Søker fortsatt Rolex 1655 Explorer II, men er denne risikabel å kjøpe?

Medlem
20. mars 2011
Innlegg
122
Etter et klokkesalg denne uken, begynner det virkelig å bli god plass i klokkeboksen.
Jeg ønsker meg mest en 1655. Men jeg begynner å få litt kalde føtter på dette prosjektet.

Hvis man kjøper en normal sport Rolex fra 60-70 tallet til en fornuftig pris, er markedet såpass stort, sunt og dynamisk, at men relativt enkelt kan selge den videre uten å tape noe særlig med penger.

Men når man titter på for eksempel en 1655 eller en 1665, 1680 red etc, så er jo markedet annerledes. De 3 siste 1655 som ble lagt ut på finn, ble aldri solgt, noe som tyder på litt vanskelig marked i Norge for disse klokkene, evt for høye priser.

Dessuten er det ingen som kan fortelle meg hva en 1655 blir solgt for i Norge idag. Det eneste jeg kan forholde meg til er priser på disse klokkene i utlandet, og de ligger lavere enn klokker til slags i Norge.

Dette kan jo bety at hvis jeg investerer i en klokke i denne prisklassen, så risikerer jeg ikke å få solgt den igjen uten evt å tape ganske mye penger. Det ligger jo fryktelig mange til salgs på nett som aldri blir solgt. Og de som blir solgt (auksjon), blir jo omsatt for mye lavere priser. Dette kan ikke være et godt tegn?

Mitt spørsmål: Er denne frykten berettiget? Eller er det andre regler og mekanismer jeg må tenke på når man skal vurdere klokker på 1655 nivå?
bilde_tuned_zps0fbb06f4.jpg
 
Dette er flotte klokker, men som ligger høyt i pris og derfor har vesentlig mindre marked enn de med verdi <50k. Vintage kan kanskje også være mer tungsolgt enn nytt. Du vil utvilsomt få solgt til slutt, men du må kanskje selge utenlands. Så litt mer plunder kan det jo være. Så får du avgjøre om du er forelsket nok til å knalle til :)

Det jeg tror kan være lurt, er å se an markedet litt for å finne et godt eksemplar. Tilstand og patina er jo det vesentlige her, så jeg hadde betalt litt ekstra for et pent eks, fremfor en billigere som gjerne har mer usikker resalgsverdi.

Lykke til :)
 
Redigert:
Her har @Callahan helt rett. Disse er på ingen måte umulige å bli kvitt til riktig pris - ei heller i Norge. Men markedet for vintage i denne prisklassen (uansett merke/modell) er ikke stort nok i Norge til at det er masse kjøpere til enhver tid.

Jeg er litt usikker på hvilke 3 annonserte du henviser til, men jeg har hatt 2 stk på Finn det siste året og begge har blitt solgt. Her skal du nok også ha i bakhodet at det fortsatt finnes en god del klokkesamlere som ikke er på TS (dessverre).
 
Redigert av en moderator:
Den du hadde inne nå sist så meget pen ut @Mogens :)

Jeg håper jeg mer pengesterk neste gang :)
 
Redigert av en moderator:
Dette er flotte klokker, men som ligger høyt i pris og derfor har vesentlig mindre marked enn de med verdi <50k. Vintage kan kanskje også være mer tungsolgt enn nytt. Du vil utvilsomt få solgt til slutt, men du må kanskje selge utenlands. Så litt mer plunder kan det jo være. Så får du avgjøre om du er forelsket nok til å knalle til :)

Det jeg tror kan være lurt, er å se an markedet litt for å finne et godt eksemplar. Tilstand og patina er jo det vesentlige her, så jeg hadde betalt litt ekstra for et pent eks, fremfor en billigere som gjerne har mer usikker resalgsverdi.

Lykke til :)

Takk for gode innspill og info. Joda, det er nok litt vanskeligere å omsette 1655.

Jeg har snakket med 4 stk som har solgt sine 1655 i Norge. Blant annet en kollega av meg. Ingen av dem ble omsatt for rene penger i Norge. Det ble enten innbytte i Norge eller utlandet, på alle 4 (!).

Ellers er jeg enig i prinsippet om å "kjøpe den fineste man finner". Jeg gjorde det på noen gamle sportbiler, og det viste seg at det var enkelt å få pengene tilbake etter flere år. De fineste bilene vil alltid være ettertraktet uansett marked. Men dette prinsippet blir nok ikke lett å følge for 1655. Da må det bli billigere modeller for meg.

1655 er med andre ord større risiko, men har kanskje også en større oppside.
 
Det kan jo også være slik at din research avdekker at oppsiden er marginal - om ikke allerede nådd på en god stund.
 
Det kan jo også være slik at din research avdekker at oppsiden er marginal - om ikke allerede nådd på en god stund.

Jeg tror at 1655 kan stige i verdi. Dette er en spennende klokke som skiller seg ut.

Men: Jeg synes dette er en veldig vanskelig klokke å kjøpe fordi jeg ikke klarer å skaffe meg en forståelse av markedspris.

Konklusjonen må vel være at det er litt andre prosesser hvis man ønsker denne typen klokker.

Ettersom min kunnskap ikke strekker helt til på dette nivået, risikerer jeg jo feks å betale for mye hvis jeg finner en til salgs.

Det demper litt lysten til å handle 1655. Da er det enklere med billige klokker som omsettes raskt og til åpne priser.

Men når det dukker opp en 1655 til slags: skal jeg ihvertfall ta en tlf. :)
 
Jeg gjorde for relativt nylig en trade in av en 1655 MKIV (79') mot en MK I (72'), og mine erfaringer er som følger:

First series (MKI 2.5-3.5 mill) med straight hand og fat font bezel er den mest ettertraktede 1655 modellen, og ligger ca 20% høyere i pris enn etterfølgende versjoner (MKII - MKV) som det finnes betydelig flere av.
Egentlig samme relative pris forskjell som en ser mellom 1680 Red Sub meters first og feet first. Dette fordi det er produsert langt færre av førstnevnte.

Har screenet markedet litt siste året ift ovennevnte bytte, og har da sett 1655 (MK II-V) ligge jevnt rundt ca. 11K euro for fine eksemplarer hos 'reputable' vintage rolex dealers. First series ca 13.5K.

Stefano Mazzariol har en god oversikt over de ulike variantene:
-STEFANO MAZZARIOL BLOG-: Rolex Explorer II ref 1655 "freccione"

Bildet under av MK IV som ble traded in.

 
Jeg gjorde for relativt nylig en trade in av en 1655 MKIV (79') mot en MK I (72'), og mine erfaringer er som følger:

First series (MKI 2.5-3.5 mill) med straight hand og fat font bezel er den mest ettertraktede 1655 modellen, og ligger ca 20% høyere i pris enn etterfølgende versjoner (MKII - MKV) som det finnes betydelig flere av.
Egentlig samme relative pris forskjell som en ser mellom 1680 Red Sub meters first og feet first. Dette fordi det er produsert langt færre av førstnevnte.

Har screenet markedet litt siste året ift ovennevnte bytte, og har da sett 1655 (MK II-V) ligge jevnt rundt ca. 11K euro for fine eksemplarer hos 'reputable' vintage rolex dealers. First series ca 13.5K.

Bildet under av MK IV som ble traded in.


Takker for flotte innlegg, fine klokkebilder og gode innspill i debatten om kjøp av 1655.

Jeg ser jo at kjøp og salg foregår på litt annen måte på dette nivået.

Min frykt er fortsatt at hvis jeg kjøper en 1655, så kan jeg ikke regne med enkelt å få pengene tilbake i Norge på kort tid. Det beste er kanskje å vente på en norsk klokke, og se hva prisen ender på.

Kom gjerne med tips på klokker som er til salgs.

Jacek har er fin: NOK 73750,- i butikk

VRM: FS: 1973 Rolex Explorer II Ref: 1655 with Mark II Dial
 
Min frykt er fortsatt at hvis jeg kjøper en 1655, så kan jeg ikke regne med enkelt å få pengene tilbake i Norge på kort tid.

Det kan du nok ikke, og det kan man egentlig ikke uansett når man kjøper en brukt klokke. Det finnes selvfølgelig noen klokker man nesten garantert får solgt igjen umiddelbart til "fast" pris, men det begrenser utvalget til noen få Rolex og Omegamodeller, og det er jo litt kjedelig å sette sånne begrensninger på hobbyen sin når det finnes så mye spennende der ute.

Selv har jeg rett og slett kommet til den erkjennelsen at dette er en hobby som koster litt penger, og at det er mye bedre enn å tenke kroner og øre inn og ut hele tiden.

Jeg skjønner absolutt din frykt for å tape masse penger, og den har nok stoppet meg fra ett og annet innkjøp, men gleden over å eie noe ikke alle andre har, veier opp for frykten for at det skal gå med noen kroner hvis man går lei - i hvert fall for meg. Som med aksjehandel og poker, så tror jeg ursamling funker best med penger man har råd til å "tape". Å sitte å regne prisen på samlingen sin, og tenke at den ikke er verd det man har gitt for den, er ødeleggende for gleden. Da er det nok bedre å kjøpe seg noen litt billigere ur som det ikke er så farlig om man må selge med noen kroners tap. Det er i hvert fall min erfaring.

Slik jeg leser dine tidligere innlegg, er du en ekte entusiast som har mye glede av hobbyen din og stolthet over klokkene dine, samt evner til å formidle denne gleden til andre, så jeg håper ikke pengefokus vil ødelegge det for deg i fremtiden.
 
Det kan du nok ikke, og det kan man egentlig ikke uansett når man kjøper en brukt klokke. Det finnes selvfølgelig noen klokker man nesten garantert får solgt igjen umiddelbart til "fast" pris, men det begrenser utvalget til noen få Rolex og Omegamodeller, og det er jo litt kjedelig å sette sånne begrensninger på hobbyen sin når det finnes så mye spennende der ute.

Selv har jeg rett og slett kommet til den erkjennelsen at dette er en hobby som koster litt penger, og at det er mye bedre enn å tenke kroner og øre inn og ut hele tiden.

Jeg skjønner absolutt din frykt for å tape masse penger, og den har nok stoppet meg fra ett og annet innkjøp, men gleden over å eie noe ikke alle andre har, veier opp for frykten for at det skal gå med noen kroner hvis man går lei - i hvert fall for meg. Som med aksjehandel og poker, så tror jeg ursamling funker best med penger man har råd til å "tape". Å sitte å regne prisen på samlingen sin, og tenke at den ikke er verd det man har gitt for den, er ødeleggende for gleden. Da er det nok bedre å kjøpe seg noen litt billigere ur som det ikke er så farlig om man må selge med noen kroners tap. Det er i hvert fall min erfaring.

Slik jeg leser dine tidligere innlegg, er du en ekte entusiast som har mye glede av hobbyen din og stolthet over klokkene dine, samt evner til å formidle denne gleden til andre, så jeg håper ikke pengefokus vil ødelegge det for deg i fremtiden.

Takk for godt råd. Man må åpenbart kjøpe de klokkene man vil ha, og ikke de man vil selge.
 
Det kan du nok ikke, og det kan man egentlig ikke uansett når man kjøper en brukt klokke. Det finnes selvfølgelig noen klokker man nesten garantert får solgt igjen umiddelbart til "fast" pris, men det begrenser utvalget til noen få Rolex og Omegamodeller, og det er jo litt kjedelig å sette sånne begrensninger på hobbyen sin når det finnes så mye spennende der ute.

Selv har jeg rett og slett kommet til den erkjennelsen at dette er en hobby som koster litt penger, og at det er mye bedre enn å tenke kroner og øre inn og ut hele tiden.

Jeg skjønner absolutt din frykt for å tape masse penger, og den har nok stoppet meg fra ett og annet innkjøp, men gleden over å eie noe ikke alle andre har, veier opp for frykten for at det skal gå med noen kroner hvis man går lei - i hvert fall for meg. Som med aksjehandel og poker, så tror jeg ursamling funker best med penger man har råd til å "tape". Å sitte å regne prisen på samlingen sin, og tenke at den ikke er verd det man har gitt for den, er ødeleggende for gleden. Da er det nok bedre å kjøpe seg noen litt billigere ur som det ikke er så farlig om man må selge med noen kroners tap. Det er i hvert fall min erfaring.

Slik jeg leser dine tidligere innlegg, er du en ekte entusiast som har mye glede av hobbyen din og stolthet over klokkene dine, samt evner til å formidle denne gleden til andre, så jeg håper ikke pengefokus vil ødelegge det for deg i fremtiden.

Takk for godt råd. Man må åpenbart kjøpe de klokkene man vil ha, og ikke de man vil selge.

Jeg er enig i det som blir sagt her.

Ur som 1655 er en grail for mange, megselv inkludert. Det ville være synd om frykten for å tape penger skulle overskygge gleden av å endelig ha funnet drømmeuret. Jeg skjønner at ingen liker å tape penger, men en grail bør kjøpes med hjertet, og være vel gjennomtenkt. Jeg vil tippe at du uansett ikke kommer til å flippe denne raskt, når du endelig har funnet den rette, og på lang sikt tror jeg neppe du vil tape penger på et slikt ur.

Kos deg videre med jakten, og gled deg til den dagen du kan kjenne på nytelsen av å bære drømmeuret på hånda :)
 
1655 er uten tvil en av de kuleste vintage klokkene man kan skaffe etter min mening, men prisen er jo ganske heftig.

Sikler på denne som Andrew Shear har ute for salg her: SHEARTIME | New | 1983 ROLEX EXPLORER II REF. 1655

Er ikke veldig erfaren på vintage markedet for å si det sånn, men det er vel ganske sjelden at eksemplarer i så god stand kommer på markedet?
 
Jeg må si den der ikke ser veldig untouched ut, ser ut til å ha nye chamfers og polert - ... Ser at lenken kan være original likevel, men fin det er den.... -nesten for fin :)

1655 er uten tvil en av de kuleste vintage klokkene man kan skaffe etter min mening, men prisen er jo ganske heftig.

Sikler på denne som Andrew Shear har ute for salg her: SHEARTIME | New | 1983 ROLEX EXPLORER II REF. 1655

Er ikke veldig erfaren på vintage markedet for å si det sånn, men det er vel ganske sjelden at eksemplarer i så god stand kommer på markedet?
 
Redigert: