Rx8

Medlem
8. april 2010
Innlegg
117
Sted
Porsgrunn
Vurderer å kjøpe en Mazda Rx8.
Er det noen med synspunkter eller erfaringer der ute ?
03_1989201202_xl.jpg
 
Mye morro for pengene, men jeg ville blitt litt lei av å ruse motoren før man tar tenningen. (wankel)
 
Har aldri hørt noe om at den må ruses før tenningen slås av. Mulig du har rett, men ettersom jeg jobbet med Mazda da denne kom er det rart om jeg ikke har fått det med meg.

Dette er en av de morsomste bilene jeg har hatt til rådighet. Relativt kvikk, bakhjulstrekk, sporty understell og fjæring, plenty med utstyr, veldig sporty interiør, coupe med bakseter (2), bagasjeplass (vel, begrenset) og styggpent design.

Kvaliteten er japansk. Enough said.
 
Some Mazda-made Wankel engines are notable for occasionally flooding themselves when turned off before reaching normal operating temperatures. Worn fuel injectors can also cause flooding in rotary engines. When flooded, rotary engines become very difficult to start. To unflood a rotary engine, fuel flow must be cut while the engine is turned over by the starter in order to clear out excess fuel.

Edit;
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100218192011AAWOIdU

Gjelder når motoren er kald, men en bruktbil er ofte ute på korte turer..
 
Redigert:
En god venn av meg hadde en slik tidligere, såvidt jeg husker var han godt fornøyd med den. Vær klar over at den er tørst og ikke er det beste valget på glatte vinterdager.

Men som Minuteman skriver så er den veldig morsom!
 
Jeg har sett litt på en slik selv. Ankepunktet for mange er nok drivstoff forbruket, ettersom de bruker en del suppe. Jeg syns bilen er veldig god å kjøre, og den går ganske brukbart. Noen bil å reise på fjellet vinterstid er det nok ikke, men å kjøre den i byn p vinterstid blir du fort vant med.
 
Ok, Entropy. Jeg skal strekke meg så langt som å være enig i at den ikke må stoppes mens du gasser.

Vedr bensinforbruk:
Støtt opp om varmere klima:p
 
Tviler ikke på at dette er en bra bil, men blir litt harrytass for min del. Men det er jo BMW 3-serie også så...:p
Synes hvertfall at lyden fra eksosen er grom. Hadde ikke tenkt noe på drivstofforbruket, dette er en kjørebil:)
 
Bilen jeg vurderer er en 2006 mod med 238 hk.6 gir. Den har gått bare 20000 km.
Klarer ikke å få den ut av hodet.
Den har det lille ekstra av alt. Alt det jeg ønsker i en sportsbil + det praktiske.
Er klar over alle utfordringer med wankel motoren, men det blir som et urverk.
Du må passe på service og behandle den med andakt.
03_2028293908_xl.jpg

Lotus Elise and Mazda RX8 Farewell - YouTube

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler og drikke dårlig rødvin.
 
Slike biler og 3-serie er ikke harry uten masse styling. Men uansett mener jeg man skal kjøpe det man liker, drit i naboen ;)
 
Med tanke på at rx8 i original stand er så langt unna "gatebil" greier man kommer synes jeg dette er en flott bil. Kjør på. Fin kombinasjon av alt. Wankel kan bli moro / trist, men litt risiko er det jo alltid med brukt sportsbil.
 
Kjør på Sjur!

Jepp, jeg har harry - jeg liker biler med "stance" som er sluppet i bakken med breie hjul, haters gonna hate anyway:p
Motoren i RX8 er vel lysår bedre enn i RX7, som etter ryktene ikke likte noe serlig mere enn 60k på telleren?