Rolexkronen på kronen

Medlem
21. feb. 2008
Innlegg
259
Sted
3970 LANGESUND
Jeg mener å huske at kronen skulle stå oppreist når kronen var skrudd helt inn og at dette var et tegn på at da var kronen lukket tett.
På hver eneste Rolex klokke jeg kjøpte ny sto alltid kronen rett opp og ned da den var skrudd inn, jeg mener også å huske at det sto skrevet i manualen at det var slik det skulle være. Dersom kronen sto annerledes var det som regel på grunn av at folk skrudde til for mye eller at klokken hadde fått en tvilsom service.

Tidligere så regnet jeg dette for å være en detalje som en del av Rolex presisjon og nøyaktighet i produksjonen.
Nå i senere tid så ser jeg at kronen står alle veier på nye klokker, men aldri i en offisiell Rolex annonse, der står kronen alltid oppreist.. Begynner Rolex å bli sløve? Noen som har en fornuftig forklaring på dette?















Det er ikke det største problemer men jeg irriteres over at detaljer som dette ikke er bedre på såpass dyre klokker..

Mulig at jeg er i overkant pirkete på detaljer som dette. Noen som er enige med meg her inne????




 
Tror nok aldri det har vært en fasit fra Rolex sin side, at alle kroner skulle ha `kronen` lignet helt rett. Kan ikke huske noensinne å ha lest at det er ment som et parameter fra Rolex sin side heller, for å vise om kronen er helt innskrudd.
Alt avhenger av hvordan urmakeren entrer stem`en og kronen, når den festes. Kronen er akkurat like mye skrudd inn, bare ikke sentrert.
I bunn og grunn helt enig med deg at de burde de for all del kunne klart å gjort, når klokken ble montert. Er jo ikke akkurat noe som krever SÅ alt for mye mer tid å justere rett.
 
Det er vel kronehalsen som enklest kan justeres i forhold til gjengene i kronen, slik at dette teoretisk kan sentreres.

Det hadde egentlig vært greit med en slik "indikator", siden det er veldig individuelt hvor hardt kronen egentlig skrus til.

Personlig så liker jeg ikke når kronen skrus så hardt til, at det må brukes krefter for å få skrudd den ut igjen. Føler da at både gjenger og pakninger blir ødelagt.
Har opplevd at ansatte hos urmakere virkelig "drar til", noe jeg får angst av.

Det holder å skru til det lett stopper opp - også + "litt til".
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Loevhagen
Å skru kronen for hardt til, blir som når noen drar til hjulmuttrene på en alufelg slik at det er hinsides å få boltene av igjen.

Mao. FAIL.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Gin