Samler militaria

Samlet litt på originale eldre US flygerjakker (ja, jeg er Top Gun generasjonen..). Men det er dessverre ikke helt i motebildet, så de ble altfor sjelden brukt. Kun på flyshow.

Nå er disse to femti-sekstitalls G-1 jakkene solgt, men beholder en fin A-2, som er litt mer anonym. Faktisk en grei prisstigning siden jeg kjøpte dem for 10-15 år siden.
FFC2FBB6-F072-4B88-9526-A397E585C5BE.jpeg


1F367B43-DBAE-4522-9EC9-1ABD2FE7D040.jpeg
 
Redigert:
Denne går kanskje ikke under Militaria, men siden den er klokkerelatert... Tornado-veggklokke, kjøpt på Imperial War Museum i London. Som flyentusiast måtte jeg jo ha den.

Panavia Tornado er et tungt multirole jager/jagerbomber som ble utviklet i samarbeid mellom UK, Vest-Tyskland og Italia. Saudia Arabia har også kjøpt dem. En vanlig gjest under de store Nato-øvelsene i nord-Norge. Imponerende diger flymaskin, med gigantisk sideror.

Avansert design, med variabel vingegeometri og fly-by-wire. Bygget for å stoppe et eventuelt bakkeangrep fra Warsawapakten mot vesteuropa.

I tjeneste fra 1979 og var mye brukt i den første Gulf-krigen. RAF pensjonerte typen i 2019, til fordel for Eurofighter.



9595F024-5248-435B-AC15-28CDFD304AEA.jpeg

3F339B56-04AD-445B-BF43-F3F8E2C7C300.jpeg

1E37AF1D-BEB2-4BC6-9F13-FAE9848783F6.jpeg
 
Redigert:
DSC_1407.JPG


Sprengt tårn sikteblokk : Panzer Ausf.B. Tiger II (skarpe kanter) , sen produksjon (gulaktig glass), funnet i Tyskland.
Hel tårn sikteblokk : Panzer VI Tiger (runde kanter), tidlig produksjon (fargeløs), funnet i Tyskland.
Under Tiger II blokken: Sprengt 26mm platte , Tiger, funnet i Poland.

Helt bakk : Sprengt beltelenke fra Panzer VI Tiger (tidlig utgave, 72cm kampstørrelse) , Schwere Panzerabteilung 502, Latvia.
7 agust 1944, en 8.8cm Tysk PAK kanon (som ble tatt av Sovietene) immobiliserer en Tiger.
En annen Tiger kommer til hjelp men blir også skutt.
Beltelenken tilhører en av disse to Tiger som ble tapt.
Panz2.JPG
 
Vis vedlegg 222896

Sprengt tårn sikteblokk : Panzer Ausf.B. Tiger II (skarpe kanter) , sen produksjon (gulaktig glass), funnet i Tyskland.
Hel tårn sikteblokk : Panzer VI Tiger (runde kanter), tidlig produksjon (fargeløs), funnet i Tyskland.
Under Tiger II blokken: Sprengt 26mm platte , Tiger, funnet i Poland.

Helt bakk : Sprengt beltelenke fra Panzer VI Tiger (tidlig utgave, 72cm kampstørrelse) , Schwere Panzerabteilung 502, Latvia.
7 agust 1944, en 8.8cm Tysk PAK kanon (som ble tatt av Sovietene) immobiliserer en Tiger.
En annen Tiger kommer til hjelp men blir også skutt.
Beltelenken tilhører en av disse to Tiger som ble tapt.
Vis vedlegg 222898
Anstendig samling dette @Hammerfjord !
Her kan du spare til full skala tanks.

Skal jeg være litt mer ærlig så er det fascinerende å se hvor solide de delene er (fortsatt)!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord