Samle på klokker, mer investering enn hobby?

Samler på vintage, så situasjonen er muligens litt annerledes for oss som gjør det, kontra dere som kjøper «nytt».

Det går 100% på lidenskap her i gården, verdiøkningen jeg har sett siden jeg startet med dette i 2006 har vært en hyggelig bi-effekt.

Mener det var en kunstsamler som en gang sa at de viktigste egenskapene for en samler er god smak kombinert med kunnskap og innsikt. Da kommer ofte den gode investeringen av seg selv mente han. For meg som vintage-samler har det stemt ganske godt, dog med noen hederlige unntak selvsagt (can’t win them all). :)

• Liker
Reaksjoner: Risti4life og Suften
Vel, @Eternamaniac ... å hevde at kostbare armbåndsur ikke inngår i et eventuelt arveavgiftsgrunnlag blir vel litt som å hevde at betaling i cash for utført arbeid ikke er skattepliktig. Men jeg ser poenget om at det er en viss unndragelsesmulighet med å gjøre det slik ;)

Ja slik er det, tipper de færreste vil oppgi verdi på klokker i et arveoppgjør, man har jo kjøpt disse klokkene for penger som allerede er hardt beskattet så skatt på arv er en av de mest mislikte skattene som finnes, slik har det vel alltid vært. I Norge er man heldige som for tiden slipper, men det kommer vel igjen så snart venstresiden er tilbake i regjering.

Spørsmålet er, det er formueskatt i Norge, er det vanlig å oppgi klokker som en del av formuen?

Når det gjelder egenskaper for en samler så er det vel i overkant å si at det går i 100% lidenskap, litt av poenget med å samle på kunst, klokker etc er vel også at man får en tilfredstillelse av å plukke de objektene som også gir ok avkastning økonomisk, så da er det altstå ikke 100% lidenskap men også et sideblikk på økonomisiden. Når det er sagt bør man nok holde seg på rett side, altså mer enn 50% lidenskap kontra økonomi, for man gjør jo dette stort sett fordi man liker det.

Redigert:
Spørsmålet er, det er formueskatt i Norge, er det vanlig å oppgi klokker som en del av formuen?

Det kommer vel helt an på hvor stor samlingen er og om man er i formuesposisjon.. Og om den inngår som del av innbo eller ikke..

Nå skal ikke jeg være noe moralpoliti, men skatteunndragelse er ikke noe jeg støtter.
Og så synes jeg det er bedre å betale 0,85% formuesskatt av nettoformue overstigende bunnfradraget - og kunne selge klokkene uten at noen begynner å stille spørsmål ved opphavet til klokken den dagen salgsvederlaget tikker inn på konto.. ;)

Beklager til alle om dette drar litt av gårde og utenfor temaet!