Samletråd v2

Medlem
20. april 2018
Innlegg
183
Sted
Bergen
Hei igjen klokkebloggen!

I mars 2019 laget jeg en tråd om "min bittelille samling", med sporadiske oppdateringer frem til høsten 2020. Det som skjedde var vel at det skled helt ut som det heter på fagspråket. Tenker bare å fortsette en slags klokkeblogg her egentlig, men i en ny tråd siden det ikke er noen bitteliten samling lenger.

Tidlig i 2021 hadde Optura en streaming-event hvor de presenterte denne limited edition homagen til Naomi Uemura som jeg bare måtte ha når den endelig kom i butikkene. Den traff alle de riktige punktene: SLA-serie kvalitet/finish, interessant urskive, ikonisk design og hyllest til en uforsker som har oppnådd mye og satt spor etter seg. SLA049:

sla049.jpg


sla049-1.jpg

Original gummireim som fulgte med i boksen.


sla049-2.jpg



Så fikk jeg ut over høsten dilla på noe med manuelt opptrekk og stor displayback. Pirket i mye forskjellig, men endte opp med en jubileumsmodell fra Tissot; Heritage Petite Seconde, laget til 165 års jubileumet deres i 2018:

petiteseconde1.jpg


petiteseconde2.jpg


petiteseconde3.jpg

Her på egenprodusert patina-strap.

Bedre bilde av reimen, som var mitt første forsøk på å farge skinnet jeg laget reim av. Startet som en lys "natur" finish, så resultatet her ble over all forventning:
patinastrap.jpg



Det ble bare to nye klokker i 2021, men så kom 2022 og noe jeg hadde jaktet på lenge kom plutselig rekende like før påske. Hadde kikket etter den rette Panerai Radiomir i et års tid uten særlig hell, men klarte å slå kloen i en PAM232:

radiomir1.jpg


radiomir2.jpg


radiomir3.jpg

Her på hjemmelaget "påskekylling"-reim, dvs strutsefot.


Andre ting jeg har gjort siden sist:

Renset et TImex M25 urverk etter redneckmetoden (lighterbensin-bad). Bakgrunnshistorien her er at jeg arvet to Timex Marlin med slikt urverk fra min far da han gikk bort, og ansvarlige urmakere (som skal levere fra seg noe som helst skal leve gjennom en garantiperiode) tør ikke ta ansvar for at det blir bra med en overhaling... etter å ha lest en del om hvordan disse urverkene er bygget har jeg full forståelse og respekt for at fagfolk sier nei.

to-timex.jpg


Men da tar jeg selvsagt ballen og prøver litt selv. I første omgang kjøpte jeg inn et brukt ur med samme urverk for å øve og eventuelt ha som reserve-verk.

timex1.jpg


timex2.jpg


timex3.jpg


Steg 1 er fullført, en del møkk er fjernet fra urverket. Denne metoden med rensebad uten å plukke alt i fra hverandre er faktisk noe som anbefales i vedlikeholdsmanualen til urverket. Trakk det opp og lot det gå til det stoppet en gang mens det lå i rensevesken. Nå venter jeg bare på å få meg litt egnet olje å smøre med før jeg prøver å trekke det skikkelig opp igjen.
 
Litt oppdatering siden sist her, fått inn to nye vintage-prosjekter og en bruks-tøffing.

Jeg kom over denne pene Raketa world timer, et mindre herjet eksemplar av en klokke jeg egentlig hadde fra før:

20230606_120513.jpg


Denne kunne hatt godt av en service, tror jeg skal prøve meg på det selv etter hvert en gang jeg har god tid. Urverket i den herjede tvillingen er derimot i topp stand, så jeg kan egentlig også flytte det over.


Så dukket denne rarieteten opp, en Braun skindiver med ukjent opprinnelse og historikk. Det er angivelig noe som ble laget og distribuert av Braun en gang, og fikk sjefsdesigner der til å se rødt og starte arbeidet med å lage Braun-klokker etter Brauns designfilosofi. Den har ca 35-36mm kasse, manuelt Jeambrun 26DC urverk (som kunne hatt godt av en service den også), og bezel som roterer i begge retninger. Roulette-datohjul :love:

20230714_104045.jpg



Og til slutt nå i september, en panerai til. Luminor har jeg ønsket meg i over et år, og akkurat denne modellen PAM177 har jeg lett spesifikt etter lenge i ymse facebook-grupper før jeg kom på å legge ut en "ønskes kjøpt" her på TS og fikk napp nesten med en gang. Basemodell Marina i titan med OP XI urverk dvs basert på ETA 6497, display-bakside og en herlig sandwich dial. Utrolig fornøyd med denne :mrgreen:

20230914_101409.jpg