Rolig sted til et glass vin i Oslo

Medlem
10. mars 2011
Innlegg
2.586
God kveld
Torsdag 6 desember har jeg og min fru endelig fått muligheten til og stikke av fra tvillinger to bikkjer og en 4åring(svigermor passer på)
Har i den anledning kjøpt Ladygaga billetter til fruen. Etter konserten tenkte vi oss en liten tur ut. Det jeg da lurer på er om noen har tips til et hyggelig sted i nærheten av plaza hvor man kan nyte et glass vin eller fem;) Gjerne med hyggelig musikk som ikke overdøver en god samtale:)

Takker for alle tips
 
Dr. Kneips vinbar på grunerløkka. Nederst i markveien. (01.00)

Baltazar ristotante og enoteca. Ved domkirken.

Oslo mek på Grønland muligens pigalle.
Enoteca i Bygdøy alle ( stenger 01.00)
 
Hold deg unna "baksiden" på Plaza.
En av de skumleste plassene i Oslo.
Gikk fra Plaza til Grünerløkka på kveldstid for en stund siden, ikke noe hyggelig opplevelse.
 
Hold deg unna "baksiden" på Plaza.
En av de skumleste plassene i Oslo.
Gikk fra Plaza til Grünerløkka på kveldstid for en stund siden, ikke noe hyggelig opplevelse.
Alt er vel relativt, men jeg beveger meg mellom Oslo S/Plaza-området og Grünerløkka hver eneste dag året rundt til omtrent alle døgnets tider, og kan ikke akkurat si at jeg opplever det som spesielt skummelt....

For et glass vin vin er nedre del av Løkka suveren, med Dr Kneipp, Jacob Aall, Trattoria Popolare, Delicatessen, den franske rett ved jeg ikke husker navnet på, San Leandro osv. Med forbehold om at en del veiarbeid i krysset Thv.Meyer/Trondheimsveien gjør et par av disse stedene smått utilgjengelig, men det må vel begynne å dra seg til der nede snart.
 
Alt er vel relativt, men jeg beveger meg mellom Oslo S/Plaza-området og Grünerløkka hver eneste dag året rundt til omtrent alle døgnets tider, og kan ikke akkurat si at jeg opplever det som spesielt skummelt....

Sikkert bare jeg som i de siste årene har levd et beskyttet liv utenfor kjernen og har blitt bløt med årene :-?
 
Sikkert bare jeg som i de siste årene har levd et beskyttet liv utenfor kjernen og har blitt bløt med årene :-?

Det er rart med det. Jeg bodde på/ved Løkka i mange år og opplevde det aldri som spesielt skummelt på Oslo indre øst. Nå, etter noen år "in the suburbs" merker jeg at det føles annerledes å gå rundt på Grønland på kveldstid. Og det har nok ikke bare med et generelt "hardere miljø" å gjøre :)
 
For et glass vin vin er nedre del av Løkka suveren, med Dr Kneipp, Jacob Aall, Trattoria Popolare, Delicatessen, den franske rett ved jeg ikke husker navnet på, San Leandro osv. Med forbehold om at en del veiarbeid i krysset Thv.Meyer/Trondheimsveien gjør et par av disse stedene smått utilgjengelig, men det må vel begynne å dra seg til der nede snart.

Jeg har lenge vært stor stor fan av Dr Kneipp, ekstremt hyggelig og suveren betjening som gjør at jeg slipper å forholde meg til den tykke vinboken deres :) Men det er begrenset med plass så det er greit å ha noen alternativer.. (De har ikke begynt med bordbestilling?)
 
Hold deg unna "baksiden" på Plaza.
En av de skumleste plassene i Oslo.
Gikk fra Plaza til Grünerløkka på kveldstid for en stund siden, ikke noe hyggelig opplevelse.

<spissformulering>
Oslo generelt, men øst for Karl Johan og sør for Stortinget spesielt, er områder man bør unngå. Bodde et år eller noe i Sofienberggata men er glad jeg har flyttet.
</spissformulering>

Hvis du må til Oslo anbefaler jeg Barolo og Cafe Sjakk Matt i Vika. Ellers finnes det masse allright på Solli plass, Aker Brygge og oppover mot Frogner. Mye triveligere og ikke minst tryggere områder.
 
Takker for masse gode forslag folkens:)
Kommer en liten review når sted er valgt og kvelden er over(hvis jeg overlever da)

Fortsatt god helg:)
 
Så lenge du ikke vifter en helgull klokke på armen mens du synger gamle delilloslåter og er grisedrita alene opp langs akerselven tror jeg det skal gå riktig så fint. Hatt mange trivelige kvelder på san leandro og de fleste stedene på løkka er jo koselige men litt overfylte.

Tror opplevd skummelhet er mye med hvor vandt man er ja, er skumlere der nå enn når jeg bodde der kjenner jeg :p
 
<spissformulering>
Oslo generelt, men øst for Karl Johan og sør for Stortinget spesielt, er områder man bør unngå. Bodde et år eller noe i Sofienberggata men er glad jeg har flyttet.
</spissformulering>

Dette er vel såpass spissformulert at det er helt feil. Selvfølgelig kan man bli utsatt for ubehagelige situasjoner overalt, men å si at man bør unngå de områdene du lister opp er vel på grensen til hysterisk.

Hvis man ser på voldsstatistikken for Oslo kan man også se at områdene med mest vold er Rosenkrantz' gate på begge sider av Karl Johan, Jernbanetorget, nederst på Karl Johan og Torggata. Grünerløkka og Grønland er mye tryggere enn Oslo sentrum. Det er mulig noen vil oppleve dem som skumle, men det går på "opplevd skummelhet" og har mer med kultur å gjøre. Sjansen for å bli utsatt for umotivert vold fra ukjent gjerningsmann er større i sentrum enn på østkanten.
 

Nettopp. Man har gjenger og konflikter i rusmiljøet, dvs. vold innenfor lukkede miljøer. Sjansen for å bli utsatt for umotivert vold fra ukjent gjerningsmann, f.eks. en "Hold Brillan"-aktig fyr på Oslotur, er større i sentrum enn på østkanten.
 
Enig i at det har vært mye Edward. Og 2011 var spesielt. Men, det er blitt betraktelig bedre siste 6 mnd.