Sølvklumpen

Medlem
4. aug. 2011
Innlegg
1.636
Sted
Kristiansand

Oi san, en pakke fra Japan til Jon Ali san.


Blandt en hel del pakkebeskyttelse og emballasje finner jeg det, ikke mye boks og papirer her nei.



Hva har vi her? En sølvklump med en skitten merkelig flex lenke, som desuten er for liten for meg. Den ene spring baren er ødelgt, den har ingen fjæring og det er meget besværlig å løsne den.


Tilslutt klarer jeg det, og får satt på ei 18mm reim jeg heldigvis hadde liggende.


Tada, la meg få presentere Seiko Laurel LJAL601, med sølv kasse, emaljert skive og blånerte visere. Klokken skal være inspirert av en Seiko fra 1920 årene, en tid da det var vanlig med sølvkasser og emaljerte skiver. Emaljerte skiver produseres det ikke for mange av i dag. Skiven blir laget med lag av glasspulver over en metall skive. Glassmassen pulveriseres og vaskes omhyggelig i destillert vann. Emalje har en grøtaktig konsistens når den legges på gjenstanden. Alt vann må imidlertid trekkes ut av emaljedeigen før brenningen, som foregår i en muffelovn ved 700–900 °C og bare tar noen få minutter, i motsetning til brenning av keramiske produkter. Under brenningen smelter emaljen og fester seg til metallet. Ofte er det nødvendig å legge emaljen på i flere omganger med brenning etter hver gang. Etterarbeidet med den emaljerte gjenstand, bl.a. sliping, er av avgjørende betydning for det endelige resultatet., Tallene, time og minuttmarkering og skrift blir så trykt på med en blekkaktig substans av glasspulver, før det hele stekes en siste gang.


Det fins noen relativt rimlige klokker som har en emalje look, men som er laget med en emalje lignende maling (enamel lacquer). Det er en hard, skinnende maling. Et eksempel er Stowa Marine Original, 80th anniversary LE. (Bilde fra nett)


På nittitallet var interessen for mekaniske armbåndsur økende, og for å følge markedet lanserte Seiko 4s urverket i 1992 med 28800 vph og 42 timer gangreserve. 4s urverket er basert på 5200 serien med urverkene fra før quarts krisen, det ble bla. brukt i flere King Seiko ur. Laurel LJAL601 har 4s24, som er et håndtrukket urverk med 3 visere i 4s familien.

I 1995 lanserte Seiko endel klokker under navnet Seiko Laurel. Laurel er et navn mange kjenner. da det var Seikos første armbåndsur, lansert i 1913. Laurel navnet har fulgt Seiko igjenom 1900-tallet. Det ble aviklet engang på 40-tallet for så å bli brukt igjen på slutten av 50 tallet. bla. var den første Alpinist som kom i 1961 lansert under Laurel navnet. Engang på 60 tallet forsvant navnet igjen. Klokkeserien fra midten av nittitallet mener jeg er mid-high marked, trolig rett under Credor, som kom med sitt første mekaniske ur ca 95/96. Laurel LJAL601 er produsert ca 1995, det er ikke noe limited edition, men en vanlig modell, men produksjonen var kortvarig, kun et års tid. Husk at dette var før de moderne mekaniske Grand Seikoene ble lansert i 1998.


 
Artig at du henter hjem alle disse godbitene :) Gratulerer med nok en klokke jeg har sett litt etter selv.
Den er produsert Mars 1996 forresten
 
Gratulerer! Jeg synes det er kjempeinteressant å lese slikt! Lærer man litt mens man sikler på bilder også! :)
 
Enda en!? Det går unna i varmen på Sørlandet, skjønner jeg. Et flott ur og nok en spennende historie, gratulerer!
 
Gratulerer med et interessant stykke historie, og etter hva jeg leser; Et stykke kvalitet! :)

God lesing.

Takk unge herremann

Stilig og spesiell!

Grattis med (nok en) en lekker Seiko!

Takk boenna_69

Gratulerer! Da lærte jeg noe nytt i dag også!:D

Tusen takk

Fantastisk klokke! Gratulerer :)

Takk skal du ha.

Dette var god lesing:D Gratulerer!

Tusen takk.

Veldig interessant lesing :)

Gratulerer med nok et flott tilskudd til samlingen!

Takk acnorway

Artig at du henter hjem alle disse godbitene :) Gratulerer med nok en klokke jeg har sett litt etter selv.
Den er produsert Mars 1996 forresten

Takk for pene ord og info :)

Gratulerer! Jeg synes det er kjempeinteressant å lese slikt! Lærer man litt mens man sikler på bilder også! :)

Tusen takk

Enda en!? Det går unna i varmen på Sørlandet, skjønner jeg. Et flott ur og nok en spennende historie, gratulerer!

Takk, ja blir svett av å åpne alle disse pakkene ;)

Lekkert! Gratulerer så mye :D

Tusen takk Rød.
 
Gratulerer med en pen og spesiell Seiko! Det kan ikke være for mange med kasser i sølv ser ute!? Hvordan har den tålt tiden tann og hvordan er hardheten? Utrolig kult at du henter slike hit :)