Rustflekker - skal jeg gjøre noe?

DJM

Medlem
8. jan. 2008
Innlegg
1.181
Sted
Oslo
Jeg ser at min pålitelige, men tilårskomne VW Touran har en del rustflekker hist og pist, mye fordi forrige eier har kjørt litt for fort på grusvei og pådratt den en del steinsprang i fronten. Disse har jeg ikke reparert, og det er etterhvert en del rustflekker lenger bak på bilen. Bør jeg gjøre noe med disse? Jeg mistenker at hele bilen egentlig burde vært slipt ned og lakkert, men hva i all verden vil det koste? Jeg ser ikke helt for meg at det er regningssvarende på en bil fra 2008... forslag?

Foreløpig har vi ikke lyst til å bytte bilen, fordi vi rett og slett ikke bruker den fryktelig mye. Den er vårt transportmiddel til hyttetur og besøk hos svigermor, inne i byen bruker vi sykkel og apostlenes hester..
 
Dette er et vanskelig spørsmål uten bilder. Generelt sett, så er rust kommet for å bli når den først er der. Allikevel er det som regel mulig å slipe, noen ganger sveise, syregrunne og lakke opp. Koster ofte noen kroner, med mindre du kjenner noen som kjenner noen.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Man kan med fordel gjøre dette selv, litt research på YouTube og du er i gang. Greit å ta slike rustflekker så fort som mulig før de utvider seg og det begynner å danne seg rustbobler, og med tiden tære seg gjennom slik at det blir hull.

De fleste gidder jo ikke å gjøre slikt på bilen da man har den holdningen at man skal kjøpe en ny, men dersom bilen ellers er bra er det god økonomi i å beholde bilen så lenge som mulig, og å reparere det man kan selv, avskrivning er jo som regel den største kostnaden.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Hadde bilen bare vært i kobberplater....! :)

Jeg skal prøve meg på et par av flekkene, med litt slipepapir, lakk og klarlakk, og så får vi se hvor det bærer hen. Mulig det er lurt å gå løs på noe av det som ser mer prekært ut. Det er forhåpentligvis mange vintre igjen før det har rustet gjennom.
 
Bare husk at du må ha et tett lag over metallet, hvis du bare bruker vanlig er denne ofte ikke tett, og man vil da få lakkrust.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Slip helt ned, slik at alle brune småflekker er borte. Får du ikke bort alt, kommer det tilbake før du får parkert i garasje . Bruk fiberskive aka «negerkuse», ikke båndsliper etc. Ta også en runde med pvc-stripper for å komme til i fordypninger om nødvendig. Etter det påfører du et godt lag med epoxygrunning. Vær nøye med blandingsforhold, og tørk gjerne med ir-lampe for litt fortgang.
 
Løsningen kom 22. desember: Jeg solgte bilen, uten å ha gjort noe med rusten. Kjøperen var veldig fornøyd! Maken til omhyggelig inspeksjon, forestått av kjøpers bestefar, en pensjonert biloppretter, skal man lete lenge etter. Her ble det lett med lys og lykte, bokstavelig talt. Vinklet speil og en god lykt kunne avdekke at det var en del rustflekker på denne bilen, men ikke noe i nærheten av så mye som det de hadde sett på de andre Touranene de hadde sett på til da :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi og Preacher