blitt hipt.
For sære/brukte/vintage klær er også Haight Street også et morsomt alternativt
for shopping.
 
Rimelig grei guide, takk :D


Heldiggris! Alt er herlig i det strøket. Synes selv Napa blir noe kjedelig, men det er smak og behag.

Jeg bodde i strøket i 3 år, og angrer f eks at jeg ikke oppdaget hvor bra det var å kjøre alpint
rundt Lake Tahoe.

Obligatorisk:

-- Nyte San Francisco så mye man kan. Fokuser på en bydel om dagen.
Masse herlige bydeler: Castro, Cow Hollow/Pac Heights (Union Street), Marina,
shopping downtown (Shapour Moffazarian (??) har herlige klokker, bl a UN "The Freak"),
Haight Street, osv osv. Verdens herligste by! Unngå turistfella "Fisherman's Wharf"
med Pier 39.

-- LA er en herlig by, sålenge man holder seg til
vestsiden. Absolutt verdt å speede ned I-5 til LA.
I LA må man jo få med seg:
* Venice Beach
* Beverly Hills, inklusive Rodeo Drive, og ellers kjøre rundt i området.
Ta gjerne "High Tea" i Beverly Hills Hotel; en liten og affordable high-light
med andre film-moguler. Husk også å hilse på Hugh Hefner i Holmby Hills.
* Hvis man liker moderne arkitektur:
- Gehrys opera i downtown ("Disney concert hall"??) (likner på hans Guggenheim-museum i Bilbao)
- Rafael Moneo's (?) katedral er like ed siden av
- Venice Beach (Gehry's Norton House; noe Antione Predock-hus, etc på VB Boardwalk;
Gehry's eget hus i 2800 Washington Ave i Santa Monica er ikke så bra; da er
Gehrys/Oldenburgs Chiat Day HQ på Rose and Main i Venice kulere; endel Eric Owen Moss
i Culver City, o.s.v.)
* Shopping på Melrose Ave, i tillegg, selvfølgelig til Rodeo Driev og gatene rundt
(bra klokkebutikker rundt RD 2)
* Drikke sammen med filmstjerner og wannabes (heller det siste) i West Hollywood og
andre steder. For eksempel Roxbury (fins mulig ikke lenger), Viper Room, og ikke minst
Bar Marmont; alle på Sunset Strip-delen av klassiske Sunset Blvd. Cafe Formosa skal
være et sted med mye moviestars; ligger nært et studio, kanskje på Santa Monica Blvd?

* LA-turistfeller man trygt kan unngå:
- Universal Studios
- Hollywood området (Hollywood/Vine/Highland)
- Getty Center (jeg vet at alle vil uenig med meg her)

-- En tredagers-tur til Las Vegas er 800% obligatorisk.

-- Selv om Coronado (hotellet i "Some like it hot") og beachen der, og broen
over til øya, er fabelaktige, og Salk Institute er OK arkitektur, ville
jeg droppet San Diego, og heller tatt enda en weekend i LA om du har sjansen.

-- Masse utflukter til enhver helg. Hva med en dagstur til Gold Country
(rundt Highway 49, selvsagt)? Moaning Caverns er en enorm grotte å rapelle ned i.
Angel's Camp, etc etc.

-- Stanford University er utrolig vakkert og er et absolutt must, selv om man
holder til på Berkeley (som er en ganske stygg campus; jeg har selv
jobbet litt på Cory Hall)
* Palo Alto har mistet stemningen fra 90-tallet; nå er det mer en lekeplass
for millionærer og ikke en studentby, men hvorfor ikke spise veldig
god og billig sushi på Miyake på University Avenue i Palo Alto? Og en kaffe
på University Coffee Cafe?
* En gammel favoritt på Stanford campus er den bortgjemte skulpturparken med treskulpturer
på Papua Ny-Guinea.

-- Det jeg likte veldig godt er en dagstur med "whitewater rafting" på American River;
vannet er deilig varmt å falle oppi.

-- Ellers masse obskure opplevelser. Hva med å droppe Highway 1, og for eksempel ta en helg
hvor man kjører Highway 101 fra SF og besøker så mange missions som mulig,
før man ender opp i nydelige pensjonistreservatet Santa Barbara? Jeg elsket det.

-- Uansett hva man gjør: drar til SF eller setter seg i bilen, så blir det bra.
Fabelaktig sted å bo.

(Merk: alle disse rådene baserer seg på mitt opphold for 15 år siden ...)

Så herlig at jeg helt klart ikke fokusere på å gjøre jobben jeg skulle
så bra som jeg burde. Pass på det og nyt de 6 månedene!
 
Tar gjerne imot flere tips om discountbuler og outlets, og selvsagt klokke butikker det er verdt å ta turen innom :)


OK: for å svare på sml om shopping av dresser og sko:

Svaret er veldig kjedelig: San Francisco sentrum (rundt Union Square). Noen bra skobutikker.
For eksempel har Alden en liten skobutikk i downtown, hvor jeg har brent opp
for mye penger. Men Alden sko er herlig og tidløse; shell cordovan (hesterumpeskinn).

Det kan lønne seg å kikke innom to discountbuler:
- Loehmann's i downtown.
- Jeremy's nær baseballstadium south of market (2nd Street, tror jeg)

Med litt/endel flaks finner du greie merkeklær billig.

For sko kan man også rusle rundt Hayes Street (vest fra Van Ness), som nå er blitt hipt.
For sære/brukte/vintage klær er også Haight Street også et morsomt alternativt
for shopping.
 
Interessert i krigshistorie? Få med deg den amerikanske ubåten USS Pampanito, ligger i nærheten av turistfellehelvetet Pier 39 og Fisherman's Wharf. Selv syns jeg disse stedene var fine, selv om de var..ja, turistfeller.

Denne skuta tjenestegjorde i den amerikanske stillehavsflåten under andre verdenskrig, og er vel verdt å få med seg hvis man er interessert i slikt.

Hvis du skal på noen bilturer (ikke glem å bruke tiden godt på skolen ;) ) er det verdt å ta en tur til Lake Tahoe. Ta Interstate 80 gjennom Sacramento og oppover i Sierra Nevada-fjellene, så kommer du etter hvert til avkjøringen til North Lake Tahoe. Nydelig sted, og et par av restaurantene langs innsjøen har fantastisk gode hjemmerøkte spare ribs med BBQ-saus av egen oppskrift.

Yosemite National Park står på min liste over besøksmål neste gang jeg er i California. Ta turen dit!
 
Befinner du deg i Palo Alto kan jeg varmt anbefale en tur innom Rangoon Ruby, deilig burmesisk mat.
Santa Cruz er en rimelig sjarmerende by, og verdt å ta turen ned. Da kan du også få med deg Skyline Boulevard, som er verdt en titt, og stikke innom Big Basin Redwood. Kjør fra Big Basin ned til Boulder Creek, og spis digg burger (og evt. hjemmebrygget øl om du har enda en sjåfør) på Boulder Creek Brewery and Restaurant.

På Mount Hamilton finnes det et stort observatorie, Lick Observatory, som er verdt å dra innom. Kjør opp Quimby Rd. på fjellet, ned igjen langs Mt. Hamilton Rd. og nyt utsikten og naturen.

Fyrer avgårde et kart på PM over SF med en del barer og restauranter. Noen har jeg vært innom selv, andre har jeg hørt fra bekjente at er bra og mange er fra Thrillist/Eater SF sine lister over beste cocktailbarer eller beste barer med patio eller happy hours. Ligger noen restauranter der også, noen har jeg prøvd og andre har jeg fått anbefalt - og noen lagt til i blinde basert på ovennevnte nettsider. Drar over om en liten uke, og har planer om å krysse av rimelig mange av barene på listen, så oppdaterer kartet litt etterhvert med kommentarer.
Har også lagt inn et par offentlige rooftop gardens.
Skjermbilde2014-12-31kl162404_zps3902dc69.png


Silicon Valley er jeg litt så-som-så på. Vi har bolig rett ved LinkedIn sine nye hovedkvarter, og har vært der omtrent 5 uker det siste året. En del sjarmerende småsteder rundt omkring, og downtown Palo Alto og Mountain View har litt sjarm. Finnes noen hyggelige sykkelstier og lignende, men samtidig bærer det mye preg av å være suburbs med bilbutikker overalt og det er veldig mye som ser likt ut. Å kjøre forbi Apple sitt hovedkvarter gir meg ikke spesielt mye, så ville ikke tatt turen bare for det.
Imidlertid litt morsomt å kjøre forbi Google sitt hovedkvarter og se selvkjørende biler, men for min del er det ikke nok til å anbefale å ta turen ned bare for dette.

Stanford-anbefalingen kan jeg imidlertid stille meg 100% bak. Nydelig campus.

I selve SF er området rundt Washington Square kjempehyggelig. Vel verdt å ta en tur til Haight-Ashbury, og Fillmore St. er en sjarmerende gate. Masse hyggelige butikker rundt Fillmore and Pine, og der ligger også en av favorittkaféene mine -- Bun Mee. Følg Fillmore nordover, gå over toppen og nedover mot Marina - da kommer du til Cow Hollow og masse hyggelige vinbarer, kaféer og annet snacks.
Ved Marina ligger det en seilforening og yachtklubb, og helt ytterst er "The Wave Organ" - med fantastisk utsikt fra byen.

Sjømannskirken har kjempeflott utsikt over byen, tok selv en eksamen her, og de har strålende beliggenhet. Hyggelig personale også.
 
Jeg drar til SF neste mandag (dersom Norwegian flyr).
Har trådstarter noen ferske reisetips å komme med?

Er det noen som har vært innom H.Q Milton kun for å kikke? http://www.hqmilton.com/
Det ser ut som prisene er høye spesielt med tanke på USD-kursen for tiden.
 
Som nevnt i posten over så var jeg et par uker siden en tur i San Francisco, men en svipptur til Palo Alto. Fritiden var begrenset, men jeg rakk å kikke litt etter klokker.
Valutakursen denne uken var litt over 8 NOK så det var ikke den mest gunstige tiden å handle på.
Men det er alltid lov å jage et godt kjøp.

Den beste opplevelsen var hos:
Shreve & Co http://www.shreve.com/locations/san-francisco/ hadde et fantastisk utvalg. Alt fra A. Lange & Söhne, Glashutte, Patek Phillipe, og de mer vanlige merkene. Men det som skilte de ut var et usedvanlig trivelig personell, selv når jeg avklarte at jeg kun kikket.
Men, de la merke til pandaen på armen;)

Hos Tourneau http://www.tourneau.com/ har de også brukte ur, men priser seg for høyt for min del. I tillegg ble jeg på Tourneau gjort oppmerksom på at det ikke eksisterte en Tax return avtale i California. MEN, dersom siden jeg var utlending kunne jeg få 10 % avslag OG en 250 dollars gavekort til neste gang jeg handlet hos dem.

Jeg var også innom et par pantesjapper uten å finne noe spesielt interessant.
En sliten IWC Mark XVII ville de ha 35 000 NOK for og en Omega Railmaster i ok stand 25 000 NOK.
 
Er også en Shreve butikk i Stanford Shopping Center i Palo Alto/Stanford. Var en hyggelig svensk dame som jobbet i butikken
da jeg var der sist. De lar deg gladelig prøve en Patek eller to selv om det er opplagt at man ikke skal handle. (Må innrømme at jeg savner PA/SF veldig ...) Stanford Shopping Center er forøvrig ett av de hyggeligere shoppingsentrene i USA (selv om dette kanskje ikke sier så mye).

Som tidligere nevnt har også Shapur Mouzzafarian (?) i sentrale SF endel herlige klokker, slik at det burde være et must
på en SF-tur (men som forrige post skriver, så har nok Shreve bedre service). Men de har the Freak!
 
Et lite restauranttips for SF er et sted som heter Sotto Mare .

Reserverte bord med en bråkete mann som spilt ekstremt høyt Europe - Final Countdown. Når vi kom var det kø langt ut i veien, og selvsagt var reservasjonen vår ikke noe sted å finne. Bestemte oss for å vente da det luktet ekstremt godt. Superbusy sted!
Vi ble flyttet langt frem i køen og tok en øl i nabolaget.

Ekstremt tacky interiør, høy musikk og bråkete lokalbefolkning. Sjarmerende service som var veldig hyggelig, selv om det er langt fra noe stjerneservice.
Utrolig god mat! Fire pers, fire flasker vin, alle mette, under 200 dollar.

Perfekt sted!