Salg av nye ur på Tidssonen greit eller ikke?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Det må være greit at noen selger klokker de har tatt jobben å få inn til landet og tjener noen kroner på det. Om det ikke er noe respons på klokkene vil nok JoHa eller andre gå lei etter en stund. Har selv tenkt på å kjøpe en beater av ham, selv om det ikke har blitt noe av ennå. Jeg er av den late typen som ikke gidder å ligge på svaj på bukta i timesvis for å spare noe få kroner. Greit at andre tar den jobben.
 
Som nevnt i den andre tråden er kommersiell aktivitet i kjøp og salg-forumet uønsket. Hva som kan regnes som kommersiell aktivitet er til dels en skjønnsmessig vurdering, men kan ses i sammenheng med gjeldende lover for mva og skatteplikt.

Poenget er at TS ikke skal være noen frihavn for storhandel av varer som åpenbart er importert under tvilsomme omstendigheter.

Her må man bruke litt sunn fornuft, og samtidig kan dere være trygge på at admins og mods følger med dersom slike aktiviteter eskalerer til et nivå som ikke er ønskelig. Dersom noen skulle bedrive aktivitet som ikke er ønsket, vil disse få klar beskjed om dette.
 
Jeg har ingen problemer med salg av nye ur generelt,alle kan gjør et bomkjøp nå og da,og det å gi noen andre muligheten til å kjøpe det til redusert eller lik pris vil bare føre til at flere kan få prøvd ut modeller de ellers ikke hadde kjøpt.

Jeg synes derimot at det er betenkelig når man prøver å gjøre forretninger på å kjøpe en haug av nye klokker på ebay utelukkende for å selge dem på forumet.

Han bidrar i hvertfall til at de som kjøper klokker av han betaler mer en de trenger,og den profitten går rett i lomma hans,så det å insinuere at Joha gjør noen her en tjeneste ved å drive på med parallelimportgig`en sin er vel i overkant naivt.

Han utgjør jo bare enda et fordyrende mellomledd,og de som skulle være så uheldige å kjøpe noe av ham vil jo nødvendigvis betale mer enn om man hadde kjøpt den samme klokka på ebay selv..?

Å gjøre forretninger på andre forummedlemmer er dårlig stil spør du meg,
Da bør man faktisk heller starte en egen webshop å være ærlig på at man driver butikk.

Og dette er bare det moralske aspektet ved denne saken,den lov- og skattemessige siden med dette er jo også ganske tvilsom...:-?Marius/murias

Jeg skjønner godt at du lurer. Da får jeg oppklare så godt jeg kan:

I annonsene mine pleier jeg å skrive hvor klokkene kommer fra. Enhver er da fri til å kjøpe fra samme kilde om min pris er for høy. Jeg vil ikke kalle at man er uheldig når man kjøper fra meg. Man vurderer fordeler/ulemper og velger fritt ut i fra det. Altså ikke noe lureri fra min side.

Du bruker også den noe negative beskrivelsen parallellimport. Klokke-modellene jeg har annonsert har så vidt jeg vet ingen offisiell importør med enerett i Norge? Men hvis du har andre opplysninger så fortell gjerne fremfor bare å antyde.

Når det gjelder de skattemessige aspektene har jeg god samvittighet der. Som alle kan se i mine annonser er prisene jeg tar såpass lave at noen stor fortjeneste er det ikke snakk om. Hvis man tar min klokkesamling og mine kjøp og salg over et år blir resultatet fort null eller negativt.

I vår kjøpte jeg f.eks. en dyrere Seiko fra Japan. Den falt ikke i smak, og med null returett måtte jeg selge den. Tapet ble på noen tusen kroner. Jeg må fort selge 30-40 billige Seiko eller Citizen for å dekke opp dette tapet. Så hvorfor du tror jeg tjener store penger på disse klokkene er for meg en gåte.

Siden du både nevner parallellimport og det faktum at du mener jeg driver næringsvirksomhet samtidig som andre ikke får lov til det samme, får meg til å lure på en ting, og jeg spør rett ut:

Har du noen bindinger til noen urmaker, klokkeimportør eller annen virksomhet i klokkebransjen?

Siden du ikke liker at andre får rimelige klokker fra meg? Og du ønsker kanskje selv å drive næringsvirksomhet her hvis du er i klokkebransjen?

De siste avsnittene er kun for finne ut om du har noen motiver for å skrive som du gjør som enda ikke har kommet frem. Om jeg tar feil skal jeg selvfølgelig slette og beklage :)
 
Jeg har ingen problemer med denne "virksomheten", men det er forsåvidt to forskjellige problemstillinger. Hva som skal defineres som kommersiell aktivitet får administrator alene bestemme.
Hva som gjør det til dårlig stil at noen tjener en hundrelapp eller to på noen klokker skjønner jeg ikke. Det er et fritt marked, og de færreste av medlemmene her lar seg lure på pris. Det finned mange argumenter for å kjøpe en klokke I Norge, fremfor på eBay. Det får den enkelte bestemme.
Det er/har vært andre medlemmer her på formumet som har omsatt for langt flere kroner ved å drive til dels utstrakt gråmarkedsvirksomhet. Men antallet ur er lavere, og de sklir letter under "radaren".
 
personlig vil jeg selv gladelig betale en hundrelapp eller 2 extra for å få handle her i norge på tidssonen av et medlem her, og få klokka i posten 2 dager etterpå enn å bruke masse tid på å prøve å finne en ok selger i jungellen på ebukta.
så selv om jeg er enig i reglene om å ikke drive komersiell handel her på sonen i stor målestokk så kan vi vel bruke skjønn.
 
Har du noen bindinger til noen urmaker, klokkeimportør eller annen virksomhet i klokkebransjen?

Siden du ikke liker at andre får rimelige klokker fra meg? Og du ønsker kanskje selv å drive næringsvirksomhet her hvis du er i klokkebransjen?

De siste avsnittene er kun for finne ut om du har noen motiver for å skrive som du gjør som enda ikke har kommet frem. Om jeg tar feil skal jeg selvfølgelig slette og beklage

Ingen bindinger til noen aktører innen klokkebransjen whatsoever.
Og jeg er absolutt ikke interessert i å prøve å melke andre forummedlemmer for hundrelapper,eller noen annen form for kommersiell aktivitet med klokker.
Jeg er jernbinder og interessert i klokker,og det er det.

Og jeg har heller ingenting imot at noen får rimelige klokker av deg,selv om man kan få akkurat samme klokker enda rimeligere hvis man ikke kjøper fra deg.

Det jeg har noe imot er at du bruker forumet for å gjøre fortjeneste på andre medlemmer.
Som mange har påpekt er det opptil hver enkelt å avgjøre om man vil kjøpe fra deg eller ikke,men jeg har aldri tidl. vært borti et forum der denne typen kommersiell aktivitet har vært akseptert.

Jeg registrerer at jeg står ganske alene om å mene dette,men sånn er det,du står fritt til å slå mynt på medlemskapet ditt her,og jeg står fritt til å si hva jeg mener om det..

Du bruker også den noe negative beskrivelsen parallellimport. Klokke-modellene jeg har annonsert har så vidt jeg vet ingen offisiell importør med enerett i Norge? Men hvis du har andre opplysninger så fortell gjerne fremfor bare å antyde.

Jeg regner med at det å importere og videreselge både Seiko,Citizen og Orient klokker er å tråkke ganske langt inn på området til Optura AS og Fridtjof Rasmussen AS,men det kan jo ganske raskt oppklares ved å sende dem en mail med link til denne tråden her?

Marius
 
.. da tror jeg vi har fått nok innspill i denne saken, og ser ingen hensikt i å dra dette lenger.

Både murias og joha har begge fått PM om dette tidligere, så tror vi sier en stopp her og nå :)
 
Status
Stengt for ytterligere svar.