Safe/verdiskap til oppevaring av klokker

Medlem
25. jan. 2013
Innlegg
579
Sted
Trondheim
Hei.
Noen som har godt opp denne løypa ang. innkjøp av Safe/Verdiskap til oppbevaring av klokker ?
Tar gjene imot tips til sider/leverandører.

-JEPREX:)
 
Jeg kan ikke mye om klokkeskap, men litt om våpenskap og det viktigste momentet er:
Uansett hvor bra eller dyrt skap du kjøper så er det ikke sikrere enn hvor godt du har boltet det fast.
 
Jeg kan ikke mye om klokkeskap, men litt om våpenskap og det viktigste momentet er:
Uansett hvor bra eller dyrt skap du kjøper så er det ikke sikrere enn hvor godt du har boltet det fast.

Helt enig med @Trulle75. Men der finnes også et annet jungelordtak: Uansett hvor stort, dyrt og tungt skap du har, så lar det seg alltids åpne bare man har nok tid.

Sørg derfor for å holde ubudne gjester utenfor heimen. Skaff deg skikkelige dører og låser og sjekk at vinduene har skikkelige hasper. Har du først fått ubudne gjester så gjelder det å få dem ut fortest mulig. Dette gjøres lettest med en proffesjonell alarm (som hyler noe helt sinnsykt infernalskt høyt) med direkte kopling til en utrykkingstjeneste som også har tilbakeringing.

Frode.
 
Redigert av en moderator:
Jeg kjøpte kombinert brannskap/safe fra Bjørke Agentur, og fikk god hjelp til å finne et som passet mine behov. Var litt usikker på hvordan jeg skulle bolte på grunn av gulvvarme og mye rør der skapet skulle plasseres, men etter å ha sett to mann bruke to timer på å baksere skapet gjennom huset etter å ha demontert vinduer og dører for å få det inn, har jeg ikke prioritert den biten. Har alarm som uler og vaktmenn som kommer også, men føles trygt med skap i forhold til sjokkbrekk. Noen av disse kjeltringene har visstnok god greie på hvor slike verdier vanligvis gjemmes hvis de ikke er låst ned (selv når man har vært kreativ).
 
Hvorfor ikke ha alle klokkene på armen ...

Jeprex er ute etter safe, ikke forklaringer om hvorfor han ikke skal ha det. Dessuten kan man mure inn eller bolte fast selv den minste safe og da får evt ubudne gjester litt tidtrøyte.

Jeg har funnet noen fine eksemplarer her.

Dagens anti-innbruddstips får dere gratis:
Vi har alltid en bil stående på gårdsplassen (ok, du må ha en bil til overs), vi har en kaffekanne og noen kopper stående på terrassen (i helgene setter jeg ut en flaske hvitvin halveis fylt med vann, og et par glass, selvsagt), lys på kjøkken og et annet rom står på og ytterdøren står ulåst. At døren er ulåst ser man fra utsiden. De som er ute i uærlig ærend tenker seg nok om et par ganger før de tar turen inn, og om de skulle gjøre det så har jeg i alle fall spart døren for hærverk. Radio eller TV står på og det står et par PC'er godt synlige fra yttergangen. Hvem pokker tror at dette huset er tomt.

Da vi bodde i Oslo hadde vi innbrudd midt på natten - mens vi lå i 2.etg og sov. Ubehagelig. Men Minuteman satte igang en menneskejakt sjelden sett maken til på Tåsen. Tyven hadde forsprang ettersom jeg måtte få på meg ei bukse, men jeg brukte bilen. Da politiet dukket opp lå tyven på bakken med et balltre faretruende nær tinningen. Ja, et balltre er kjekt å ha.
 
Hvorfor ikke ha alle klokkene på armen ...

Jeprex er ute etter safe, ikke forklaringer om hvorfor han ikke skal ha det. Dessuten kan man mure inn eller bolte fast selv den minste safe og da får evt ubudne gjester litt tidtrøyte.

Jeg har funnet noen fine eksemplarer her.

Dagens anti-innbruddstips får dere gratis:
Vi har alltid en bil stående på gårdsplassen (ok, du må ha en bil til overs), vi har en kaffekanne og noen kopper stående på terrassen (i helgene setter jeg ut en flaske hvitvin halveis fylt med vann, og et par glass, selvsagt), lys på kjøkken og et annet rom står på og ytterdøren står ulåst. At døren er ulåst ser man fra utsiden. De som er ute i uærlig ærend tenker seg nok om et par ganger før de tar turen inn, og om de skulle gjøre det så har jeg i alle fall spart døren for hærverk. Radio eller TV står på og det står et par PC'er godt synlige fra yttergangen. Hvem pokker tror at dette huset er tomt.

Da vi bodde i Oslo hadde vi innbrudd midt på natten - mens vi lå i 2.etg og sov. Ubehagelig. Men Minuteman satte igang en menneskejakt sjelden sett maken til på Tåsen. Tyven hadde forsprang ettersom jeg måtte få på meg ei bukse, men jeg brukte bilen. Da politiet dukket opp lå tyven på bakken med et balltre faretruende nær tinningen. Ja, et balltre er kjekt å ha.

Du er en handlingens mann @Minuteman!;)
 
Redigert av en moderator:
Kjøpte selv et brukt jøli brann-verdiskap, samt at en slik alltid hjelper:
Schaefer1_1177445100.jpg
 
Redigert:
Hvorfor ikke ha alle klokkene på armen ...

Jeprex er ute etter safe, ikke forklaringer om hvorfor han ikke skal ha det. Dessuten kan man mure inn eller bolte fast selv den minste safe og da får evt ubudne gjester litt tidtrøyte.

Jeg har funnet noen fine eksemplarer her.

Dagens anti-innbruddstips får dere gratis:
Vi har alltid en bil stående på gårdsplassen (ok, du må ha en bil til overs), vi har en kaffekanne og noen kopper stående på terrassen (i helgene setter jeg ut en flaske hvitvin halveis fylt med vann, og et par glass, selvsagt), lys på kjøkken og et annet rom står på og ytterdøren står ulåst. At døren er ulåst ser man fra utsiden. De som er ute i uærlig ærend tenker seg nok om et par ganger før de tar turen inn, og om de skulle gjøre det så har jeg i alle fall spart døren for hærverk. Radio eller TV står på og det står et par PC'er godt synlige fra yttergangen. Hvem pokker tror at dette huset er tomt.

Da vi bodde i Oslo hadde vi innbrudd midt på natten - mens vi lå i 2.etg og sov. Ubehagelig. Men Minuteman satte igang en menneskejakt sjelden sett maken til på Tåsen. Tyven hadde forsprang ettersom jeg måtte få på meg ei bukse, men jeg brukte bilen. Da politiet dukket opp lå tyven på bakken med et balltre faretruende nær tinningen. Ja, et balltre er kjekt å ha.

Takk. -)
 
Besteforeldrene mine hadde safe, og det funket fint i mange år. Så hadde de et innbrudd, safen, som var boltet og limt fast i gulv og vegg inni et skap, lagde massive skader i resten av leiligheten. Tyvene hadde slept safen ut, med rester av boltene fortsatt på safen, gjennom hele huset. Det resulterte i skifte av gulv i samtlige rom.

Har man forsikring i orden, dekkes jo skadene, men det er fortsatt kjipt hvis huset blir "ubeboelig" i lengre tid.

Jeg mener jeg har en bedre løsning; Slår man ikke av alarmen for man går inn, åpnes buret til jerven ( ikke dama denne gangen )! Da løper de fleste!!

Bare husk at lufteturer ikke utføres med bånd, men med staaaag..

 
Jeg likte de safene med innebygd Winder som MM linket til. Poenge er å redusere "smash and grab" - ikke å beskytte mot proffe tyver. De får hva de vil ha uansett.
 
For noen år siden hadde jeg kontakt med en fra Robur Safe. Robur Safe AS – Arkivskap | Våpenskap | Verdiskap | Sikkerhetsskap
Dette kal være seriøse og gode varer.

Ellers så er nok det beste å hindre avskummet i å komme inn. Dersom naboene ikke har alarm er første skritt gjort. Deretter er nok den enkleste "safen" en alarm. Dernest en god safe som er godt plassert.

Husk at om udyra kommer inn og får se en safe, så vet de at det er noe der! Da vil de i alle fall komme tilbake! 8-/

Det kan sammenliknes med de fine bagasjeromstrekkene til stasjonsvogner! Når bilen står parkert med tildekket innsyn i bagasjerommet betyr det at det ligger noe eieren vil skjule der...

:cool:
 
Ta en titt på Safehouse-skapene fra Raufoss Safehouse - dette er høykvalitetsskap! Tenkte jeg skulle investere i et slikt som kan kombineres til oppbevaring av våpen, smykker, klokker og nøklene til Porschen nå som ungene nærmer seg kjørbar alder...
 
Jeg leste forleden på et annet forum om en kar som gikk til innkjøp av to safer, en billig enkel sak og en mer "highend". Den billige ble plassert et typisk sted hvor den var enkel å finne og inneholdt juggel og gode immitasjoner. Den dyre "highend" safen var godt gjemt og inneholdt alle verdisakene. Han hadde hatt to innbrudd i huset og begge gangene gikk det bare utover den billige safen.
 
I dag finnes det et utall sikkerhetsløsninger på markedet.

1. Skaff deg en alarm med oppringing til alarmstasjon. Sørg for å ha pengeskapet i et rom med alarmsensor.
2. Låser på vinder er kjekt.
3. Sikkerhetslås på hoveddør er kun for at tyven ikke skal bruke døren i forbindelse med innbrudd. Ekstralås på terrassedør anbefales.
4. Tåkeanlegg kan kjøpes og fungerer ypperlig.
5. Litauiske håndverkere er kanskje billig, men ikke alltid i lengden.
5. Har du større verdier, kjøp et skikkelig pengeskap. Dyrt/tungt er bra.
6. Pengeskap bør boltes fast. Til betong. Eller mures inn. Rosengrens anbefaler å bolte fast skap under 1000 kilo

Robur er nevnt. Den største produsenten på bedriftsmarkedet idag er Rosengrens fra Sverige. Brukes av "alle". Ellers er Joh. Olsen Pengeskapfabrik et kjent navn.

Hadde jeg bodd i hus og ville oppbevare klokkesamlingen min hjemme, hadde jeg kjøpt noe TUNGT.
Denne (FINN.no - Mulighetenes marked) til 6000,- befinner seg i Selbu og veier omtrent et tonn i henhold til Rosengrens.se .


Den perfekta platsen för ett värdeskåp/kassaskåp | Gunnebo Nordic AB


Jeg jobber ikke for Rosengrens. ;)