Rolex vs. Omega

Er jo ekstremt vanskelig å finne finansinformasjon ang. Rolex siden firmaet er privateid, men er det noen som har peiling på hvor langt Omega og Rolex er fra hverandre når det kommer til rent overskudd, eventuelt omsetning hvert år? Er kanskje umulig å finne ut av, ettersom det sikkert aldri har blitt publisert en finansrapport fra Rolex sin side, noensinne. Kanskje noen industrispioner har lekket noe via Wikileaks? :mrgreen:

Hvorfor skal de kutte ETA og Quartz? Også Rolex lager quartz.
De tjener gode penger på disse urene.
Er jo da meningsløst å slutte for å tilfredstille en ytterst marginal "wis"-kjøprgruppe.
Tipper Omega har litt peilig på hva de driver med, gjerne mer enn oss som skriver her ;)

Men det var jo akkurat det jeg prøvde å formidle. Det finnes ting de kan gjøre som vil gjøre dem mer "eksklusive", men det betyr ikke nødvendigvis at jeg, eller viktigere, de som styrer henholdsvis Swatch og Omega, mener det er en god idé. Jeg regner med at du ikke lurer på hvorfor kvartsurverk er mindre stas enn mekaniske urverk.

IWC for eksempel, de står på listen, men ikke Omega. Omega har in-houseverk i noen av sine modeller og modifiserte ETA i andre. Det samme gjelder IWC, så hvorfor står de på listen? Eller hvorfor står ikke Omega på listen?

Enig i det. IWC står på listen fordi de produserer egenkonstruerte urverk helt fra bunnen av selv. At de i tillegg bruker andres konstruksjoner og halvfabrikat gjør ikke at de ikke lenger er manufacture. Jeg lette fort, men fant ikke noen oversikt over Omegas egenkonstruerte urverk som produseres nå. Er det noen som kjenner til noe slikt?

Idéen om å flytte ETA inn i Omega er forøvrig ikke helt fritt fra fantasien, det ville vært det samme som Swatch gjorde med Piguet, som nå er en del av Blancpain såvidt jeg har forstått.

Jeg mener jeg leste lenger oppe i tråden at Omega hadde in-houseverk, og tok dette for god fisk.
Om så ikke stemmer henger fortsatt tyskerlista på greip:D

Hvorfor skal de kutte ETA og Quartz? Også Rolex lager quartz.
De tjener gode penger på disse urene.
Er jo da meningsløst å slutte for å tilfredstille en ytterst marginal "wis"-kjøprgruppe.
Tipper Omega har litt peilig på hva de driver med, gjerne mer enn oss som skriver her ;)

Å blande realisme og fornuft inn i diskusjonen er vel ikke nødvendig vel :) :)

OMEGA INHOUSE
showroom_artofwatchmaking_calibres_01.jpg

Og: Å hevde at IWC ikke fortjener å stå på den listen viser videre IMHO den totale kunnskapsløshet.

Hva med Rolex, som frem til 2000 brukte el primero i Daytona. Før det brukte de vel Lemania.

Dette blir en meningsløs diskusjon. Noen liker R, andre liker O, mange liker begge :cool:

Sånn. I rest my case.

Anbefaler å ta en titt på noen(etter den nye in-house lanseringen, og årets baselworld) intervjuer med omegaledelsen, om man lurer på hvor de vil fremover

Å sammenlike Omega og Rolex blir vel litt som å sammenlikene Audi og BMW? Audi har forhjulstrekk og deler deler med Volkswagen, Seat, Skoda og flere andre. Den trekker hovedsakelig på forhjulene, var en tegneseriebil mens BMW var etablert osv osv.(Hmmm. Selv om Omega lagde ur før Wilsdorf var født....) Uansett- mer bensin på bålet ;)

Hang meg litt opp i den manufakturlisten som var postet tidligere. Var den seriøs? Godkjenner at de lager egne urverk, men flere av merkene lever hovedsakelig av ETA-, og nå Sellitaverk.

Pr dd er det kun 4 100% urmanufaktur: Rolex, Jaeger, Patek og Zenith. Noen vil også si Seiko, men det vet jeg ikke nok om. Iflg. Patek er det disse nevnt over de selv anser å være rene manufaktur, og det holder for meg.

Å sammenlike Omega og Rolex blir vel litt som å sammenlikene Audi og BMW? Audi har forhjulstrekk og deler deler med Volkswagen, Seat, Skoda og flere andre. Den trekker hovedsakelig på forhjulene, var en tegneseriebil mens BMW var etablert osv osv.(Hmmm. Selv om Omega lagde ur før Wilsdorf var født....) Uansett- mer bensin på bålet ;)

Hang meg litt opp i den manufakturlisten som var postet tidligere. Var den seriøs? Godkjenner at de lager egne urverk, men flere av merkene lever hovedsakelig av ETA-, og nå Sellitaverk.

Pr dd er det kun 4 100% urmanufaktur: Rolex, Jaeger, Patek og Zenith. Noen vil også si Seiko, men det vet jeg ikke nok om. Iflg. Patek er det disse nevnt over de selv anser å være rene manufaktur, og det holder for meg.

Er ikke Jaeger eid av Richemont group og Zenith av LVMH group?

Har Rolex brukt Lemania? Det var ukjent for meg, og vil gjerne lese mer om dette. Har du kilder?

Sorry, det gikk litt raskt. Ikke lemania.
De brukte 72B Valjoux, som av Rolex ble kalt Rolex Cal. 722.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolex_Daytona

Jeg har boken "Vintage Rolex Sports Models" som jeg kikker litt i, men her husket jeg riktig (ikke inhouse), men feil produsent. :cool: