Rolex Submariner vs. Omega Seamaster Planet Ocean - Review

Medlem
16. feb. 2012
Innlegg
27
Hei!

Da har jeg mottatt min nye (for meg) Omega Seamaster Planet Ocean. Jeg føler det er på sin plass å sammenligne de evige konkurrentene, Rolex Submariner og Omega Seamaster Planet Ocean. Omegaen er en 2007 modell, mens Submarineren er fra 2011. Planet Ocean ble forøvrig lansert i 2005, mens Submariner 116610LN ble lansert i 2010. Forrige versjon av Suben var nesten uforandret siden 1988, så det er vel disse som best kan sammenlignes ;) Prismessig er det et stort sprang mellom disse. Veiledende pris for PO-en i 2011, ifølge priskatalogen min, var 26 500,- mens Submarineren lå på 52 500,- i samme år. Det er faktisk en forskjell på 26 000,-.

For mange, inkludert meg, er Rolex Submariner den ultimate klokken grunnet sitt karakteristiske design og historie gjennom 60 år. Når vi ser tilbake kan ikke Omegaen etter min mening måle seg. Men det var før. Med 2 sterke Seamaster-generasjoner på rad, har Omega virkelig gitt Rolex kamp om tittelen "Det ultimate dykkeruret".

Submarineren er på 40mm, mens PO er på 42mm. På mine relativt tynne armer er det vektforskjellen på disse to jeg merker først. PO-en er faktisk merkbart tyngre enn Suben. Bezelen på Suben er som kjent keramisk, noe som gjør at den reflekterer det meste av lys, som dere ser av bildene.
t0xa.jpg


Planet Ocean har fått et lag med AR-Coating (anti reflective). Dette gir en meget morsom effekt i både skygge og sollys. I skyggen føles det som om glasset "forsvinner", og detaljene på tallskiven kommer veldig klart fram. I sola reduserer coatingen refleksjonene merkbart. Du får også en blå-lilla effekt i visse vinkler, som etter min mening er ganske stilig. Bakdelen med denne coatingen er at den absolutt ikke er ripesikker. Krystallglasset er rent og fint, men coatingen kan det fort bli mindre merker i, noe som kun er synlig om man vrir i riktig vinkel. De nye modellene fra 2012 har en annen type coating som er mye hardere enn hva denne modellen har. Det skal visst ikke mye til for å polere vekk coatingen, men jeg synes alt i alt at de burde holdt seg til coating kun på innsiden da holdbarheten i et 10 års-perspektiv ville vært vesentlig høyere. Submarineren har ingen coating på selve krystallglasset, verken på utsiden eller innsiden, men den har faktis coating på baksiden av Cyclopsen (Dato forstørreren). Her ser man forskjellen mot lyset:
fnfu.jpg

9btk.jpg


Planet Ocean er litt tykkere enn Submarineren. Begge klokkene ligger godt på armen, men Sub-en er hakket mer behagelig grunnet vekt og den helt flate ugraverte baksiden.
Lenken på Sub-en er en oppgradering av den klassiske Oyster-lenken. Den er behagelig i bruk, men det er spenna som skal ha mye av æren for det, med sin mulighet for millimeter-justering. Lenken på PO-en er solid bygget, og gir en god kvalitetsfølelse. Leddene er litt tykkere enn på Sub-en. Den har også mulighet for rask utvidelse ved å folde ut to ekstra forlengelser, slik at man kan ha den utenfor dykkerdrakten.
Leddene på Submarineren har fått skruer, mens Omegaen bruker vanlige pinner.

Sett fra siden er designet til Rolex mer harmonisk enn Omega. PO-en gjør ser best sett ovenfra, mens Sub-en er stilig sett fra siden.
aqzw.jpg

tlq4.jpg


Begge klokkene
rp6m.jpg

8l95.jpg


Alt i alt vil jeg si at det er 2 meget gode klokker. Hva man velger er en smakssak, men jeg føler at Rolexen har flere gjennomtenkte løsninger enn hva Omegaen har.
 
Redigert:
Uten å komme med et utfyllende svar må jeg si at Omegaen vinner for min del.


Men skulle jeg kjøpt en...Rolex, Rolex uten tvil!
 
Takk for denne sammenligningen. Alltid spennende å høre hva folk vektlegger og spesielt på to klokker man ikke eier.
Hadde jeg vært i det markedet idag tror jeg at jeg hadde valgt submarineren.
 
Uten å komme med et utfyllende svar må jeg si at Omegaen vinner for min del.


Men skulle jeg kjøpt en...Rolex, Rolex uten tvil!

Begge klokkene er egentlig vinnere. Det som kan være et drawback for noen kan være en positiv detalj for en annen. Du går ikke feil uansett hva man skulle velge :)
 
Takk for at du tar deg tid til en flott review.
Value for money, vanskelig. Men mitt valg hadde blitt sub, og hadde jeg ikke hatt kronene her og nå, hadde jeg spart og ventet :D
 
Takk for at du deler dine erfaringer. Jeg bifaller din konklusjon!
 
Nydelige klokker begge to. Og grattis med en ny PO. Håper du blir fornøyd, var forøvrig meg du kjøpte den av.
 
gratulerer med PO, fin review.
Stod mellom disse to for 1 mnd siden, og valget falt på Submariner for min del. PO ble rett å slett for høy for mine pingle håndlegg :p
 
Veldig flott anmeldelse!
Jeg har selv hatt begge to og skulle jeg kjøpt en av de på nytt, så hadde det blitt PO.

....er faktisk overrasket over min egen konklusjon her....
 
Flott anmeldelse og fine bilder...

Tror valget til slutt handler mye om følelser... Jeg har alltid tenkt at en dag må jeg igjen få meg en sub...
 
Nice review :D Takk for at du deler. Jeg sto mellom en PO og Sea dweller sist jeg skulle kjøpe og valget endte på Rolex. Men jeg likte PO`n veldig godt og føler at en sånn må en kanskje ha en gang. Den og mange, mange flere. :eek: